Verwijderd

Topicstarter
Goede avond tweakeraars,

Ik heb net een grote fout begaan. Ik heb namelijk een nieuwe videokaart geinstalleerd, alleen met het lompe gedrag van mij het cmos batterijtje afgebroken! Hij hangt er nog een beetje half aan. Mijn vraag is dus aan jullie nu dat m'n computer niet meer opstart, of het daar aan zou kunnen liggen? En zo ja, zou ik er dan een nieuw cmos batterijtje eraan kunnen hangen doormiddel van een kabeltje? zoals hier:

Afbeeldingslocatie: http://www.christopherlowe.name/wp-content/uploads/2006/02/2006026-TP600E-CMOS-battery-replacement%200011.jpg

Ik hoop het maar, anders moet ik een heel nieuw moederbord aanschaffen. Ik heb nu een Acer Aspire T120.

Alvast bedankt!

Verwijderd

Hoe bedoel je afgebroken? Meestal zitten die dingen in een houdertje op het mobo. Zolang het houdertje nog heel is kun je daar gewoon een andere batterij van hetzelfde type inzetten.

En ja, een PC kan heel goed niet meer willen opstarten. Hij is al zijn instellingen kwijt.

Verwijderd

Topicstarter
Ja het houdertje waarin de batterij zit, is half afgebroken, hij zit nog ergens aanvast, in het midden ergens. Het is een rechtopstaande houder.

Verwijderd

Kun je er een foto van maken?

Zoiets is meestal wel te solderen.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2009 21:00 ]

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-02 11:39
Verwijderd schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 20:59:
Kun je er een foto van maken?

Zoiets is meestal wel te solderen.
Ben je jammer genoeg wel je garantie kwijt en je moet het wel een beetje netjes doen.

Welk moederbord heb je trouwens?

Verwijderd

Topicstarter
Heb er even een andere voeding aangehangen voor de zekerheid, nu gaat hij wel aan, maar blijft in het scherm van Acer hangen. Dus ik neem aan dat nu de houder kapot is? Ik wil best een foto maken. Maar als ik er een nieuwe aan kan hangen door middel van de afbeelding hierboven. Kan ik dan gewoon verder? Of lukt dat niet?

Verwijderd

Zolang we niet weten hoe het er precies uitziet is dat lastig te zeggen. Op dat plaatje zie ik een wrap met een stekkertje. Op de meeste mobo's is er geen stekkertje maar een houder plat op het mobo.

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Gewoonlijk is het zoiets en dus zonder connector (links):
Afbeeldingslocatie: http://img.tomshardware.com/us/2006/02/27/in_search_of_true_ddr2_bleeding_edge_memory/cmos_jumper.jpg

☻/
/▌
/ \

Verwijderd

Topicstarter
Het is zo'n soort iets als die foto ja, alleen hij staat bij mij recht op. Dus misschien kan ik er gewoon een extra batterij kopen (1tje met zo'n kabeltje eraan) en die in m'n mobo zetten zodat ik geen nieuwe mobo moet kopen

Verwijderd

Maar waar ga je het kabeltje op aansluiten dan? Dat wordt dan toch soldeerwerk.

Verwijderd

Topicstarter
Aangezien er een stekkertje aan dat kabeltje zit leek het me niet nodig om te solderen, maar wel dus?

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-02 11:39
Verwijderd schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 21:16:
Aangezien er een stekkertje aan dat kabeltje zit leek het me niet nodig om te solderen, maar wel dus?
Welk moederbord heb je nou, dan kunnen we het zelf even bekijken ;)

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Bij dat ding waar jij een plaatje hebt wel ja, maar als je gewoon zo'n batterijtje direct op het moederbord hebt zitten zal er geen aansluiting voor zijn.

☻/
/▌
/ \

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 21:16:
Da's heel simpel: heb je op je mobo een aansluiting voor dat stekkertje? Lijkt me niet ;)

Verwijderd

Topicstarter
Nu ik er even verder mee bezig ben, denk ik dat hij gewoon werkt. Ik kan weer mn computer opstarten, en ik kan in de bios komen. Dus dan lijkt me het toch wel goed ofniet?

Verwijderd

Als je settings ook bewaard blijven wel, anders niet ;)

Het is met PC's meestal prima mogelijk om als ie aan staat de batterij er uit te halen. Soms zelfs de hele ROM-chip van de CMOS. Maar dan moet je 'm niet uitzetten want dan ben je hosed.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2009 21:40 ]

Pagina: 1