Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verbinden moederborden

Pagina: 1
Acties:

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Ben de laatste tijd beetje aan het rondneuzen voor een nieuwe PC, maar kom beetje in de problemen met de beschikbare PCI sloten. Wil namelijk meerdere systemen in 1 - dvdspeler van de pc is dan gelijk ook voor de htpc, boxen van de pc zijn dan ook die voor de tv/radio, hardeschijven en tvkaart om dingen op te nemen, alles op 1 voeding, 1 mobo, 1 cpu etc.
Aangezien ik zelden/nooit meerdere dingen tegelijk doe zou het dan aardig in kosten moeten schelen.

Echter, doordat grafische kaarten tegenwoordig veel overlap hebben kost het meestal 2 pci sloten per kaart. Aangezien dit er minstens 2 worden (5xxx en goedkoop nvidia ding voor physx - de hack werkt weer) kost dit al aardig wat ruimte. Nu had ik het idee om onderdelen als geluidskaart, raidcontroller en tv kaart onder te brengen in een uitbreidingsssyteem.

Nu vroeg ik me af hoe wat ervoor nodig is om pci expansion sets werken te krijgen. Ik heb gelezen dat door middel van 1 pci uitbreidingskaart en een verbindingskabel je een uitbreidings systeem kan koppelen aan je normale pc.
adlinktech
magma

Toen keek ik naar de prijs en hield dit idee op... $1000-2000. Daar gaat de 'kostenbesparing', kan voor minder geld een 2e pc opzetten en geen probleem meer hebben.

Nu heb ik een patent gevonden rond het verbinden van meerdere moederborden, maar kom hier verder niks van tegen. Bestaat er hardware om meerdere moederborden te koppelen en zo aan extra PCI sloten te komen, of word het toch meerdere systemen?

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:46
Misschien met een flexible PCI riser?
En waarom Physx? Er zijn niet veel games die het gebruiken, en een 58xx kaart trekt die enkele games vast ook wel met Physx..

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Verwijderd

Euhm ik begrijp eigenlijk niet goed waar je naartoe wilt.

Hoe zou je in de problemen komen met het aantal PCI-slots?

• diabolofan
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:27
Verwijderd schreef op zaterdag 12 december 2009 @ 12:41:
Euhm ik begrijp eigenlijk niet goed waar je naartoe wilt.

Als je meer kaarten hebt voor PCI sloten dan dat er op je moederbord zitten, dan heb je er dus te weinig. Als hij twee grafische kaarten heeft, met allebei 1 PCI slot overlap, dan heeft hij nog iets van twee PCI sloten over. Als je er dan nog een USB kaartje, een tv kaart en een geluidskaart in wilt zetten (of nog allerlei andere kaarten) dan gaat dat dus niet lukken. Daarom wil hij een uitbreiding hebben op zijn PCI'slots

• TheMazzter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-11 13:46
Inderdaad probeer gewoon de uitbreidingssloten onder je koelers met een pci-riser te verplaatsen. Oh en edit: je hebt tegenwoordig ook tv-kaarten enzo die via usb werken.

[ Voor 27% gewijzigd door TheMazzter op 12-12-2009 12:59 ]

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Verwijderd schreef op zaterdag 12 december 2009 @ 12:41:
Op het moment...

2x 5xxx serie (1 gebruik, 1 net niet beschikbaar)
2x nvidia kaart (1 gebruik, 1 net niet beschikbaar)
1x raid controller
1x tv kaart
1x geluidskaart

Er is maar 1 moederbord dat dit aan kan, de 4-way sli Classified van evga a 500,- en dan nog is er geen ruimte voor uitbreiden naar CF waardoor upgrade kosten hoger liggen.
Dan moet je bv 5850 -> 5870 doen, dat geeft minder prestatiewinst en kost meer dan een 2e 5850 erbij. Terwijl ik juist probeer om alles-in-1 te houden om de kosten wat lager te krijgen.

USB tv-kaart is inderdaad ook een optie, maar het is meestal prettig om keuze te hebben vandaar dat ik toch even wou kijken.

Die riser is interessant, als ik dat tussen/onder grafische kaarten door kan halen lost dat de problemen al op. Misschien wat lastiger om de i/o dan bij de tvkaart te krijgen, maar dan hebben die gaten aan de achterkant voor 'waterkoeling' nu iets anders te doen.

Bedankt voor het meedenken!

Verwijderd

TV-kaart zou inderdaad perfect via USB kunnen.
Geluidskaart: kan je niet gewoon onboard gebruiken, of zijn er speciale eisen?
Raid controller: eveneens onboard gebruiken?
Voor de Physx kaart lijkt het me dat je toch een single slot kaart moet vinden (op zich heb je voor Physx geen krachtige kaart nodig, dus kaarten met single slot koeling moeten mogelijk zijn).
Verder kan je nog plaats winnen door 3th party koelers te overwegen voor de HD5xxx kaart: er zijn voldoende koelers die het koelopp verplaatsen naar een locatie waar het geen slots inneemt: Thermalright VRM-R1/2/3/4, Spitfire, HR-03 (en variaties), waterkoeling.

• Malantur
Ik dacht net hetzelfde als disco stu.
Toch nog enkele toevoegingen:
Geluidskaarten kan je ook op USB vinden.
De onboard raidcontroller is niet aan te raden voor raid met pariteitsberekening, zoals RAID5.
Ik zou het PhysX kaartje gewoon helemaal eruit gooien, het staat het grootste deel van de tijd gewoon uit zijn neus te eten... Kortom geldverspilling en stroomverspilling.

Maar als je toch alles op 1 moederbord wil proppen, dan heb je ook nog de Asus P6T7 WS SuperComputer, en die kost 'slechts' 360 euro.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:25
Malantur schreef op zaterdag 12 december 2009 @ 15:05:
De onboard raidcontroller is niet aan te raden voor raid met pariteitsberekening, zoals RAID5.
Een losse controller op de pci-bus ook niet.

• Malantur
Nielson schreef op zaterdag 12 december 2009 @ 15:09:
[...]
Een losse controller op de pci-bus ook niet.
Gelukkig bestaan ze ook op de PCI-e-bus. :)

• DjDuivert
  • Laatst online: 20-10 09:59
8800GT is single slot, dat scheelt al een port.. Sowieso heb je 7 sloten maximaal (ook met dual-slot physx kaart). Ik snap het probleem ook niet helemaal. TV kaarten. RAID controllers en Geluidskaarten zijn er zowel in PCI als PCI-e, vrijwel elk moederbord moet het kunnen lijkt mij?

Qua koeling is het allemaal niet zo gunstig, maar dat houdt je sowieso..

Als ik jouw was zou ik proberen max 3 PCI-e sloten te gebruiken en 2 PCI (bij voorkeur die 2 voor TV en Geluid) en dan graka, physx en raidcontroller op PCI-e.

Pak ik vervolgens een willekeurig x58 bord (P6T nu even)

5870 @ PCI-e x16
5870 koeler
8800gt (oid) @ PCI-e x16
geluidskaart PCI
raidcontroller PCI-e x4
tvkaart PCI

Crossfire is binnen de ATX spec min of meer onmogelijk, tenzij je waterkoeling/risers gaat gebruiken. Dan moet je alleen wel een ander moederbord hebben, wel iets met 4x pci-e x16 en dan moet je idd dat ASUS WS bord of de EVGA nemen.

Als Physx belangrijk is voor je, kun je dan trouwens niet beter wachten op de nieuwe nVidia kaarten? Duurt wel nog paar maanden wss, maar dan maak je het jezelf eens stuk makkelijker =)

2600K - 4.6G|8GB 1333|P8P67 EVO|Club3D 4870 1G OC|2x 2493HM|DasKeyboard Ultimate|Logitech G5|Lian-Li PC-A71b + demping|Intel 510 120G|WD Black 1TB + Green 2TB|Be-Quiet P7-Pro 850W|Xonar D2x|Phonar Ethos R 100G EdMa|Music Hall DAC25.3 + A15.2|AKG K701

Pagina: 1