• Totaalgeflipt
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 05:47

Totaalgeflipt

De enige echte

Topicstarter
Beste Tweakers,

Vorig jaar december heb ik voor een vriend een pc samengesteld. De computer hebben wij besteld bij Azerty. De bestelling verliep vlekkeloos evenals de levering van de onderdelen.

Na het ophalen van de onderdelen bij Azerty kon de bouw van de pc beginnen. Alles netjes geinstalleerd, en mooi ingebouwd in de kast. We starten voor het eerst het systeem. Hij gaat aan, en we beginnen met installeren van windows. Alles verloopt vlekkeloos en na een paar uur hebben we een goed werkende game pc.

Na een dag beld hij me op, en zegt dat de pc niet meer aangaat.
Die dag rijd ik erheen om te kijken wat er mis kan zijn. Ik probeer de pc aan te doen, en de voeding maakt een licht tikkend/knetterend geluid. Een andere vriend opgebeld, neemt zijn voeding mee, die in de pc, en ding boot prima.

Voeding RMA gestuurd, en we krijgen netjes een nieuwe. Voeding was als defect verklaard.

Nu speelt er het volgende probleem. Om de zoveel tijd wil de computer niet opstarten. Hij komt niet in het windows laadscherm, maar blijft hangen na de POST.

Heb zelf al meedere keren de Hangen en Opstart Problemen nagekeken en dingen uitgesloten:
-Getest met 1 geheugen bankje,
-Getest in ander geheugenslot,
-Niet benodigde Hw loskoppelen
-Windows op een andere HDD geinstalleerd
-Computer testen buiten behuizing, dus op een plastic plankje,
- Memtest draaien
- HDD's controleren met software van fabrikant

Zo ook werd ik deze week bericht door hem. Na het afsluiten van zijn pc, wil die niet meer opnieuw aan. Hij heeft hem uitgelaten tot vandaag zodat ik het weer kon bekijken. Zet de pc aan, en hij blijft hangen na de post op een knipperend "_" teken.

Kast open, Sata connectors los, geheugen bankje eruit, beetje testen. En ineens hebben we een doorstartende windows.

Echter wel met een foutmelding.

File: \Windows\system32\ntoskrnl.exe
Status: 0xc9999221

Na het opstarten van de Windows CD en de optie computer herstellen te kiezen, vind hij een fout, en zo blijft het door gaan.

We kunnen nu voor de 5e keer windows opnieuw installeren. Maar daar zit het probleem niet.
Het is niet iets software matigs, het is ook geen gefuck met drivers en andere crap. Hij gamed een beetje en daar houd het eigelijk wel mee op.

- Zou het mobo kapot kunnen zijn door de voeding die er spontaan mee ophield?
- Zou het toch komen door dat deze geheugen dimms niet bij de QVL van Asus staan?( Dit zijn de OCZ2G8004GK en in de QVL staan deze niet, wel de OCZ2P8004GK)

Zaterdag/Zondag gaan we nog testen met andere geheugen dimms om te kijken wat er dan gebeurt.
Dimms die in een andere configuratie prima werken.

De BBG uit die periode hebben wij als leidraad gebruikt.

Het systeem ziet er als volgt uit:
Moederbord:
ASUS P5Q PRO

Geheugen:
OCZ Geheugen- 4 GB ( 2 x 2 GB ) - DIMM 240-pins - DDR2 - 800 MHz

CPU:
Intel Core 2 Duo E8400

HD:
Samsung Spinpoint HD322HJ

PSU:
Corsair TX650W

VGA:
Sapphire RADEON HD 4870

Koeler:
Artic Cooling Freezer Pro

Hierop hebben wij Windows Vista Home Premium 64 bit op geinstalleerd.
Een legale versie.

Heeft iemand van jullie ook wel eens zo'n raar probleem gehad, of iemand die mij nog een beetje in de goede richting kan wijzen?

Ons komt de oorzaak niet naar boven.
Alle hulp is welkom O+

[ Voor 1% gewijzigd door Totaalgeflipt op 11-12-2009 20:40 . Reden: Kleine toevoeging ]

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22-02 21:51
Klinkt als kapot werkgeheugen/moederbord. Hoe lang heb je memtest gedraaid? Dat moet doorgaans wel een paar uur. Als ik het geheugen verdenk dat er een probleem in zit, laat ik memtest altijd een nachtje draaien.

Is de PC op een geaard stopcontact aangesloten? Dat wil ook nog wel eens onverklaarbare problemen geven.

Aangezien de PC vaak niet aan wil gaan, verwacht ik niet dat het softwarematig is.

Edit: nog wat andere dingen die in me opkwamen:
- Heb je de BIOS al eens gereset en eventueel geupdate? (Wellicht is dat laatste wat gevaarlijk, aangezien de PC niet stabiel is.)
- Probeer eens of een Linux-CD'tje (of installatie) wel blijft draaien. Maar zoals ik al eerder zei, volgens mij is het niet softwarematig.

[ Voor 28% gewijzigd door Mr.Qips op 11-12-2009 20:48 ]

• Totaalgeflipt

Totaalgeflipt

De enige echte

Topicstarter
Mr.Qips schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 20:43:
Klinkt als kapot werkgeheugen/moederbord. Hoe lang heb je memtest gedraaid? Dat moet doorgaans wel een paar uur. Als ik het geheugen verdenk dat er een probleem in zit, laat ik memtest altijd een nachtje draaien.

Is de PC op een geaard stopcontact aangesloten? Dat wil ook nog wel eens onverklaarbare problemen geven.

Aangezien de PC vaak niet aan wil gaan, verwacht ik niet dat het softwarematig is.

Edit: nog wat andere dingen die in me opkwamen:
- Heb je de BIOS al eens gereset en eventueel geupdate? (Wellicht is dat laatste wat gevaarlijk, aangezien de PC niet stabiel is.)
- Probeer eens of een Linux-CD'tje (of installatie) wel blijft draaien. Maar zoals ik al eerder zei, volgens mij is het niet softwarematig.
Bedankt voor je snelle antwoord.

Ik ga direct memtest draaien, en laat hem de hele nacht aanstaan.

Mbt tot je vraag over het stopcontact. De pc is aangesloten op een geaard stopcontact.Raad je me aan om dit op een niet geaard stopcontact te testen?

Op dit moment verdenk ik het mobo het meeste. Zeker omdat we nu ineens windows foutmeldingen krijgen waardoor hij niet wil doorstarten.

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22-02 21:51
Totaalgeflipt schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 20:52:
Mbt tot je vraag over het stopcontact. De pc is aangesloten op een geaard stopcontact.Raad je me aan om dit op een niet geaard stopcontact te testen?
Nee een geaard stopcontact is perfect ;) .
Totaalgeflipt schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 20:52:
Op dit moment verdenk ik het mobo het meeste. Zeker omdat we nu ineens windows foutmeldingen krijgen waardoor hij niet wil doorstarten.
Misschien kan je even met Azerty bellen, of ze het moederbord nog op voorraad hebben liggen. Dan kan je even langsrijden om garantie te vragen en dus direct een nieuwe mee te krijgen (als het zo makkelijk gaat). Zo sluit je het moederbord direct uit.

• Totaalgeflipt

Totaalgeflipt

De enige echte

Topicstarter
Mr.Qips schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 20:55:
[...]

Nee een geaard stopcontact is perfect ;) .

[...]

Misschien kan je even met Azerty bellen, of ze het moederbord nog op voorraad hebben liggen. Dan kan je even langsrijden om garantie te vragen en dus direct een nieuwe mee te krijgen (als het zo makkelijk gaat). Zo sluit je het moederbord direct uit.
Als ik de link volg op hun website dan is hij niet meer op voorraad.

Memtest net gedownload, op cd gebrand. Hij loopt ong een minuutje en start daarna de pc opnieuw op...... 8)7 :?

• Tsjitjingking
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19-11-2018
Ik vermoed dat het idd het moederbord is, ik heb zelf ook problemen gehad met een moederbord dat iedere keer mijn installatie van windows corrumpeerde ... dat resulteerde vaak in zo'n '_' teken wat inhield dat mijn windows image onleesbaar was en Win 7 weer opnieuw geisntalleerd moest worden -_-'. Dat was echter wel het resultaat van niet 100% compatibel RAM en een overclock . .. ik weet niet of jullie er mee overclockt hebben?

• Abomination
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-02 17:08

Abomination

Wait for it . . . Wait for it

Totaalgeflipt schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 21:01:Memtest net gedownload, op cd gebrand. Hij loopt ong een minuutje en start daarna de pc opnieuw op...... 8)7 :?
Test de setup ook met geferifieerd werkend geheugen, ik denk namelijk waarschijnlijk je mobo kapot. Normaliter blijft de memtest hangen bij defect geheugen. Misschien dat mobo een stroom klapje van de defecte voeding heeft gehad.
Gewoon een voor een uitsluiten en onderdelen swappen

Panasonic 9J Mono; Vaillant aroSTOR VWL BM 270; IthoDaalderop CVE-S SP; Showersave QB1-21; Aqmos CM-32

• Totaalgeflipt

Totaalgeflipt

De enige echte

Topicstarter
Tsjitjingking schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 21:04:
Ik vermoed dat het idd het moederbord is, ik heb zelf ook problemen gehad met een moederbord dat iedere keer mijn installatie van windows corrumpeerde ... dat resulteerde vaak in zo'n '_' teken wat inhield dat mijn windows image onleesbaar was en Win 7 weer opnieuw geisntalleerd moest worden -_-'. Dat was echter wel het resultaat van niet 100% compatibel RAM en een overclock . .. ik weet niet of jullie er mee overclockt hebben?
Nee niks overgeklocked. Ook nooit gedaan, hij was zo al snel zat.
Zou door niet 100% compatible geheugen het mobo kapot kunnen gaan?

Hij start nu niet meer door, hij stopt weer bij het _ teken.

Ik ga maar alvast eens een rma aanvragen. Morgen iig nog even dat andere geheugen testen.

• Totaalgeflipt

Totaalgeflipt

De enige echte

Topicstarter
Ander geheugen geprobeerd.

Toevallig had diezelfde vriend, van die geleende voeding ook een Asus P5Q PRO en ook hetzelfde OZC geheugen.
Dit zelfde geheugen ook in deze pc getest. Werkt ook niet, zijn vader heeft ook een Asus P5Q PRO, ook dit geheugen geprobeerd, start niet verder op dan het _ teken.

Ik ga dan ook maar een RMA aanvragen voor het moederbord.

• Wizzing
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-01 11:00
Heb je al wel een BIOS update geprobeerd? Als je hem toch gaat terugsturen kun je dit misschien nog proberen (weet niet of dit gevolgen heeft voor de garantie).

Want ik kreeg laatst een nieuw moederboard die nog een van de eerste BIOS versies erop had staan en die mijn processor nog niet ondersteunde. Windows deed het verder wel maar was instabiel.

• Totaalgeflipt

Totaalgeflipt

De enige echte

Topicstarter
Nee geen bios update gedaan. Die andere computer hadden dezelfde bios versie. En daar werkt het wel vlekkeloos.

Moederbord is inmiddels ook uit de kast geschroefd en zit in de doos voor RMA
Pagina: 1