Korte vraag: als je als ZZP-er (eenmanszaak) zakelijk rijdt, moet je dan de autokosten tegen werkelijke kosten of tegen forfaittair tarief (19 c/km) ten laste brengen van je resultaat?
Auto is prive bezit of zakelijk?t_captain schreef op zaterdag 12 december 2009 @ 13:15:
Korte vraag: als je als ZZP-er (eenmanszaak) zakelijk rijdt, moet je dan de autokosten tegen werkelijke kosten of tegen forfaittair tarief (19 c/km) ten laste brengen van je resultaat?
Prive. Als je de auto op de zaak zet, heb je natuurlijk geen vergoeding van zakelijke ritten maar wel weer bijtelling voor prive gebruik. Ik wilde die twee alternatieven eens doorrekenen.
Als de auto prive bezit is mag je 19 ct/km van je zakelijke kilometers van de winst aftrekken. Tip: neem ook een tankpas, dan mag je namelijk 75% van de BTW op AL je tankbeurten terugvragen.
Bedankt voor dit antwoord.
Je punt over BTW aftrek snap ik niet helemaal. Ik snap wel het nut van de tankpas igv een auto op de zaak (op naam gestelde factuur nodig t.b.v. BTW-aftrek). Maar als ik prive een auto rij dan moet ik toch ook prive de uitgaven betalen, dus inclusief BTW. Volgens mij zitten brandstofkosten gewoon in de vergoeding van 19 cent en wordt brandstof dus uit prive betaald? Of mis ik iets?
Je punt over BTW aftrek snap ik niet helemaal. Ik snap wel het nut van de tankpas igv een auto op de zaak (op naam gestelde factuur nodig t.b.v. BTW-aftrek). Maar als ik prive een auto rij dan moet ik toch ook prive de uitgaven betalen, dus inclusief BTW. Volgens mij zitten brandstofkosten gewoon in de vergoeding van 19 cent en wordt brandstof dus uit prive betaald? Of mis ik iets?
Zoals eerder gesteld mag je 19ct per zakelijke km van de winst aftrekken. Verder mag 75% van BTW over onderhoudskosten (reparaties, APK enz) terugvorderen, zie http://www.belastingdiens...rnemen_autokosten-21.html
Dat van die tankpas is een goed idee, wellicht valt dat onder de gebruikskosten die in diezelfde link staan vermeld.
Dat van die tankpas is een goed idee, wellicht valt dat onder de gebruikskosten die in diezelfde link staan vermeld.
Brandstofkosten zijn zonder meer gebruikskosten. Met het oog op bovenstaande link naar de belastingdienst geloof ik dat je inderdaad inkomstenbelasting bespaart over 19 cent, en daarbovenop BTW over het zakelijke deel van de gebruikskosten (m.n. brandstof en onderhoud). Dat zakelijke deel mag worden geadministreerd of nominaal op 75% van de totale km's worden vastgesteld.
Waarmee feitelijk de situatie ontstaat dat je zakelijke km's netto kan vergoeden vanuit de zaak tegen 19 cent ex BTW i.p.v. de gebruikelijke 19 cent incl BTW. Klinkt goed
Een grappige bijwerking van deze regeling is dat je goedkoper uit bent met een auto die goedkoop in de aanschaf is maar duur in brandstof en onderhoud. Dag Prius, hallo oude olieboot?
Misschien valt er ook wel iets te regelen met de garage. Auto kopen waarbij de afleveringsbeurt / APK etc apart wordt gefactureerd. Scheelt 75*19 = 14% op dat stukje van de aanschafprijs.
Waarmee feitelijk de situatie ontstaat dat je zakelijke km's netto kan vergoeden vanuit de zaak tegen 19 cent ex BTW i.p.v. de gebruikelijke 19 cent incl BTW. Klinkt goed
Een grappige bijwerking van deze regeling is dat je goedkoper uit bent met een auto die goedkoop in de aanschaf is maar duur in brandstof en onderhoud. Dag Prius, hallo oude olieboot?
Pagina: 1