• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online
Ik bezit momenteel een leuke E8400, maar ik wil meer.
Doordat ik veel dingen tegelijk doe en weet ik allemaal, heb ik gevoel dat mijn E8400 wat te kort kom.
Ik doe regelmatig aan Videorenderen enzo, en het loopt me niet al te soepeltjes.
Daarom wil ik graag upgraden naar een Quad processor (jaja check mn naam :) )
Is dat nog verantwoord, gezien de i5/i7?

Ik heb geen geld om een flinke stap te maken naar en van die platformen, dus daarom wil ik naar een Q9xxx.

Met mijn huidige setup lijkt de processor ook de bottleneck te zijn.

Mijn setup:
- Cooler Master Silent Pro 500W
- Asus P5K
- E8400
- ATI HD5850
- 1x 500GB HDD

Ik heb hier een link uit de pricewatch met een vergelijking: http://tweakers.net/price...8886;161728;161727;246423
Naar mijn idee is de Q9550 (12MB Cache / 2.83Ghz) de beste prijs/kwaliteit koop.

Dit is de E8400 nu:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/va/190743.png

Ik wil wel een beetje overclocken, zoals je ziet ook met de E8400 gedaan (Busspeed op 420Mhz).

Stel: Ik verkoop de E8400 voor rond de 80 euro (is max wat je er voor krijgt nog denk ik)
Is het die investering waard om ruime 100 euro uit te geven?
Of 2e hands ruim 50 euro?

Moet je, als je een nieuwe processor plaatst, het besturingssysteem opnieuw installeren?

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• ocdaan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-02 16:17

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Waarom heb je een multiplier van 6? Standaard is dat toch een 9? Zet'em op 8 en je zit al een beetje over de 3.3 Ghz.... als dat lukt lijkt het me geen slimme investering om nog een nieuwe proc te kopen. ;)

• Tribledragon
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-01 12:57
Ik vermoed dat zijn processor hier niet op 100% draait. (energiebesparende modus) De multiplier wordt dus automatisch bepaalt a.d.h.v. de benodigde rekenkracht

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:23

FeaR

In GoT we trust

ocdaan schreef op zondag 13 december 2009 @ 02:27:
Waarom heb je een multiplier van 6? Standaard is dat toch een 9?
Wellicht staat EIST / Intel SpeedStep aan en was de pc even in idle-modus toen de screenshot van CPU-Z werd genomen?

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Capacitor
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:17
je hoeft je besturingssysteem in principe niet opnieuw te installeren. Je behoudt namelijk dezelfde chipset, dus alleen als ie echt vast blijft hangen moet je het OS opnieuw installeren maar dit verwacht ik eigenlijk niet.

Is het de upgrade nog waard?
Misschien kun je beter sparen voor een I5 systeem. Zijn niet zo heel duur meer tegenwoordig

• Quad
  • Nu online
ocdaan schreef op zondag 13 december 2009 @ 02:27:
Waarom heb je een multiplier van 6? Standaard is dat toch een 9? Zet'em op 8 en je zit al een beetje over de 3.3 Ghz.... als dat lukt lijkt het me geen slimme investering om nog een nieuwe proc te kopen. ;)
Hij loopt in idle modus op multiplier van 6.0x, zodra hij in actie moet gaat hij op 3.7Ghz draaien (Multiplier 9.0x)

nggyu nglyd

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:04

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Quad schreef op zondag 13 december 2009 @ 02:19:
Ik bezit momenteel een leuke E8400, maar ik wil meer.
Doordat ik veel dingen tegelijk doe en weet ik allemaal, heb ik gevoel dat mijn E8400 wat te kort kom.
Ik doe regelmatig aan Videorenderen enzo, en het loopt me niet al te soepeltjes.
Daarom wil ik graag upgraden naar een Quad processor (jaja check mn naam :) )
Is dat nog verantwoord, gezien de i5/i7?
Waarom zou het niet verantwoord zijn Het zijn prima processoren, en als je naar i5/i7 wilt moet je gelijk je moederbord en RAM upgraden (er van uitgaande dat je nu DDR2 gebruikt). Dat komt er dus nog bovenop.
Ten opzichte van een E8400 zullen i5 en i7 een aardig stukje sneller zijn, maar ten opzichte van bijvoorbeeld een Q9550 is een i5 nauwelijks sneller. De Cinebench 10 single en multi scores die ik mijn stock Q9550 zie halen en een i5 750 zie halen in deze review verschillen maar enkele procenten. Maar ik weet niet in hoeverre het zich verhoudt tot videobewerking of encoding jobs.
Ik heb geen geld om een flinke stap te maken naar en van die platformen, dus daarom wil ik naar een Q9xxx.
Dan beantwoord je hier toch al min of meer je eigen vraag? Je hebt geen geld voor een nieuw platform, dus eigenlijk valt dat af als optie.
Naar mijn idee is de Q9550 (12MB Cache / 2.83Ghz) de beste prijs/kwaliteit koop.
Zeker als je hem 2e hands kunt vinden voor een goede prijs
Stel: Ik verkoop de E8400 voor rond de 80 euro (is max wat je er voor krijgt nog denk ik)
Is het die investering waard om ruime 100 euro uit te geven?
Of 2e hands ruim 50 euro?
Vragen rond een budget zijn geheel persoonlijk. Die kan ik, of iemand anders, echt niet voor je beantwoorden zonder je financiële situatie te kennen.
Of het de investering waard is, is een vraag aan jezelf dus. En als je wilt besparen, 2e hands gaan ze zo tegen de 150 denk ik, scheelt 40 euro op de nieuwprijs.
Moet je, als je een nieuwe processor plaatst, het besturingssysteem opnieuw installeren?
In geval van Windows: Als je van een single core naar een multi core CPU gaat wil je dat wel doen. Anders zit je namelijk met een Single Processor HAL en kun je maar één core gebruiken. Bij een reinstall wordt dan de Multi Processor HAL geïnstalleerd.
Omdat jij al een dual-core hebt, ben je al voorzien van een multi processor HAL, en zal een Q9xxx proc prima gedetecteerd worden en hoef je je OS niet opnieuw te installeren.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Quad
  • Nu online
Met de i5/i7 had ik dat al opgemerkt dat ik gelijk mobo + cpu + ram moet upgraden, en dat is flinke investering.
Maar ja, ik ben binnenkort jarig en word dan 18, dus leek me leuk om mijzelf een klein cadeautje te doen, heb inmiddels part 1 al binnen, de HD 5850, processor is next step, en may be veel later een SSD, maar dat is ff andere koek.
Iig, ik zoek een Quad Core dat beter zn werk doet dan de E8400, en door al die verschillen is het wel lastig om een geschikte te vinden.

Edit: Zou mijn mobo ook niet bottlenecken?

[ Voor 4% gewijzigd door Quad op 13-12-2009 02:43 ]

nggyu nglyd

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:04

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Als de taak multi-threaded is zal zo'n beetje elke S775 Quad de E8400 voorbijlopen he ;)

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Quad
  • Nu online
Ultraman schreef op zondag 13 december 2009 @ 02:42:
Als de taak multi-threaded is zal zo'n beetje elke S775 Quad de E8400 voorbijlopen he ;)
Jah oké, maar moet ook nog kunnen gamen, en snelle proc is naast de videokaart wel belangrijk, lijkt me.

nggyu nglyd

Verwijderd

Tja je kan ook kijken voor een gebruikte q6600 en deze overklokken .
Dan ben je voor 100euro klaar.
Aangezien je deze cpu's makkelijk kan overklokken naar 3ghz .
En dat als je jouw ouwe vaan 80europ kwijd kan je een upgrade heb voor 20euro.

Zelf ook zo gedaan en zie de nut er niet voor games om nog snellere cpu op de ouwe platform te monteren .

Dan kan je de rest van je budget door sparen naar een i5 of amd serie .

• Quad
  • Nu online
Kijk, een Q6600 heeft een lagere snelheid (4x266) en minder cache (6MB) in vergelijking met Q9550.
Vind die investering wel waard, met name rendeerwerk met Sony Vegas enzo.

nggyu nglyd

• Quad
  • Nu online
Update: Thankz @ Ultraman (Stefan) Heb zijn processor (Q9550) Overgenomen.

nggyu nglyd

Pagina: 1