Een paar dagen geleden heb ik mijn oude PC geupgrade met wat nieuwe onderdelen, met oa een Pentium Dual E6300 2,8Ghz vervolgens Windows 7 X64 geïnstalleerd, draait allemaal stabiel.
Alleen met CPU-Z wordt duidelijk dat de processor niet op de juiste multiplier draait en dus een te lage clocksnelheid heeft. Multiplier zou 10,5 moeten zijn maar is 6. De multiplier lijkt niet aan te passen te zijn in de bios van het moederbord (Gigabyte 945gm-s2 rev. 1) die volgens de lijst op de website gewoon deze processor ondersteunt. Het voltage zou iets van 1,375 moeten zijn, maar is 1,072. De CMOS heb ik ook al gereset.
Ook onder load krijgt de processor niet de juiste snelheid...
Wat nu? Gaat het flashen van de Bios helpen? Kan dit vanuit Windows?
Alleen met CPU-Z wordt duidelijk dat de processor niet op de juiste multiplier draait en dus een te lage clocksnelheid heeft. Multiplier zou 10,5 moeten zijn maar is 6. De multiplier lijkt niet aan te passen te zijn in de bios van het moederbord (Gigabyte 945gm-s2 rev. 1) die volgens de lijst op de website gewoon deze processor ondersteunt. Het voltage zou iets van 1,375 moeten zijn, maar is 1,072. De CMOS heb ik ook al gereset.
Ook onder load krijgt de processor niet de juiste snelheid...
Wat nu? Gaat het flashen van de Bios helpen? Kan dit vanuit Windows?