1 pc wel draadloos, maar de ander niet (meer)!*

Pagina: 1
Acties:

• Zoomertje
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-01-2023
Help me, beste Tweakers, jullie zijn mijn laatste hoop!

Ik heb 2 pc's draadloos op 't internet hangen; alles ging 100% goed tot een tijdje terug (ik weet niet of de installatie van een nieuw Ziggo modem nu het startpunt van het probleem was ...).

Op één van de 2 pc's (de laptop) kom ik met geen mogelijkheid meer op internet;
het statusicoontje van de draadloze netwerkverbinding meldt nog wel netjes dat ie met een uitstekende signaalsterkte en een snelheid van 54Mbps verbonden is, maar geen internet.

Ik heb de IP-adressen gechecked en op de probleem-pc heb ik een adres wat begint met 164.254 terwijl op de goede pc een IP-adres gemaakt is wat begint met 94.213. (op de laatste wordt tevens een DNS-achtervoegsel vermeld wat eindigt op .home.nl en een dergelijke vermelding ontbreekt op de probleem-pc).

In het config-scherm met netwerkverbindingen wordt op de werkende pc vermeld dat het IP-adres door DHCP is toegekend, terwijl op de probleem-pc gemeld wordt dat 't "Automatisch persoonlijk adres" is.

De eigenschappen voor de draadloze netwerkverbindingen zijn gelijk (TCP/IP staat in beide gevallen geheel automatisch).

Ik ben ten einde raad, maar hoop dat één van jullie mijn reddende engel wil zijn!

Groeten en alvast bedankt,

Zoomertje

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:49

BHQ

Weet je zeker dat het IP van de probleemmachine niet begint met 169.254?

-edit- Ja dus, automatisch persoonlijk adres, ook wel beked als 'je krijgt geen IP van de DHCP'. Het is al vrij vreemd (of het is normaal bij deze toko?) dat je een public IP adres op je wlan kaart krijgt.. Hoe is de rest van je infra? Heb je gewoon een 'dom' access point aan je router gehangen bijvoorbeeld? dat zou eea. verklaren :z

Best kans dat ze maar een enkel IP per aansluiting geven, een router is dan de uitkomst.

[ Voor 81% gewijzigd door BHQ op 13-12-2009 01:20 ]

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-01 06:54

Wiethoofd

Broadcast TOM

Je zou kunnen beginnen door een wireless router te kunnen gaan gebruiken. Waarschijnlijk kan je huidige modem maar 1 IP tegelijk toewijzen en als je de andere computer laat verbinden na een herstart van het modem heeft keurig de ander wel internet en de eerste weer niet.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-03 19:40

nIghtorius

Poef!

als je een draadloos router hebt controleer dat de kabel van de modem in het WAN/Internet poort zit van je router en niet in de 1-2-3-4 poorten (LAN)

ik vermoed dat je de modem op de LAN(switch) gedeelte hebt aangesloten.
stappenplan:

• modem uit
• router uit
• modem inschakelen
• kabel modem in de WAN/internet poort router
• router inschakelen
• internetten maar

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Als je een 94.*.*.* adres krijgt, dan is je modem alleen als modem ingesteld en routert niet (als die dat al kan). Dan kan de andere inderdaad geen verbinding krijgen. Daar je verder geen enkele nuttige informatie geeft, is het moeilijk verder wat te zeggen.

Oftewel: als het modem kan routeren, dan dat aanzetten, zo niet, dan een router kopen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• JvW
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-06-2025

JvW

On my way home...

Inderdaad... Daar ben ik ook benieuwd naar.

Als je vanuit de CMD een ipconfig /all doet en de resultaten hier post kunnen we je misschien verder helpen.

// nevermind. Ik was weer te langzaam met typen.

[ Voor 14% gewijzigd door JvW op 13-12-2009 01:33 . Reden: weer eens te laat ]

“What could I say to you that would be of value, except that perhaps you seek too much, that as a result of your seeking you cannot find.” - Hermann Hesse

• Hulkiedulkie
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-02 14:40
Duidelijk een probleem in de router (instellingen/verkeerd aangesloten/defect)

Je computer die wel werkt krijgt een 94.213-adres. Dit zal naar mijn inschatting het ip-adres zijn wat je van de ISP krijgt. Hier krijg je er meestal maar 1 van: lokaal gebruik je je eigen ip-adressen. Een lokaal ip begint namelijk meestal met 192.168 of soms met 10.0.
Je computer die niet werkt krijgt een 164.254-adres. Dit heeft hij zichzelf toegewezen aangezien hij dus geen ip van het draadloze accespoint krijgt.

Is je router ingebouwd in je modem of gebruik je een eigen router?

Mogelijke oorzaken:
- wat nIghtorius zegt: je router isverkeerd aangesloten
- de DHCP-functie staat uit in de router
- je router heeft geen DHCP-functie; het is enkel een acces point.
- er is een defect in de router

[ Voor 3% gewijzigd door Hulkiedulkie op 13-12-2009 02:00 ]

• Zoomertje
Hallo beste reply-ers,

allereerst hartelijk dank voor de snelle reacties!
Ik kwam er al lezende achter dat er waarschijnlijk nix kapot is, maar dat ikzelf als schuldige ben aan te wijzen.

Ik probeerde namelijk op 2 pc's tegelijkertijd verbinding te maken met mijn Linksys accespoint!
In vroeger tijden had ik er namelijk een simpel Repotec-routertje tussenhangen, maar sinds we een nieuw @Home-modem hebben, die veul sneller dan de ouwe schijnt te zijn, heb ik 't routertje weggelaten. (omdat de Repotec niet de snelheid zou kunnen doorgeven welke door het modem wordt aangeboden)
... met andere woorden, mijn ene pc maakte dus rechtstreeks verbinding met het accespoint.

Toen ik mijn andere pc opstartte, kreeg deze daarom geen IP-adres!

Ik heb nog even de "Wiethoofd"-test gedaan; pc uit, modem en AP uit en weer aan en andere pc aan ... voila; de pc die niet op internet kon komen, komt er nu wel op.
Dit bevestigde mij dat 't dus niet aan de pc's lag.
Router er dus maar weer 's tussengeknoopt, boeltje allemaal uitgezet en weer opnieuw aan ... en, jawel hoor: alles draait naar behoren!

Dus: vrienden, redders in nood, dankzij jullie heb ik het duwtje in de goede richting gekregen!
Hartelijk dank daarvoor, ik kan straks rustig gaan slapen en een streep zetten door deze actie op mijn "ToDo"-lijst!

Nogmaals dank en groeten,

Zoomertje

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Zoomertje schreef op zondag 13 december 2009 @ 23:25:
Ik heb nog even de "Wiethoofd"-test gedaan; pc uit, modem en AP uit en weer aan en andere pc aan ... voila; de pc die niet op internet kon komen, komt er nu wel op.
* Wiethoofd voelt zich vereerd :+ Maar mooi dat het nu opgelost is, je zou het 'langzame' Repotec routertje nog kunnen vervangen door een wat sneller model mocht je daar behoefte aan hebben :Y)

• Zoomertje
@Wiethoofd: je mag je zeker vereerd voelen!

Dat vervangen door een snellere variant was ik zeker van plan; dit was dan ook de eigenlijke reden dat ik die ouwe Repotec er al tussenuit had gehaald.

Kun jij c.q. kan iemand mij wellicht nog adviseren over welk soort router ik er dan wél tussen moet hangen?
(merk/type)

Ff voor de volledigheid; ik heb een Ziggo Z3 -abonnement (volgens de specs "down 25 Mbit/s en up 4 Mbit/s") wat ik nu draadloos benader via een Linksys WAP54G accesspoint.
... wat is voor mij dan de ideale configuratie?

Alvast bedankt voor de adviezen!!!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Gewoon in de Pricewatch kijken bij WLAN routers: http://tweakers.net/pricewatch/cat/662/wlan-routers.html en dan het liefste een met wifi-n, al is je huidige Linksys ook toereikend voor puur als router/accespoint.

Pagina: 1