Verwijderd

Topicstarter
heej mensen,
ik heb de intel core q9300. en ben al een heel tijdje aan het proberen en wachten op een nuttige topic voor deze core, want het probleem is namelijk dat (en dat is ook bij meerdere mensen zover ik gelezen heb), dat hij niet veder te clocken valt dan 2.8/9Ghz.

nu was mijn vraag of ook maar iemand hem veder gekregen heeft zonder rare dingen gedaan te hebben?
en wat is da max temp die jullie aanhouden? ik hoor meestal van 65 graden, maar tegenwoordig gaan ze er dik overheen, wat raden jullie dus aan?

mijn systeempje:

Processor: Intel(R) Core(TM)2 Quad CPU Q9300 @ 2.50GHz
Motherboard: p5e3 ws pro (Asus) socket 775
Geheugen: OCZ 2 GB DDR3-1333
vid: ATI Radeon HD3870X2

mvg.

Verwijderd

Topicstarter
iemand een idee?
hoe ik veder kan komen met mijn instelling, want 1mhz hoger en hij loopt vast.
heb al met mn volts lopen spelen en dat is het ook niet, de temp ook niet, en mn geheugen lijkt me ook niet.
is het misschien de max van mn fsb? dat er ergens een botle neck in mn systeem zit?
kan ik op een anders maniertje er dan noch performance winst eruit halen?

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
post eens je bios instellingen, mijn glazen bol is kapot ;)

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• Rollo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21-01 15:50
voeding?

[ Voor 6% gewijzigd door Rollo op 14-12-2009 11:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
voeding is OCZ StealthXStream 600 watt Efficiëntie 83 %

multiplier: X7.5 staat ook al helemaal vast, dus hij wisselt niet naar de 6.0 als hij niet gebruikt word.
bus speed: 385.0 mhz
core coltage 1.168
nog wat meer over het geheugen:
dram frequency: 770 mhz,
fsb:dram 1:2,
timing's 7.7.7.19
volt: 1.5v

dit is ook wat ik heb aangepast in de bios, ik kan nog wel eens kijken hoe het daar precies staat voor je?
maar uit mn hoofd weet ik het niet precies.

• Tekelenburg
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23-01 21:51
Heb je al eens geprobeerd met een lagere multiplyer een hogere FSB te halen? Dan weet je iig zeker dat je niet tegen een FSB-wall aan loopt.

Verwijderd

Topicstarter
nee dat nog niet, ik probeer dat even en dan horen jullie dat nog wel

Verwijderd

maby je votlages nog eens wat verhogen je kunt met je Vcore gaan tot 1.3625 en je VVT tot 1.4v, de VVT is ook vrij belangrijk bij de 45nm cpu's..

Verwijderd

Topicstarter
sorry, wat bedoel je met VVT? heb gegoogeld maar kwam er zo gauw niks overtegen, nog nooit van gehoord eerlijk gezegd.

Edit:
ik heb nu gekeken, door de mp naar 6 en nu staat hij op 7 omdat ik anders heel hoog met mn fsb moet gaan om toch boven de 2.5ghz uit te komen.
nu draait hij dus 7*395:2765Mhz
dus met lager mp kan ik hoger met de fsb,
dus ik kan proberen om zo hoger te komen en dan te kijken met wat ik het verst kom.

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2009 10:47 ]

• Tekelenburg
Dat klinkt goed.

De VTT (niet VVT) zou je in je bios moeten kunnen instellen. Deze even iets bumpen en je hebt kans dat je processor dan de hogere multiplyer ook pakt.

Verwijderd

Topicstarter
ja sorry die bedoelde ik, ik heb zitten zoeken maar kon het niet vinden, kan het ook een andere naam zijn? of de afkorting ervan? want als ik het Google dan zie je er ook maar drie topics over dus VVT lijkt me niet het goede?

ik zit nu aan de 2803 mhz dus dat is al weer een eind op weg, en veel koeler dan eerst, allen de fsb staat al wel op 400 mhz

Edit:
ben nu zo ver dat mn systeempje weer vast loopt, opstarten en game doet hij wel gewoon goed, maar zwaar stressen met intel burn test loopt hij vast, nu had ik de SB, NB en geheugen een kleein beetje meer volt gegeven,
maar ik vraag me af, --wat is mn standaart volt van mn geheugen: http://www.alternate.nl/h...B_DDR3-1333_Kit/-1063857/?
daar geven ze 1.8v
maar mn bios zegt 1.6v
ik weet dat ze zeggen dat het bios maar een standaard gegeven is,maar wat meot ik aanhouden als standaart? ik gebruik nu gewoon 1.8v
--en wat is dan mijn max volt voor mijn geheugen?, hij wordt nog niet gekoelt maar dat wil ik wel gaan doen,
--en tot hoever kan ik met mn NB volt gaan?

mn bus speed zit nu op de 421 mhz op 410 heb ik geen problemen, nu stottert hij met stressen of loopt hij vast.

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2009 21:55 ]

• Tekelenburg
VTT i.p.v. VVT! ;)

Even google'n en ik citeer:

"CPU VTT is the most important setting for stable overclocks. The CPU VTT Voltage sets the CPU termination voltage, allowing for a 1.55V maximum. Using this voltage in combination with the CPU VCore voltage setting can greatly enhance the system stability while overclocked. The system memory reference voltage is split between settings, the controller reference voltage and one option each for the two memory channels. In all cases, the base reference voltage can be set to a maximum of .03V over half of the set memory voltage. (Taken from HardOCP)

"In summary, the CPU VTT controls the CPU termination voltage. Based on Kirmie's observations, it reduces the number of false electrical signals by providing a form of "ground" to pull out these false currents. ." (Credit to Kirmie for the find) My experience with this board is that the max setting (1.55) provides the best results. I have not had a single crash or temperature variation as a result
."

Goede kans dat je dan je straks je multyplyer omhoog kan gooien zonder dat dat gelijk de boel in de soep gooit.

Hoe hoog je kan gaan met de voltages op je NB en SB is per moederbord verschillend. Daarbij is het belangrijk dat je goede koeling hebt op je NB en SB. Ik gebruik de gouden vuistregel dat je als je *au* roept als je de heatsinks aanraakt, deze té warm is. (rond 55/60*C dacht ik) Dit klinkt dom, maar is een goed toe te passen regel om te meten of je NB of SB niet te warm worden.

Wat je geheugen betreft doe ik een gok maar als ze bij de specs van de geheugen 1,8v geven, zou ik ze in principe ook op 1,8v draaien. De reden dat je bios 1,6v aangeeft is omdat hij waarschijnlijk op auto staat, en daarbij je geheugen undervolt. Sommige moederborden staan hier bekend om.
(Mijn p5n32-e sli geeft mijn geheugen 1,5v als ik deze op AUTO laat staan, terwijl deze op 2,1v mogen lopen.)

Edit:
Lees net dat vanaf 45*C het pijnlijk word, dus een kleine *au* kan, maar bij een volledige &$#%@&!#$&!@ is hij toch echt te warm!

[ Voor 3% gewijzigd door Tekelenburg op 20-12-2009 16:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
oke 1 probleem zo gauw dat ik mn kast open doe, pleurt hij uit, omdat er een beveiliging op zit die er niet vanaf valt te slopen. kan er een termometer bij zetten?

ok die termination voltage ga ik dan eens proberen,

en wat wil je voor max volt geven aan het geheugen dan?

bedankt voor het uitzoeken en het geven van de info;)

en nog een vraagje over het geheugen; voor trfc heb ik 60 clocks als auto staan bij het geheugen is dat neit veel?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2009 09:53 ]

• Tekelenburg
Je geheugen zou in principe gewoon op 1,8v op 1333Mhz moeten kunnen lopen, mocht je de latencies wat krapper dan normaal willen zetten of nog verder willen OC'en dan heb je kans dat je er wat meer volt op moet zetten. Hoe ver je daar in kan gaan durf ik je niet te vertellen.

Zit die beveiliing in de kast ingebouwd of is dit via het moederbord? Als het via je moederbord is kan je dit waarschijnlijk in de bios uitschakelen. De pc is ook niet opnieuw aan te zetten zonder het zijpaneel in de kast?

Met een normale huis en tuin thermometer zou in principe te doen moeten zijn maar handig lijkt mij anders. Lijkt mij latig om goed aan te sluiten op de heatsink.

Voor de Trfc kan je even in CPUz kijken. Onder het tabje van het SPD word aangegeven wat de fabrikant voor aanbevolen waardes geeft, deze kan je dan handmatig in de bios instellen. (Meestal kan je hier dan vervolgens ook weer wat onder gaan zitten, maargoed)

Edit: Sorry, Trfc met Tras door elkaar gehaald. Een Trfc van 60 is vrij normaal. Volgens mij is tot 52 wel te doen, daar onder kan het voor corruptie gaan zorgen. (pluk ik ook maar even van Google)

Succes!

[ Voor 9% gewijzigd door Tekelenburg op 21-12-2009 13:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
oke, maar ik zit nog steeds op de2.9Ghz en hebt de VTT wat omhoog gedaan, maar die kan ik dus probleem loos op 1.50v zetten?
en met mn cpu volt ga ik niet veder omhoog denk ik want hij wordt al best warm, al moet mijn koeler meer kunnen wat hij dus niet doet.

ik krijg trouwens ook heel de tijd de volgende BSOD: 0x00000124
en hij zegt erbij dat een of andere hardware niet goed is en zorgt voor instabiliteit, (niet precies vertaalt) maar hij gaf geen directe reden.

• Tekelenburg
De BSOD komt door een instabiele OC van waarschijnlijk je CPU. Post even je bios instellingen, daar heeft iedereen een stuk meer aan.

Verwijderd

Topicstarter
CPU Ratio: 7.0
FSB trap to NB: 333 Mhz
FSB Frequency: 420
PCIE Frequency: 100
Dram Frequency: DDR3-1681Mhz

Dram Timing Control: manuel
CAS Latency: 7 clocks
RAS to CAS Delay: 7 clocks
RAS pre Time: 7 clocks
RAS act time: 20 clocks

Vcore voltage: 1.22500v
CPU pill voltage: 1.52v
FSB termination Voltage: 1.40v
DRAM voltage: 1.90v
NB voltage: 1.35v
SB voltage: 1.05v
clock over charging voltage: 0.90v

CPU/PCIE spread centrum: Disabeld
CIE support: disabeld
CPU TM function: Disabeld
vanderpool technologie: enabeld
Execute Disable bit: enabeld
MAX guid valeu limit: disabeld

voor de rest staan alle andere opties op auto.
na de bsod had ik de VVT naar 1.40 gedaan maar kreeg net weer een bsod,
het komt alleen pas na ongeveer 5 min stressen.

• nedernakker
denk dat hij best wat meer vcore lust op die FSB

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• Tekelenburg
Hogere Vcore dus, maar ook de NB zou je iets kunnen bumpen. ( ben een i680 gewend :P )
Wel even je temps in de gaten houden.

Edit: Zie opmerking hieronder

[ Voor 59% gewijzigd door Tekelenburg op 21-12-2009 20:43 ]

• nedernakker
NB zeker niet hoger, dat bord zou op 1,2V 400 MHz FSB al moeten halen...

Verwijderd

Topicstarter
ik denk ook dat het probleem neit bij de N/SB licht maar meer bij de proceccor, alleen krijg ik dan al best hoge temperaturen bbij stevig stressen en hij is nog niet eens zo hoog.
wat geven jullie als max voor de cpu volt en temp?
en voor het geheugen als max?

• nedernakker
max V is volgens intel 1,3625, maar jouw chip haalt al een FSB wall voordat je zoeveel bodig hebt. temps onder stress zou ik onder 65 graden houden..

Verwijderd

Topicstarter
ja ik denk ook dat het een fsb wall is, iemand die weet heo je daar zeker achter kunt komen?
want als ik van 405 naar 410 ga is het fout, nu heb ik hem op 405 staan en iemand zijn raad opgevolgt door de VVT op 1.40 te zetten en weer de cpu ratio naar 7.5, hij starte gelijk op dus zal zo nog eens stressen.

idle is min 43 max 51
stressen weet ik nog niet meestal rond de 65 waarschijnlijk nu hoger door de vcore,
vindt het alleen jammer dat mijn koeler slecht presenteert, hebben jullie daar nog een hint voor?

edit:
ik kijk net op google, en zie bij review's staan van mijn koeler dat er een low/ high fan speed fucntie op zit, alleen nog nooit iets van tegen gekomen,
koeler is: ASUS silent square EVO, en speed is 2009 rpm

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2009 23:00 ]

• nedernakker
fsb wall zoek je op door met je laagste multi te clocken.. dus multi op 6 en dan zoeken wat de max fsb is die je kunt halen.

Verwijderd

Topicstarter
ik krijg met stressen met prime95 en linx dat ze na 10 sec of 1 worker of de stress test er mee stopt, prime 95 zegt dan: Iteration:1408200/39841519, error: SUM(inputs)!= SUM(outputs), 336438608310198!= 3364386083178179,
en na 5 min gaat hij weer veder en krijg je op een andere worker die error.
de volt omhoog hielp nog niet al was het maar 0.0025 volt
die fsb wall zoek ik vanavond even op;)

Edit:

na velen restarts en het bijhouden van een txt bestandje, kwam er dit uit:;)
FSB freq = 450
ram freq= 18001
timings 7.7.7.20
boot niet.

ram freq naar 1441 mhz
boot nu wel op 450 mhz

460 boot niet, krijgt Windows laad scherm te zien(niet de normale maar ongeveer hetzelfde als je Windows opstart cd laat)
vcore was hoog zat
dram was 1.90 en aangezien ik het max. van geheugen volt niet weet ga ik daar niet hoger mee.
dram was 1470 timings 7.7.7.20

dus alleen wat logisch zou zijn om te verhogen zou de VVT zijn, maaar die staat al op 1.40v en iemand zij dat 1.4v het max was? of kan ik hoger?

fsb=455 boot wel maar loopt vast na het aanmelden.

fsb=453 boot wel, internetten lukt, maar in de 2e stress test met intel burn test loopt hij vast.

fsb=450
geheugen timing op auto, in cpu z zie ik later dat ze op 9-9-9-25 staan
ram freq: 900*2=1800mhz
loopt vast in de 2e stress test
overcharging volt naar 1.0v is het max dat in te stellen valt in de bios
test lopen nu voluit alleen geeft hij de error dat de test faalden, omdat de residual niet overeenkwamen omdat hij er een paar misten,
en daardoor je cpu of ram instabiel is.

dus ik denk nu dus dat de fsb 450 maximaal is
en het geheugen toevallig 1800 mhz?
of is het maximale van mijn moederbord 1800mhz?

heb hem wel telkens gestrest, en met de fsb ook hoger geprobeerd, en zelfs mijn geheugen ook onder geklokt
maar dit kwam eruit, wat hier boven staat.
dit was heel veel info maar ook bruikbaar denk ik.

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2009 23:12 . Reden: more info ]

Verwijderd

Topicstarter
dubbel post:D

wat kun je nu het beste kiezen om je pc op te laten lopen?
next step?
nog steeds niemand die de maximale geheugen volt weet?
Pagina: 1