Fan connector op mobo kapot?

Pagina: 1
Acties:

• Peter91
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13-07-2025
Ik heb om een of ander stomme reden de zwarte draad met de rode verbonden op mij fan connector op m'n mobo.
Nu krijg ik telkens een fan error die niet uit te zetten is.

(Jumper op zwart1 en rood2 gezet, dit zou volgens een bepaald topic ergens op I-net de error voorkomen. Nu lijkt de poort kapot.
Afbeeldingslocatie: http://mxdtr.com/upld/msi-motherboard-sys-fan-connector-06.gif)

Is de poort verwoest door kortsluiting?

Of is er nog hoop?

Alvast bedankt.

[ Voor 33% gewijzigd door Peter91 op 13-12-2009 09:24 ]

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:29

lasharor

7 december 2004

Geef eens meer informatie..

Om welk moederbord gaat het, welke fan en wat heb je zelf gedaan om dit probleem op te lossen?

• Peter91
Moederbord is p5lp-le(leonite).
Ik heb zelf verschillende fans geprobeerd, maar de kleine(80/92mm) willen niet draaien. En 120mm fans willen heel langzaam blijven draaien, of moet ik zelf aanslingeren.

CMOS heb ik gereset.

Alleen de error uitzetten zou al prima zijn. Maar de poort fixen nog beter..

Edit:
Rpm signaal is ook uit everest verdwenen..
En toch krijgen de vinnetjes een heeeel zwak stroompje.

[ Voor 35% gewijzigd door Peter91 op 12-12-2009 20:59 ]

• Spaiker
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-01 14:17
Je kunt in je bios bij hardware monitor of zoiets je fanspeed op 'ingore' zetten, dan let die er niet op of ie al dna niet draait :). En zou je die error niet meer mogen krijgen.

[ Voor 14% gewijzigd door Spaiker op 12-12-2009 20:41 ]

Verwijderd

Persoonlijk denk ik dit:
Omdat je je lijn (12V) verbonden hebt met je RPM input hebt je denk ik je RPM detectie circuit gefrituurd. Een RPM signaal is namelijk maar een pulsje van misschien 1V (misschien zelfs maar enkele millivolt).
Omdat je moederbord nu geen feedback krijgt van de RPM detector weet het nu niet hoe snel de fans draaien en daardoor worden ze niet geregeld.

Edit: Typo's

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2009 20:43 ]

• Peter91
Oh gefrituurd klinkt als niet meer te maken.
En omdat het moederbord uit een hp kast komt, is er geen optie in de bios om de fanspeed op ignore te zetten :(

Verwijderd

Peter91 schreef op zaterdag 12 december 2009 @ 20:48:
Oh gefrituurd klinkt als niet meer te maken.
En omdat het moederbord uit een hp kast komt, is er geen optie in de bios om de fanspeed op ignore te zetten :(
Ik kan het uiteraard ook mis hebben. Een situatie zoals dit ben ik nog niet tegengekomen, misschien kun je nog beroep doen op een RMA.

• Peter91
Verwijderd schreef op zaterdag 12 december 2009 @ 20:53:
[...]

Ik kan het uiteraard ook mis hebben. Een situatie zoals dit ben ik nog niet tegengekomen, misschien kun je nog beroep doen op een RMA.
Hmm dan hoop ik dat iemand nog met een oplossing komt. Het spul is al een aaltal jaar oud. RMA zit er niet meer in ;)

• Spaiker
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-01 14:17
Wil je de poort maken of wat? of gewoon je fans laten draaien?
In dat laatste geval kan je toch gewoon zo'n molex naar 3-pin fan kopen? Is zo duur niet denk ik.

• Peter91
Het gaat er niet zo zeer om dat de fans draaien. Dat krijg ik met een kroonsteentje wel voor elkaar. Maar elke keer op f2 drukken als je opstart is drama. Moet je altijd bij je computer zijn.

• Peter91
Zie edit eerste post. Ik heb nog eens gekeken en blijkt dat ik de 12v met de aarde heb verbonden. Is dit nog te fixen? Rpm signaal ondertussen weer te vinden in everest door de stroom uit een molex te halen.

• Peter91
Probleem min of meer opgelost. Met wat kroonsteentjes vinnetje laten draaien. En de rpm signaal wel aan die poort doorgeven. Geen error en wel koeling :)
Pagina: 1