Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15-09 16:19
Afgelopen week heb ik een nieuwe systeemkast ontvangen, een Antec 300 die mijn oude en gare Aopen H600B moest vervangen. Doel van de aanschaf was om een iets stiller systeem te krijgen en een betere airflow te krijgen ( de Antec 300 heeft heel wat betere coolingsmogelijkheden )

In 1 avond heb ik alle onderdelen overgezet van de oude kast naar de nieuwe, heb ik al vaker gedaan dus dat was geen enkele probleem.

Bij het overzetten heb ik alle hardware gebruikt die ik ook in mijn oude kast had zitten, te weten:

Asus P5B mobo
EVGA Nvidia GeForce 8800GTS 320 MB
Intel Core 2 Duo E6600
3GB Ram
1 Seagate Barracuda 7200.10 320 GB schijf en nog een kleinere HD van 120GB
Voeding is een Thermaltake Butterfly van 480 Watt

In eerste instantie leek het allemaal perfect te werken, mijn systeem was heel wat stiller in de nieuwe kast en Windows 7 draaide ook prima. De ellende begon toen ik een paar games ging spelen: Bij Fallout 3 krijg ik na een aantal minuten een BSOD of een error "Fallout 3 has stopped working".
Om uit te sluiten dat het om alleen Fallout 3 gaat heb ik een aantal andere games getest, Supreme Commander liep ook al 1 of 2 keer vast en ik heb ook al een aantal keren 3Dmark06 gedraaid en die loopt ook 9 van de 10 keer vast.

Ik had mijn pc vanmorgen ook even aan laten staan om wat torrents binnen te halen, nadat ik na 4 uur weer terugkwam en mijn beeldscherm aan wilde zetten kreeg ik geen beeld, een herstart is het enige wat ik dan kan doen.

Ik vind het allemaal nogal vreemd, er is in feite geen verandering in de hardware ( buiten een paar andere casefans ) en toch krijg ik nu deze vastlopers.

Om het op te lossen heb ik al het volgende geprobeerd:

1. Videokaartdrivers verwijderd en nieuwere geinstalleerd ( laatste versie van Nvidia )
2. Geluidsdrivers geupdate
3. Mijn systeemtemperaturen gecheckt, deze zijn in mijn ogen niet buitensporig hoog
4. Fans harder laten blazen voor meer cooling

Bovenstaande maken geen verschil, ik heb even geen idee waar dit aan kan liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:02

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Prutzer80 schreef op zaterdag 12 december 2009 @ 14:45:
1. Videokaartdrivers verwijderd en nieuwere geinstalleerd ( laatste versie van Nvidia )
2. Geluidsdrivers geupdate
3. Mijn systeemtemperaturen gecheckt, deze zijn in mijn ogen niet buitensporig hoog
4. Fans harder laten blazen voor meer cooling

Bovenstaande maken geen verschil, ik heb even geen idee waar dit aan kan liggen?
Heb je al geprbeerd zonder videokaart/met een andere grafische kaart je systeem te laten draaien?
Want dit klinkt wel een beetje als graka-falen... :/

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Ghost Dog schreef op zaterdag 12 december 2009 @ 15:01:
[...]

Heb je al geprbeerd zonder videokaart/met een andere grafische kaart je systeem te laten draaien?
Want dit klinkt wel een beetje als graka-falen... :/
Ik heb die mogelijkheid even niet, mijn mobo heeft geen onboard video en een andere grafische kaart heb ik ook niet.

Net weer een andere situatie meegemaakt: mijn bureaublad was bevroren, ik kan wel snelkoppeling en documenten selecteren en dus ook mijn muis bewegen maar niks openen. CTRL - ALT - DEL doet ook niks.
Erg strange...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lezzmeister
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-07 04:15
Klinkt als een gare graka inderdaad. En als je nu eens de goedkoopste kaart haalt die je maar kunt hebben? Heb ik ook gedaan. 8400GT gekocht. En kun je altijd nog eens gebruiken/uitlenen bij grakaproblemen. Komt bijzonder goed van pas hier, met 8 systemen allen op pci-express. Is wat minder het geval natuurlijk als je maar 1 bak heb staan.

Is de makkelijkste weg, en je heb voor die €40 wel gelijk uitsluitsel. Ja het is wel weer €40.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelValee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-03 00:58
Ergens is er een defect of een los contact na overzetten. Kijk alles even na, vooral de grafische kaart, 't slot waarin hij steekt, de geheugens,... zit alles goed vast. Aarzel niet om deze uit je PC te halen en alle pinnetjes te reinigen- na te zien of ze allemaal wel voldoende contact maken.
Een andere grafische kaart testen. Sommige eerlijke winkels willen een andere kaart insteken terwijl jij erbij bent, spel draaien en je weet 't. Veel geluk;)

[ Voor 16% gewijzigd door MichaelValee op 12-12-2009 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:02

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

MichaelValee schreef op zaterdag 12 december 2009 @ 20:40:
Sommige eerlijke winkels willen een andere kaart insteken terwijl jij erbij bent, spel draaien en je weet 't. Veel geluk;)
Is ook een goeie idd. Heb zelf een keer mijn voeding ogeblazen door een te zware graka in mn pc te zetten. 8)7
Ben toen naar Computerland gegaan, waar mn pc oorspronkelijk vandaan komt, en zij hebben even gekeken of het aan de voeding lag door er in de winkel een andere voeding in te zetten. Was idd zo, en heb toen die voeding daar maar gekocht :)

Maar ik zou idd eerst alle contacten even checken, en even schoonmaken, scheelt soms een hoop ;)

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Desnoods "uit de kast" testen, dan kun je alles ook goed controleren en eventueel aandrukken en/of schoonmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Tijd voor een kleine update.

Van een collega heb ik een oudere Nvidia 6200 PCI kunnen lenen, deze liep ook vast bij 3Dmark, probleem ligt dus niet bij de videokaart en ook niet bij de voeding.

Ik ben van plan om deze week een verse install te gaan doen van mijn systeem, hopelijk is het daarmee opgelost.
Deze installatie is inmiddels alweer 2 jaar oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:41
ook niet bij de voeding.
Weet je dat heel zeker? Deze symptomen kun je namelijk ook van een verrotte voeding krijgen.
Trek je voeding eens open en kijk s of de elco`s die erin zitten niet last hebben van bolhoedjes.
oftewel of de elco bol staat als je er bovenop kijkt. Als dit het geval is kun je hem in de prullebak gooien en een nieuwe gaan halen.
Ik zou het in elk geval even checken. Heeft bij mij ook ff geduurd voor ik het gevonden had, aangezien ik ook eerst aan mem//vidkaart dacht.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Update #2

Ik heb inmiddels al de volgende punten gedaan:

Getest met een andere videokaart
Heb er ook een Nvidia Geforce 6200 PCI in gezet en deze liep ook na verloop van tijd vast.

Hele sloot aan videokaartdrivers geprobeerd
Heb er al een stuk of 5 geprobeerd maar het maakt niet uit, probleem blijft.

Andere voeding
Ik heb hier 2 voedingen beschikbaar: een Enermax 480 watt en een Thermaltake Butterfly met ook 480 watt. Probleem speelt bij beide voedingen dus ik sluit het uit dat het echt aan mijn voeding ligt want ze zijn echt niet alle 2 brak.

Verse install van Windows 7
De installatie was al 2,5 jaar oud en een upgrade van Windows Vista, ik wou sowieso even met een schone install beginnen zodat mijn pc weer wat vlotter zou zijn, heeft helaas ook geen effect gehad.

Ben nu bezig met een Memtest, tot nog toe 0 fouten gevonden. Ben nu wel bezig met een versie die je in Windows zelf kunt draaien en niet de Memtest die je op moet starten wanneer je boot. Als deze versie fouten geeft dan ga ik verder met de Boot versie testen.

Ik vermoed nu wel dat het aan het geheugen kan liggen, als ik zware taken uitvoer dan loopt hij vrij snel vast.
Als ik de pc lange tijd aan laat staan en vervolgens na 4 uur terug kwam staat hij vrijwel zeker vast. De muis kan je eerst nog even een tijdje bewegen maar na verloop van tijd zit die ook vast.

Edit: En 2 seconden nadat ik dit had gepost hing hij weer :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Inmiddels een Memtest gedaan via een bootable USB, na bijna 6 uren draaien 0 errors gevonden.
Heb nu ook echt geen idee waar het aan zou kunnen liggen, voor de volledigheid hieronder een aantal screenshots uit Everest zodat jullie de waardes kunnen zien, die zijn in mijn ogen gewoon normaal.

Idle
Idle

Load met Prime 95
Load Prime 95

GPU Load met Furmark
GPU Load furmark

Ik ben out of options :/ hopelijk hebben jullie nog ideeen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:51
heb je getest met kale opzet? dus alleen de opstartschijf erin?
want zijn je hdd's op hun originele plek teruggezet? of in andere opstelling geprobeerd?
met minder geheugen getest?

gewaarwordingshorizon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je de 4-pin power stekker op je moederbord ingeplugd?

Verder zou ik ook voor het geheugen gaan. Ik gebruik hiervoor memtest86 of memtest86+:
meuk: Memtest86+ 4.00

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Verwijderd schreef op zaterdag 19 december 2009 @ 20:10:
Heb je de 4-pin power stekker op je moederbord ingeplugd?

Verder zou ik ook voor het geheugen gaan. Ik gebruik hiervoor memtest86 of memtest86+:
meuk: Memtest86+ 4.00
4-pin stekker zit er gewoon in.

Ik ga nu maar eens kijken wat er gebeurd als ik mijn 2 extra hd's afkoppel en met 1 reepje geheugen ga draaien.
Pagina: 1