Simpele (wireless) router met capable WAN port

Pagina: 1
Acties:

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17:55
Het draadloos routertje bij m'n ouders wordt steeds meer onbetrouwbaar, en omdat ik daar toch eigenlijk wat wil dat multicast kan (zodat ik wat met die onversleutelde digitale tv streams kan doen :9~ ) ga ik dus voor een nieuwe.
Nu hebben zij daar echter een gigantisch snelle glasvezel verbinding, waarbij ik in het verleden heb gemerkt dat de huidige router als bottleneck kan werken als je de lijn vol trekt. Met die Sitecom router ertussen ging het 3,5MB/s en zonder ging het 6MB/s. Maar goed, niet erg veilig zo rechtstreeks op het internet, dat was puur uit test. Want je krijgt gewoon een rj45 voor het internet, met daarop zelfs DHCP. En ja, dat adres wat je met DHCP krijgt, is ook echt je IP adres op het grote internet.

Maar ik heb niet echt praktijk ervaring met veel verschillende huis tuin en keuken routers, wat ze nou aankunnen op hun WAN port. Kan ik er vanuit gaan dat als ik een Belkin of Netgear ding koop waarbij ook de WAN port op 1Gb is gespecificeerd, dat ik dan niet snel tegen het limiet aan loop?

De lijn gaat iig over de 50Mbit up EN down, maar ik gok dat als je een bron kan vinden die dat levert dat je ook wel richting de 100Mbit kan (waarschijnlijk als de rest van de wijk niet te druk is). Dus hij kan aardig wat voor z'n kiezen krijgen en misschien ook nog even een multicast streampje erbij (eventueel HD).
Dat een WAN interface gigabit heeft zegt niet heel veel, het gaat me er meer om dat dat ding in de praktijk 100Mbit aan verkeer aan kan op die port. Op het LAN zit het wel goed.

Dus, hebben jullie suggesties, of wat zijn julie ervaringen met bepaalde merken in deze?

Edit: overigens zal ik slecht de boel kunnen testen als ik het helemaal heb, want dan moet ik weer een abbo bij eweka afsluiten oid. En internet speedtests gaan allemaal op hun plaat bij deze lijn, die snelheden kloppen van geen kant.

[ Voor 6% gewijzigd door !null op 13-12-2009 12:53 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:53

Yucko

One clown to rule them all !

in mijn geval wel handig ... moet mijn WL-500gX vervangen want ik haal maar ~25mbit van de 50mbit hier met Ziggo puur vanwege de router.

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  MacBook Air M4 13" -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

• !null
Ja dat helpt O+

Mooi, wat concrete cijfers. Ik denk dat ik voor die NetGear ga, die D-link heb ik niet zoveel mee en die Cisco heeft geen wireless. En het is neit dat ik 400Mbit aan throughput gauw zal vol maken :P
Je ziet wel flinke verschillen trouwens, dus wel waard om naar te kijken voor mijn situatie.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Okee :)
JaJoah schreef op zondag 13 december 2009 @ 13:34:
in mijn geval wel handig ... moet mijn WL-500gX vervangen want ik haal maar ~25mbit van de 50mbit hier met Ziggo puur vanwege de router.
Hmm, helemaal niet aangedacht dat de 500gX (die ik ook heb) niet harder dan 25Mb kon, zou nou 40Mb moeten hebben... Denk dat ik m'n pFsense router dan maar eens gauw klaar voor gebruik moet maken dan :P

[ Voor 10% gewijzigd door Raven op 13-12-2009 14:04 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• !null
Ja ik heb er ook nog aangedacht, aangezien ik daar een Linux servertje heb draaien. Maar dan moet ik die uitrusten met een extra NIC en dan heb ik nog een switch kastje nodig met draadloos. Dus veel goedkoper wordt er niet op, en met dit heb ik een betrouwbaardere oplossing. Mijn server blijft qua software ook wel draaien maar vooral qua hardware is er al wat kapot gegaan.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Okee.
Switch kastje met draadloos? Die bestaan niet, tenzij je een router bedoelt :P
Ik heb iig al (gigabit) switches en een Senao ECB-3220 AccessPoint, dus ik kan zo mijn router aan de kant doen en vervangen voor een pFsense router, als die eenmaal geconfigureerd is.

Oscar Wilde

• !null
Ja daar heb je gelijk in, het is of een switch of een access point, want als het gecombineerd is zit er vrijwel altijd een router bij.
Maar goed, ik zou niet weten waarom ik m'n firewall / routing in m'n server zou willen doen, voor mij is de afscherming in routers voldoende. Als ik het zou doen zou ik wel alles erin doen, eventueel ook er een access point van maken, om zo wat zuiniger bezig te zijn. Een paar van die losse apparaten verbruikt bij elkaar wat.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Jah ok, maar als je je server de routing laat doen, scheelt het een apparaat :P.
Mjah, dan zit je nog zonder access point...
Maar als je, naast voor een 2e NIC, nog een slot over hebt voor een WLAN kaartje, kun je die als accesspoint instellen. Dan heb je geen losse accesspoint nodig, alleen een switch.

Oscar Wilde

• !null
Je kan er in plaats van een extra NIC kaartje ook 1 erin duwen met 3 poorten bijvoorbeeld, heb je misschien ook geen switch meer nodig :P
Nee ik koop gewoon 1 zo'n apparaat, voor al die routing/switching/wireless activiteiten zodat het netwerk altijd draait. En daarnaast dan de server, die dan ook nog eens uit kan (vallen). Het is allemaal wel betrouwbaar, maar niet zo betrouwbaar als een netwerk kastje. Maar dat zal dan voornamelijk aan het feit liggen dat ik het zelf in elkaar geflanst heb.
Plus dat het maar een zielig Celeron boardje is (fanless mITX, net voor het Atom tijdperk) waarbij het minder is als het netwerk eronder lijdt als hij zich druk staat te maken om iets anders. Ook dit kan je weer configureren met prioriteiten etc, heb ik allemaal geen zin in en meer points of failures.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Kan, maar mijn pfsense router heeft (1) geen plek voor een dergelijke kaart (te lang) en (2) er zit een PCI slot in, geen PCIe....

'kay :) .

Oscar Wilde

Pagina: 1