Toon posts:

Subdomein op andere server met 1 publiek ip

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
We zitten met een klein probleempje, we hebben een dmz met 2 servers, 1 voor web (2.2) en 1 voor mail (2.3).
Nu hebben we maar 1 publiek ip en zou ik graag mail.domein.ext willen forwarden naar ons intern 2.3 adres.

Onze rule ziet er voorlopig zo uit.
code:
1
2
3
4
5
#poort 80
iptables -A INPUT -i eth1 -p tcp --dport 80 -d 192.168.2.2 -j ACCEPT
iptables -A OUTPUT -o eth1 -p tcp --sport 80 -s 192.168.2.2 -j ACCEPT
iptables -A FORWARD -i eth0 -o eth1 -p tcp --dport 80 -d 192.168.2.2 -j ACCEPT
iptables -t nat -A PREROUTING -i eth0 -p tcp --dport 80 -j DNAT --to 192.168.2.2

Voorlopig worden alle requests geforward naar onze webserver (2.2). Is het mogelijk dit te fixen met iptables of moeten we daarvoor iets anders gebruiken? Zoja, wat dan precies?

Onze webserver is ook externe dns en bevat de 2 entries voor zowel web (www) en mail, beide als A records.
Deze records hebben als ip ons publiek ip.

Alvast bedankt
Wouter

• weebl15
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-11 08:23
Forward 25/110/143/465/567/995 naar je mail server?

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Differentieren tussen twee verschillende hostnames gaat bij virtuele hosts (server met één IP) op basis van de HTTP 1.1 "Host"-header. IPTables kan daar niet zoveel mee volgens mij.

Het lijkt me 't makkelijkst om op de webserver (2.2) een reverse proxy voor mail.domein.ext in Apache te maken (even aangenomen dat je Apache als webserver gebruikt) welke naar 2.3 verwijst. Dit is in principe zeer makkelijk te regelen, maar je Apache moet wel de desbetreffende modules hebben (mod_proxy en mod_proxy_http (en misschien (vast wel?) mod_connect) naar mijn weten).
weebl15 schreef op zondag 13 december 2009 @ 12:28:
Forward 25/110/143/465/567/995 naar je mail server?
En als jij dan http://mail.domein.ext intikt in je webbrowser? ;)

[ Voor 21% gewijzigd door Osiris op 13-12-2009 12:50 ]

• Keeper of the Keys
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-09 21:18
Osiris schreef op zondag 13 december 2009 @ 12:29:
[...]

En als jij dan http://mail.domein.ext intikt in je webbrowser? ;)
Als er ook webmail op moet draaien is dat inderdaad een probleem, maar anders hoeft dat toch zeker niets uit te maken?
Of zie ik dat nou verkeerd...

Edit:
En als er idd een webmail interface moet draaien zou je dat nog met vhosts kunnen afhandelen op de webserver en is het misschien nog steeds beter om die op de webserver te houden zodat de mailserver alleen mail-services draait terwijl de webserver alleen web-services draait en ze zo beiden minder potentieel open staande gaatjes hebben...

[ Voor 34% gewijzigd door Keeper of the Keys op 13-12-2009 19:59 ]

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Keeper of the Keys schreef op zondag 13 december 2009 @ 19:56:
[...]

Als er ook webmail op moet draaien is dat inderdaad een probleem, maar anders hoeft dat toch zeker niets uit te maken?
Of zie ik dat nou verkeerd...

Edit:
En als er idd een webmail interface moet draaien zou je dat nog met vhosts kunnen afhandelen op de webserver en is het misschien nog steeds beter om die op de webserver te houden zodat de mailserver alleen mail-services draait terwijl de webserver alleen web-services draait en ze zo beiden minder potentieel open staande gaatjes hebben...
Nou ja, blijkbaar heeft hij iets op poort 80 draaien op z'n mailserver en wil hij dat van achter een router bereikbaar hebben op wederom poort 80, zonder z'n andere webserver te beperken.

Ik zeg: reverse proxy iig :)

Heb verder geen idee wát er op die mailserver draait op poort 80. Misschien kan het inderdaad allemaal wel op de webserver, misschien niet, I dunno :)

[ Voor 8% gewijzigd door Osiris op 13-12-2009 20:03 ]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Yep, reverse proxy is de oplossing. Als je huidige webserver dat niet kan, zet er dan varnish of nginx voor.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Pagina: 1