Toon posts:

Vraag over hoe UPC netwerk in ons huis te leggen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Wij hebben op dit moment internet/telefoon van Wanadoo (Online), met een Livebox en TV/radio van UPC.
Wij willen waarschijnlijk overstappen naar alles van UPC, alleen heb ik geen idee wat de beste manier is om het netwerk hiervoor op te bouwen.

Ik heb een plaatje gemaakt met de huidige situatie en eentje "zonder invulling". Zouden jullie zo vriendelijk willen zijn om mij te helpen?

Huidige situatie:
ADSL komt binnen in de meterkast (beneden), daar is de splitter voor telefonie.
ADSL kabel is doorgetrokken naar boven (slaapkamer) en vervolgens helemaal via de overloop naar kamer1.
Livebox staat dus boven in de kamer van PC1.
Vanuit kamer1 2 UTP kabeltjes naar PC1 en PC2.

Nieuwe situatie:
Alles komt binnen in de meterkast.
TV/telefonie zal geen probleem zijn, daar verandert niets aan.
Internet/UTP (neem ik aan) zal nu in de meterkast zitten, echter hebben we geen UTP naar boven getrokken (zijn denk ik ook te smalle buizen).

Loont het de moeite het toch te proberen (UTP naar boven te trekken)? Of zien jullie geniale andere ideeën?

Ons huis is van gewapend beton en we hebben in het verleden wel moeite gehad met draadloos netwerk, dus ik heb liever vaste bekabeling. Als het niet anders kan, sta ik er heus wel voor open ;-)

Alvast dank!

Plaatje (links huidige situatie, rechts zonder bekabeling):
Afbeeldingslocatie: http://www.x-plicit4.nl/netwerk.gif

• bosgoed
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-01-2025
Loopt je Telefoonlijn door een gewone kabelbuis?
Zoja de telefoonkabel vervangen door een eternet kabel en op de plaats van je livebox een swich neerzetten ( kosten een paar euro's en dan heb je alles zoals het is maar dan via ziggo.

Kun je hier iets mee?

Thanks Mate

Verwijderd

Topicstarter
Dank, maar wat bedoel je met Ziggo? Dat is een bedrijf waar ik zo lang mogelijk uit de buurt blijf ;-)
Ik hoop alleen dat de kabelbuizen dik genoeg zijn om UTP doorheen te trekken!

• AlterMann
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:44
Verwijderd schreef op zaterdag 12 december 2009 @ 14:25:
Loont het de moeite het toch te proberen (UTP naar boven te trekken)? Of zien jullie geniale andere ideeën?
Je zal wel moeten. Als je (net als nu) je modem boven wil neerzetten moet je coax naar boven trekken. Of je nu coax of utp naar boven trekt maakt ook niet zoveel uit.

• bestaudio
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-08-2024

bestaudio

Gnoeeeeeee

Koop een rolletje utp kabel trek het er doorheen en knijp er zelf connectors op?
De utp kabel zelf is niet zo dik.
En wees slim als je het doet twist de draden aan het oude telefoon snoer zodat je de utp erin trekt tesamen met het eruit trekken van het oude

Slowly getting there, euh wait whut? Slowly?

Verwijderd

Topicstarter
Okay, dank voor de toevoegingen. Zoals het er nu naar uitziet heb ik weinig andere opties dan een hoop meters UTP te trekken.

Ben ik niet zo blij mee, want ik heb ooit geleerd dat je liever niet meer dan 15 meter UTP wil hebben en daar ga ik wel aankomen ben ik bang.

• bestaudio
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-08-2024

bestaudio

Gnoeeeeeee

Zolang je de kabel gewoon trekt is er niets aan de hand. In mijn oude werk trok ik veel langer weg zonder enig probleem. Maak je geen zorgen pas als je over de 100 meter gaat moet je gaan investeren in betere kabel en dan nog zal de normale kabel het wel redden alleen niet op top snelheden

Slowly getting there, euh wait whut? Slowly?

• Adames
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 31-01 11:06
Verwijderd schreef op zaterdag 12 december 2009 @ 21:58:
Okay, dank voor de toevoegingen. Zoals het er nu naar uitziet heb ik weinig andere opties dan een hoop meters UTP te trekken.

Ben ik niet zo blij mee, want ik heb ooit geleerd dat je liever niet meer dan 15 meter UTP wil hebben en daar ga ik wel aankomen ben ik bang.
Coax mag niet langer dan 15 meter zijn, ongesplitst. Ongeveer basisregel voor televisie. Zoals hierboven is gezegd, UTP trekt goed 100 meter, en met een switch ertussen weer opnieuw 100.

[ Voor 9% gewijzigd door Adames op 12-12-2009 22:26 ]

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Heb je niet toevallig een 4 aderige telefoonkabel? Daar kan namelijk wel een 100mbit netwerk overheen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-02 10:12
Ik heb wel 25 meter UTP liggen van mijn UPC modem naar mijn eigen pc... Dat maakt niets uit...
pas 100m+ word probleem.

misschien een ideetje... UTP heeft voor 100Mbit maar 4 aders nodig... Mocht je dus echt ruimte tekort komen, kan je altijd nog een telefoonsnoer omzetten naar UTP kabel... Dat is niet aan te raden want de kabel is natuurlijk van een ander materiaal, maar het werkt wel. Het is dan ook een oplossing mocht er niets anders zijn...

Verder let er op dat UPC via je TV/Coax binnen komt, en als je het hun laat aansluiten, ZIJ de kabel naar je meterkast leggen naar je UPC modem...

Van het modem naar jou eigen pc is jou verantwoordelijkheid...
Tsurany schreef op zaterdag 12 december 2009 @ 22:27:
Heb je niet toevallig een 4 aderige telefoonkabel? Daar kan namelijk wel een 100mbit netwerk overheen.
offtopic:
Spuit 11 8)7

[ Voor 16% gewijzigd door FireDrunk op 12-12-2009 22:30 ]

Even niets...

• Jasper Janssen
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-04-2025
je kunt beter een telefoonsnoer vervangen door een utp en vervolgens de 4 telefoonaders over de ongebruikte in je utp laten lopen dan dat je gaat proberen ethernet door 4 telefoonsnoer aders te persen. Telefoonsnoer is Cat1, pretty much, en dat doet het niet geweldig.

• wowi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-03 18:16

wowi

Jasper Janssen schreef op zondag 13 december 2009 @ 00:01:
je kunt beter een telefoonsnoer vervangen door een utp en vervolgens de 4 telefoonaders over de ongebruikte in je utp laten lopen dan dat je gaat proberen ethernet door 4 telefoonsnoer aders te persen. Telefoonsnoer is Cat1, pretty much, en dat doet het niet geweldig.
Er is tegenwoordig ook telefoon snoer van cat 5 te koop, en dat is een stuk dunner, en dat wil prima door de electrabuizen heen.

• bosgoed
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-01-2025
Verwijderd schreef op zaterdag 12 december 2009 @ 21:44:
Dank, maar wat bedoel je met Ziggo? Dat is een bedrijf waar ik zo lang mogelijk uit de buurt blijf ;-)
Ik hoop alleen dat de kabelbuizen dik genoeg zijn om UTP doorheen te trekken!
bedoelde UPC... Sorry foutje moet kunnen..
Ben je er al een beetje eruit hoe je het wil gaan doen?

Thanks Mate

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-03 21:28

JdM

Humbled

Verwijderd schreef op zaterdag 12 december 2009 @ 21:58:

Is een netwerk over het stroomnet geen optie?
En UTP gaat, mits goed afgemonteerd, tot 100 meter. Moet je wel massieve kabel nemen met bijbehorende connectors.

[ Voor 11% gewijzigd door JdM op 13-12-2009 22:13 ]

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 02-03 22:31
Als je stroomnetwerk doet is dat een goede optie. Wel even review lezen als je snel internet neemt, niet alle homeplugs zijn snel ;)
Van Belkin zijn er modellen die 115+ Mbit halen dus die zijn wel goed.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Verwijderd

Topicstarter
Dank heren (en dames?),

Ik denk dat de oplossing in de buurt zal liggen van UTP trekken of stroomnetwerk.
Die eerste is ook vervelend omdat ik dan UTP door de slaapkamer en overloop moet trekken, voor de badkmaer langs.

Nu hebben we daar de ADSL lijn liggen en die kan nog wel onder het tapijt, ik weet niet of UTP nèt even te dik is daarvoor.

Er zijn in ieder geval genoeg opties zo te lezen. Zodra ik wat besloten heb zal ik het hier even terugposten, misschien dat anderen er dan ook nog wat aan hebben ;)

Dank voor de input in ieder geval!

Verwijderd

Topicstarter
Toch weer even een bump:

Ik heb UPC internet besteld en zit nu toch stiekem te denken aan wireless, vanwege de omslachtige manier waarop ik anders UTP of COAX moet gaan trekken en dan nog eens twee PC's aansluiten. We hebben inmiddels ook een TV met UTP aansluiting gekocht, dus wellicht is het handiger om de boel gewoon beneden te laten staan en boven een wireless router/switch neer te zetten.

Daar gaat gelijk mijn vraag over: als ik een wireless router van UPC neem, is het dan verstandig om boven ook een wireless router of switch neer te zetten (waar de 2 PC's aanhangen), of moet ik dan twee losse wireless netwerkkaarten kopen en in de PCs zetten?

Liefst heb ik de twee PC's gewoon met UTP aan iets hangen, want dat is nu ook al zo.

En zo ja, moet ik een router of een switch nemen? Ben niet zo goed in het verschil maken daarin, vandaar ;-)

Alvast dank weer!
Pagina: 1