• poNgz0r
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 31-08-2020
Hallo

Ik heb pas een heel raar geval gehad met mijn moederbord. Ik heb een ASUS P6T Deluxe v2 en het probleem was als volgt:

Op een dag zet ik mijn PC aan en er gebeurd niks (casefans draaien, videokaart fan draait, geen beeld niks)
Wat mij opviel was dat ik niet in mijn BIOS kon komen en het "POST piepje" niet hoorde.

Mijn conclusie, moederbord stuk.

Op gestuurd naar het bedrijf waar ik het gekocht heb (CDROMLAND) en gevraagd wat er nou mee aan de hand was.
Het antwoord: De BIOS had een stokoude versie en hierdoor POST hij niet goed voor alle processoren.

Nu heb ik ooit een keer mijn BIOS geflashed naar een nieuwere versie (gewoon via die ASUS tool) en nu vraag ik mij af hoe het kan dat van de één op de andere dag er opeens een stokoude versie op mijn BIOS is kunnen komen waardoor mijn computer opeens niks meer doet.

Uiteindelijk heeft CDROMLAND het kunnen oplossen door met een oude processor mijn BIOS opnieuw te flashen naar een hele recente (11/12/09)

Toch wil ik weten hoe dit kan, is er misschien iets dat ik kan doen waardoor die niet meer kan gebeuren, want stel het gebeurd nog een keer dan kan ik het misschien zelf oplossen. :9

• ThaStealth
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:45
Lijkt mij een beetje een sterk verhaal wat ze vertellen. Het is nl. zeer onwaarschijnlijk dat het niet booten verband houd met de CPU, vooral omdat je aangeeft dat je zelf al eens geflashed heb naar een nieuwere versie. Tevens zou de bios een of andere piepcode moeten afgeven om aan te duiden dat het booten mislukt is om een bepaald reden.

Wat de exacte reden wel is kan ik je helaas niet vertellen.

Mess with the best, die like the rest

• poNgz0r
Ja zoiets had ik ook verwacht op zn minst een fout piep ofzo. Het is wel zo dat ik hem overgeclocked hebt, alleen heeft dit er ook niks mee te maken, want als ik hem te zwaar overclock of totaal verkeerd dan start hij zn bios in een soort veilige modus zodat alles gereset wordt naar de default settings.

Het lijkt mij ook heel sterk dat de BIOS opeens zichzelf gaat downgraden :S

• _Rene_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-12-2025
Lijkt mij dat het het met het batterijtje op je mobo te maken heeft. Ik heb ook ooit zo iets gehad (exact wat jij beschrijft), toen was het batterij er uit en er in en hij werkte weer perfect.

• ThaStealth
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:45
_Rene_ schreef op zaterdag 12 december 2009 @ 18:57:
Lijkt mij dat het het met het batterijtje op je mobo te maken heeft. Ik heb ook ooit zo iets gehad (exact wat jij beschrijft), toen was het batterij er uit en er in en hij werkte weer perfect.
Geen slechte theorie, een bios reset heeft dit als gevolg, hetzelfde gebeurd bij het veranderen van een CPU en het upgraden van de bios, misschien een verkeerde parameter?

Mess with the best, die like the rest

• poNgz0r
_Rene_ schreef op zaterdag 12 december 2009 @ 18:57:
Heb dat uiteraard ook gedaan, vergeten te melden. Batterij eruit gehad ATX reset alles gedaan, maar niks werkte. Uiteindelijk dus opgestuurd naar CDROMLAND en zij hebben het op 1 of andere manier gemaakt

• _Rene_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-12-2025
okee, hmm....

Dan ben ik ook wel benieuwd of er mensen zijn met een ander idee.

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Welke cpu zit er op? En welke bios had jij er op gezet? Of wanneer heb je die ongeveer geflashed?

De laatste bios van dat moederbord is 0704 van 23 november 09. En geen idee welke cpu's die extra ondersteund. Als ik zou mogen gokken denk ik dat die voor de i9 dient. Aangezien de 0610 volgens de site de laatste update voor nieuwe cpu's had en dat is voor de i7 960 daarvoor was het van een bios van in februari geleden dat er nog nieuwe cpu's werden ondersteund. En dat waren de 920 D0 en de 975.

Verder lijkt het me wel straf dat er oppeens een oudere bios in zou zitten, en als die bios er al in zat dan had je volgens mij al eerder problemen gemerkt.

• poNgz0r
kluyze schreef op zaterdag 12 december 2009 @ 21:59:
Welke cpu zit er op? En welke bios had jij er op gezet? Of wanneer heb je die ongeveer geflashed?

De laatste bios van dat moederbord is 0704 van 23 november 09. En geen idee welke cpu's die extra ondersteund. Als ik zou mogen gokken denk ik dat die voor de i9 dient. Aangezien de 0610 volgens de site de laatste update voor nieuwe cpu's had en dat is voor de i7 960 daarvoor was het van een bios van in februari geleden dat er nog nieuwe cpu's werden ondersteund. En dat waren de 920 D0 en de 975.

Verder lijkt het me wel straf dat er oppeens een oudere bios in zou zitten, en als die bios er al in zat dan had je volgens mij al eerder problemen gemerkt.
He, ja was idd beetje dom van mij de laatste is idd van 23 november en niet december 09. Ik heb mijn pc 4 maanden geleden samengesteld dus ik denk dat ik hem geflashed heb met die van 0610

code:
1
2
P6T Deluxe V2 0610 Bios
Fixed Dell Multimedia keyboard or Logitech G15 would not be detected at POST

Er zit nu 0704 op. Eigenlijk heeft hij het altijd goed gedaan met mijn i7 920 CPU. En wat betreft de laatste alinea ben ik het helemaal met je eens. Van de één op andere dag zou mijn BIOS niet meer posten er zou er een stokoude BIOS in zitten. Onmogelijk?

Als ik bij CPU support kijk op de ASUS site
http://support.asus.com/c...port.aspx?SLanguage=en-us

Dan zie ik bij versie 0102 al dat de i7 920 ondersteunt wordt, dit is de eerst BIOS versie uitgebracht. Zelfs als er een stokoude BIOS op zou zitten die van 0102 zou hij nog moeten POSTEN.

Wat ik wel een beetje raar vind is dat sinds de komst van de BIOS versie 0302 (volgens die suppot site) zou de i7 975 EXTREME al ondersteunt worden.

Als je dan kijkt naar de i7 960 dan wordt deze pas later ondersteunt van sinds BIOS versie 0610. Nu lijkt het mij toch dat i7 975 EXTREME nieuwer is dan de i7 960. En vraag ik me af welke CPU's erbij gekomen zijn in de 0704 release aangezien i7 975 EXTREME de laatste intel release is op het gebied van de i7?

Goed beetje offtopic, waar het om gaat is dat het nog steeds onduidelijk is waarom mijn BIOS opeens niet meer aanspreekbaar was en waarom hij het met die "stokoude versie" nog niet zou deed aangezien hij dat wel zou moeten doen :X
Pagina: 1