Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-10 20:54

MeNTaL_TO

The future is not set

Topicstarter
Ik kan me herinneren van mijn MTS tijd dat aan elkaar grenzende ruimten op aparte groepen dienen te worden aangesloten, ik kan het echter niet terug vinden in de NEN 1010 uit 2003.
Mijn zwager beweert namelijk dat alles gewoon op 1 groep mag.

Kan iemand me vertellen of ik of mijn zwager nu gelijk heeft?

Het gaat om het opknappen van een jaren 30 huis qua electro, sowieso moeten er dan 2 aardleks komen en alle draden (gezien de draadkleuren) ook vervangen worden. Hij denk dat het alleen een kwestie is van electrokast vervangen en alles op 2 aardleks gooien, sowieso mogen de verkeersruimtes al niet op de aardlek.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _trickster_
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14:04
Zowizo, is het niet verplicht om verschillende ruimtes op verschillende groepen te plaatsen, er mag gecombineerd worden, hierin staat de electricien vrij volgens de Nen1010

Tegenwoordig als er meer van ( ik geloof ) 30 % van het pand gerenoveerd wordt, dan moet er aan de huidige regels van de Nen1010 worden gehouden.

Hierbij gelden sinds Begin 2009 dat Alle Groepen, zowel in Huis als in Bedrijfspanden, Allemaal achter een aardlek moeten bevinden.
met uitzondering op een aantal Specifieke Apparaten, en Machines.

dus ook in verkeersruimtes, moet de verlichting verplicht voorzien zijn van Aardlekschakelaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-10 20:54

MeNTaL_TO

The future is not set

Topicstarter
Ik bedoel dan ook gecombineerd, maar wel dat bijv alle slaapkamers op 1 groep zitten, maar de aanliggende verkeersruimte (gang in dit geval) moet dan wel op een andere groep zitten. Mijn zwager wil die gewoon bij de groep van de slaapkamers gooien (oftewel, heel de tussen verdieping op 1 groep).

Ik lees over verkeersruimtes dit:
In woningen moeten alle eindgroepen waarop wandcontactdozen zijn aangesloten, zijn beveiligd door 30
mA-aardlekschakelaars.
Dit is geregeld in bepaling 41 1.3.3.
Eindgroepen die uitsluitend zijn bestemd voor de voeding van verlichtingstoestellen in verkeersruimten zijn
hiervan uitgezonderd (onder verkeersruimten worden verstaan gangen, hallen, overlopen en trappen). Van een
dergelijke eindgroep mogen wandcontactdozen geen deel uitmaken. Deze eindgroepen behoeven dus niet te
zijn beveiligd door 30 mA-aardlekschakelaars.
Eindgroepen die uitsluitend toestellen voeden die vast zijn aangesloten, dat wil zeggen niet door middel van
een wandcontactdoos, behoeven ook niet te zijn beveiligd door 30 mA-aardlekschakelaars
BTW is dit wat ik zeg:
Volgens de bepalingen 314.1 en 314.2 moeten installaties zo zijn ingericht en aangelegd dat een ongestoorde
lichtvoorziening voldoende is gewaarborgd. Deze bepaling geldt ook voor de verlichting in woningen. Aan
deze bepaling kan worden voldaan door de installatie zo aan te leggen dat bij het uitschakelen van een 30
mA-aardlekschakelaar niet de gehele lichtinstallatie wordt uitgeschakeld.
Dit gaat weliswaar over de aardlek, maar komt in strekking toch overeen?

[edit]Met dat laatste stuk googlen op ongestoorde verlichting levert deze site op:
http://www.hager.nl/index.php?id=14303
Al deze gedetailleerde bepalingen hebben tot doel een ongestoorde lichtvoorziening te waarborgen. Het betreffen hier echter Nederlandse bepalingen die, met uitzondering van één, geheel zijn vervallen.
Dit betekent NIET dat een ongestoorde lichtvoorziening hierbij eveneens vervallen is. Deregulering van bouwregelgeving houdt ook in Verplichtingen in plaats van gedetailleerde voorschriften.
Het is dus wel een stuk makkelijker geworden, maar nog steeds verplicht. Ik weet voldoende.
Bedankt voor het meedenken.

[ Voor 92% gewijzigd door MeNTaL_TO op 11-12-2009 21:16 ]

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joca
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-07 20:25
Ik denk dat ze met ongestoorde lichtvoorziening gewoon bedoelen dat je je lichtgroepen moet verdelen over meerder aardlekschakelaars.

Als ze bedoelden dat aangrenzende ruimtes andere groepen moeten zijn, zou dat er wel expliciet staan (volgens de tekst die je zelf aanhaalt zou dit dus zelfs op aparte aardleks moeten, wat je dan wel makkelijk met alamats kan regelen.).
Wat ik wel weet is dat (vroeger) een keuken voorzien moest zijn van tenminste 1 wcd van een andere groep.

Maar het neemt natuurlijk niet weg dat je er zelf praktisch over na kan denken en dat het spreiden van lichten in verkeersruimten en aangrenzende kamers geen kwaad kan en best handig kan zijn als er een groep uit ligt.