Beste Tweakers,
Vorig jaar december heb ik voor een vriend een pc samengesteld. De computer hebben wij besteld bij Azerty. De bestelling verliep vlekkeloos evenals de levering van de onderdelen.
Na het ophalen van de onderdelen bij Azerty kon de bouw van de pc beginnen. Alles netjes geinstalleerd, en mooi ingebouwd in de kast. We starten voor het eerst het systeem. Hij gaat aan, en we beginnen met installeren van windows. Alles verloopt vlekkeloos en na een paar uur hebben we een goed werkende game pc.
Na een dag beld hij me op, en zegt dat de pc niet meer aangaat.
Die dag rijd ik erheen om te kijken wat er mis kan zijn. Ik probeer de pc aan te doen, en de voeding maakt een licht tikkend/knetterend geluid. Een andere vriend opgebeld, neemt zijn voeding mee, die in de pc, en ding boot prima.
Voeding RMA gestuurd, en we krijgen netjes een nieuwe. Voeding was als defect verklaard.
Nu speelt er het volgende probleem. Om de zoveel tijd wil de computer niet opstarten. Hij komt niet in het windows laadscherm, maar blijft hangen na de POST.
Heb zelf al meedere keren de Hangen en Opstart Problemen nagekeken en dingen uitgesloten:
-Getest met 1 geheugen bankje,
-Getest in ander geheugenslot,
-Niet benodigde Hw loskoppelen
-Windows op een andere HDD geinstalleerd
-Computer testen buiten behuizing, dus op een plastic plankje,
- Memtest draaien
- HDD's controleren met software van fabrikant
Zo ook werd ik deze week bericht door hem. Na het afsluiten van zijn pc, wil die niet meer opnieuw aan. Hij heeft hem uitgelaten tot vandaag zodat ik het weer kon bekijken. Zet de pc aan, en hij blijft hangen na de post op een knipperend "_" teken.
Kast open, Sata connectors los, geheugen bankje eruit, beetje testen. En ineens hebben we een doorstartende windows.
Echter wel met een foutmelding.
File: \Windows\system32\ntoskrnl.exe
Status: 0xc9999221
Na het opstarten van de Windows CD en de optie computer herstellen te kiezen, vind hij een fout, en zo blijft het door gaan.
We kunnen nu voor de 5e keer windows opnieuw installeren. Maar daar zit het probleem niet.
Het is niet iets software matigs, het is ook geen gefuck met drivers en andere crap. Hij gamed een beetje en daar houd het eigelijk wel mee op.
- Zou het mobo kapot kunnen zijn door de voeding die er spontaan mee ophield?
- Zou het toch komen door dat deze geheugen dimms niet bij de QVL van Asus staan?( Dit zijn de OCZ2G8004GK en in de QVL staan deze niet, wel de OCZ2P8004GK)
Zaterdag/Zondag gaan we nog testen met andere geheugen dimms om te kijken wat er dan gebeurt.
Dimms die in een andere configuratie prima werken.
De BBG uit die periode hebben wij als leidraad gebruikt.
Het systeem ziet er als volgt uit:
Moederbord:
ASUS P5Q PRO
Geheugen:
OCZ Geheugen- 4 GB ( 2 x 2 GB ) - DIMM 240-pins - DDR2 - 800 MHz
CPU:
Intel Core 2 Duo E8400
HD:
Samsung Spinpoint HD322HJ
PSU:
Corsair TX650W
VGA:
Sapphire RADEON HD 4870
Koeler:
Artic Cooling Freezer Pro
Hierop hebben wij Windows Vista Home Premium 64 bit op geinstalleerd.
Een legale versie.
Heeft iemand van jullie ook wel eens zo'n raar probleem gehad, of iemand die mij nog een beetje in de goede richting kan wijzen?
Ons komt de oorzaak niet naar boven.
Alle hulp is welkom
Vorig jaar december heb ik voor een vriend een pc samengesteld. De computer hebben wij besteld bij Azerty. De bestelling verliep vlekkeloos evenals de levering van de onderdelen.
Na het ophalen van de onderdelen bij Azerty kon de bouw van de pc beginnen. Alles netjes geinstalleerd, en mooi ingebouwd in de kast. We starten voor het eerst het systeem. Hij gaat aan, en we beginnen met installeren van windows. Alles verloopt vlekkeloos en na een paar uur hebben we een goed werkende game pc.
Na een dag beld hij me op, en zegt dat de pc niet meer aangaat.
Die dag rijd ik erheen om te kijken wat er mis kan zijn. Ik probeer de pc aan te doen, en de voeding maakt een licht tikkend/knetterend geluid. Een andere vriend opgebeld, neemt zijn voeding mee, die in de pc, en ding boot prima.
Voeding RMA gestuurd, en we krijgen netjes een nieuwe. Voeding was als defect verklaard.
Nu speelt er het volgende probleem. Om de zoveel tijd wil de computer niet opstarten. Hij komt niet in het windows laadscherm, maar blijft hangen na de POST.
Heb zelf al meedere keren de Hangen en Opstart Problemen nagekeken en dingen uitgesloten:
-Getest met 1 geheugen bankje,
-Getest in ander geheugenslot,
-Niet benodigde Hw loskoppelen
-Windows op een andere HDD geinstalleerd
-Computer testen buiten behuizing, dus op een plastic plankje,
- Memtest draaien
- HDD's controleren met software van fabrikant
Zo ook werd ik deze week bericht door hem. Na het afsluiten van zijn pc, wil die niet meer opnieuw aan. Hij heeft hem uitgelaten tot vandaag zodat ik het weer kon bekijken. Zet de pc aan, en hij blijft hangen na de post op een knipperend "_" teken.
Kast open, Sata connectors los, geheugen bankje eruit, beetje testen. En ineens hebben we een doorstartende windows.
Echter wel met een foutmelding.
File: \Windows\system32\ntoskrnl.exe
Status: 0xc9999221
Na het opstarten van de Windows CD en de optie computer herstellen te kiezen, vind hij een fout, en zo blijft het door gaan.
We kunnen nu voor de 5e keer windows opnieuw installeren. Maar daar zit het probleem niet.
Het is niet iets software matigs, het is ook geen gefuck met drivers en andere crap. Hij gamed een beetje en daar houd het eigelijk wel mee op.
- Zou het mobo kapot kunnen zijn door de voeding die er spontaan mee ophield?
- Zou het toch komen door dat deze geheugen dimms niet bij de QVL van Asus staan?( Dit zijn de OCZ2G8004GK en in de QVL staan deze niet, wel de OCZ2P8004GK)
Zaterdag/Zondag gaan we nog testen met andere geheugen dimms om te kijken wat er dan gebeurt.
Dimms die in een andere configuratie prima werken.
De BBG uit die periode hebben wij als leidraad gebruikt.
Het systeem ziet er als volgt uit:
Moederbord:
ASUS P5Q PRO
Geheugen:
OCZ Geheugen- 4 GB ( 2 x 2 GB ) - DIMM 240-pins - DDR2 - 800 MHz
CPU:
Intel Core 2 Duo E8400
HD:
Samsung Spinpoint HD322HJ
PSU:
Corsair TX650W
VGA:
Sapphire RADEON HD 4870
Koeler:
Artic Cooling Freezer Pro
Hierop hebben wij Windows Vista Home Premium 64 bit op geinstalleerd.
Een legale versie.
Heeft iemand van jullie ook wel eens zo'n raar probleem gehad, of iemand die mij nog een beetje in de goede richting kan wijzen?
Ons komt de oorzaak niet naar boven.
Alle hulp is welkom
[ Voor 1% gewijzigd door Totaalgeflipt op 11-12-2009 20:40 . Reden: Kleine toevoeging ]