Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One_Gandalf
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-09 08:54
Harde schijven :
  1. IDE Channel 0 Master : WD 160 GB SATA ( boot )
  2. IDE Channel 0 Slave : Samsung 1 TB SATA
  3. IDE Channel 1 Master : Samsung 1 TB SATA
Enkele dagen geleden (als ik het goed heb op 9 december 2009) werd mijn tweede harde schijf na het starten van Windows XP SP3 niet meer gezien door Windows. Tijdens de POST wordt de tweede harde schijf wel herkend door het BIOS.

Als ik in apparaatbeheer rechts klik op 'Schijfstations' en kies voor de optie 'Zoeken naar gewijzigde apparaten' dan wordt de harde schijf weer gevonden via 'Plug and Play'.

Rond 9 december 2009 heb ik 'Windows Updates' binnen gekregen en geïnstalleerd. Mogelijk heeft dit er iets mee te maken.

In een andere post las ik dat iemand hetzelfde probleem had opgelost door voor het starten van Windows de F8-toets in te drukken en te kiezen voor 'Foutopsporingsmodus'. Ik heb dit ook geprobeerd maar bij mij hielp dit niet.

Iemand een idee hoe ik dit probleem op kan lossen ?

Aanvullende informatie : Het systeem functioneert sinds augustus 2009 zonder hardware-problemen.

[ Voor 8% gewijzigd door One_Gandalf op 12-12-2009 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaStealth
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 10:19
Heb je al eens geprobeerd de HD's om te wisselen? dus de Pri Slave op de Sec Master te hangen en omgekeerd? Misschien is het een bokkende IO controller en is met de HD's weinig mis

Mess with the best, die like the rest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One_Gandalf
ThaStealth schreef op zaterdag 12 december 2009 @ 17:35:
Heb je al eens geprobeerd de HD's om te wisselen? dus de Pri Slave op de Sec Master te hangen en omgekeerd? Misschien is het een bokkende IO controller en is met de HD's weinig mis
Volgens SMART is er niets aan de hand, maar uit ervaring weet ik dat dat niet alles zegt. Gezien het karakter van het probleem denk ik dat het probleem niet bij de harde schijf ligt.

Ik had al een vergelijkbare aanpak bedacht. Namelijk om beide Samsung-schijven los te koppelen zodat Windows ze niet ziet en verwijdert uit de configuratie en daarna weer aankoppelen en kijken of beide schijven door Windows worden herkend. Ompluggen is lastig omdat de SATA-connectors op een 'onmogelijke' plek op het moederbord zitten.

Of via systeemherstel een versie van voor 9 december 2009 terugzetten. Op 9 december heb ik ook Alcohol geïnstalleerd met een virtuele CD-drive. Dat is volgens mij ook een kandidaat.

Ik was echter eerst benieuwd naar informatie over de exacte oorzaak. Die kan ik niet meer onderzoeken als ik het probleem heb opgelost.

[ Voor 16% gewijzigd door One_Gandalf op 12-12-2009 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaStealth
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 10:19
One_Gandalf schreef op zaterdag 12 december 2009 @ 18:29:
[...]

Ik had al een vergelijkbare aanpak bedacht. Namelijk om beide Samsung-schijven los te koppelen zodat Windows ze niet ziet en verwijdert uit de configuratie en daarna weer aankoppelen en kijken of beide schijven door Windows worden herkend. Ompluggen is lastig omdat de SATA-connectors op een 'onmogelijke' plek op het moederbord zitten.
Op de harde schijven zitten ook satapluggen :P die omdraaien kan ook werken

Mess with the best, die like the rest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One_Gandalf
ThaStealth schreef op zaterdag 12 december 2009 @ 19:10:
[...]

Op de harde schijven zitten ook satapluggen :P die omdraaien kan ook werken
Inderdaad, daar had ik even niet aan gedacht. Een tweaker onwaardig :+ .

Update zaterdagavond
Ik heb de SATA-connectors van de beide Samsung-schijven omgewisseld. Als ik nu Windows start wordt de andere harde schijf niet automatisch herkend. Na 'Zoeken naar gewijzigde apparaten' wordt de harde schijf weer herkend.

Het probleem lijkt dus gerelateerd te zijn aan de aansluiting op het moederbord. Of misschien de wijze waarop Windows deze aansluiting herkent. Het is dus specifiek de 'slave-aansluiting' van 'channel 0' die voor problemen zorgt.

Misschien heeft de virtuele CD-drive die ik heb aangemaakt via Alcohol de slave-aansluiting 'verdrongen'.

[ Voor 53% gewijzigd door One_Gandalf op 14-12-2009 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One_Gandalf
Update zondagochtend
In Alcohol de virtuele CD-drive verwijderd. Als ik nu Windows start dan worden alle schijven weer herkend door Windows. Na de cold boot van vanochtend werd de schijf op de verdachte SATA-aansluiting weer niet herkend. In Alcohol de driver aangepast van de driver van Alcohol naar de driver van Windows. Na een warm boot worden nu weer alle schijven herkend.

Update zondagavond
Bij de volgende warme boot gaat het weer fout. Alcohol in zijn geheel verwijderd. Bij de eerstvolgende warme boot gaat het weer goed. Nu in de gaten houden of het goed blijft gaan. Ik moet er bij zeggen dat het een erg oude versie van Alcohol is wat mogelijk de problemen verklaart.

Update maandagavond
Het probleem lijkt met het deïnstalleren van Alcohol 120% nu definitief verholpen.

[ Voor 8% gewijzigd door One_Gandalf op 14-12-2009 19:18 ]

Pagina: 1