• wolfero
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 28-10-2025
Hoi,

Sinds 3 maanden ben ik in het bezit van een sony A350. Een heerlijke camera om foto's mee te maken.
Nu heb ik al een aantal keer last gehad van een vlek op foto's, ze komen steeds terug op dezelfde plaats. Heeft een van jullie enig idee wat het zou kunnen zijn? Ik heb de lens al een keer schoongemaakt met een brillendoekje, en hier valt niets op te zien. Zou het eventueel op de spiegel kunnen zitten?

Ik heb wat foto's toegevoegd om te laten zien wat ik bedoel...
Foto 1: http://www.nuwo.nl/afbeelding3.JPG
Foto 2: http://www.nuwo.nl/afbeelding2.JPG
Foto 3: http://www.nuwo.nl/afbeelding1.JPG

Verwijderd

Waar moeten we kijken dan want ik zie het niet zo 1 2 3.

• wolfero
Op afbeelding 1 heb ik hem rood omrand. Tevens zie je ze in de hoeken rechtsonder. Bij afbeelding 3 rechtsboven zie je duidelijk een donkere vlek/verkleuring.

• RAJH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Kan een stofje op de sensor zijn. De spiegel klapt op tijdens het maken van de foto, dus eventuele vlekken op de spiegel zijn niet te zien.

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 24-01 22:29

Matis

Rubber Rocket

zijn dat geen micro-vlekjes op je lens/spiegel?

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 26-01 21:50
Rechtsboven, rechtsonder, rechtsonder. Maar ik weet geen oplossing. Heeft de camera geen 'schoonmaakroutine' of iets dergelijks in het menu zitten?

• wolfero
Ik heb nu reinigen gedaan. Ik zal nog eens wat foto's maken.

• wolfero
Gooi er maar een slotje op, lees net ergens op google dat ik niet de enige ben. Aangezien er garantie op zit gaat hij mooi terug naar Sony.

• Mud.Starrr
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:19

Mud.Starrr

I shoot people for money

wolfero schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 19:00:
Hoi,

Sinds 3 maanden ben ik in het bezit van een sony A350. Een heerlijke camera om foto's mee te maken.
Nu heb ik al een aantal keer last gehad van een vlek op foto's, ze komen steeds terug op dezelfde plaats. Heeft een van jullie enig idee wat het zou kunnen zijn? Ik heb de lens al een keer schoongemaakt met een brillendoekje, en hier valt niets op te zien. Zou het eventueel op de spiegel kunnen zitten?

Ik heb wat foto's toegevoegd om te laten zien wat ik bedoel...
Foto 1: http://www.nuwo.nl/afbeelding3.JPG
Foto 2: http://www.nuwo.nl/afbeelding2.JPG
Foto 3: http://www.nuwo.nl/afbeelding1.JPG
Dat is gewoon stof op de censor, dat heb je nu eenmaal met een dSLR.
Is genoeg over te lezen hoe je dat kunt schoonmaken.

Je moet even in de handleiding kijken hoe je hem in 'cleaning mode' of iets dergelijks kunt zetten.
Wat er dan gebeurd is dat de spiegel opklapt zodat je bij de censor kunt komen.
Dan moet je zorgen dat je als je hem openmaakt, door je lens of camera dop eraf te halen, je de camera met de opening niet naar boven houd (want anders valt er misschien nog meer stof op de censor).

Je kunt dan met een speciale blazer of busje compressielucht (hier zijn de meningen over verdeeld) voorzichtig de stof wegblazen.
Nooit de censor aanraken (althans begin daar niet aan als je niet weet wat je doet).
Daarna lens er op en camera uit en aanzetten.
Dan even iets egaal wit (papiertje?) fotograferen op een heel hoog diafragma getal (22 ofzo, foto hoeft niet scherp te zijn).
En dan kun je zien of er nog meer stof te zien is, zo ja herhalen wat je gedaan hebt.

Edit:
wolfero schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 19:09:
Gooi er maar een slotje op, lees net ergens op google dat ik niet de enige ben. Aangezien er garantie op zit gaat hij mooi terug naar Sony.
Ik denk niet dat dat onder de garantie valt haha (weet ik eigenlijk wel zeker).
Het is gewoon iets wat nu eenmaal gebeurd met een dSLR.
Er zit een reiniging systeem in (die schud de censor) maar dat werkt niet altijd goed genoeg.
Schoonblazen is de truc.
Overigens merk je er vaak meer van met een geknepen diafragma (hoog getal).

[ Voor 14% gewijzigd door Mud.Starrr op 11-12-2009 19:16 ]

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom

• TranceSetter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:42
Wat Mud.Starrr zegt. Dit is gewoon stof op de sensor, en aangezien je bij een dSLR je lenzen verwisselt kan er stof naar binnen waaien en op je sensor gaan zitten. Zijn mogelijkheden genoeg voor om dit schoon te maken, al ben ik altijd wel voor de 'professionele' methode en ga ik altijd naar een zaak die alleen dit soort werk doet. Zelf krassen of strepen op mijn sensor veroorzaken doe ik liever niet, want dan ben je verder van huis.

En de stofjes zie je trouwens ook minder als je je diafragma open gooit (lager f/ getal)

• dragon2
  • Niet online
Dat is echt gewoon een stofje op je sensor, je zult je camera moeten schoonmaken (eerst blazen en als na checkfoto nodig dan nat of droog reinigen) of dat laten doen bij een fotozaak. En dat zul je nog wel vaker moeten doen in de toekomst, hoort nu eenmaal bij een DSLR. En nee die in-camera schoonmaak functies werken niet echt nee.

Koop in ieder geval een goede blaasbalg en probeer dat altijd eerst. Uiteraard koop je een blaasbalg zonder haartjes erop.

Lens eraf, spiegel opklappen, camera ondersteboven houden en met de blaasbalg erin blazen, zorg dat je NIKS aanraakt met die balg.

Niet geholpen? Kun je bepalen of je zelf schoonmaakspul koopt en het aandurft of dat je het Konijn oid laat doen (let op dat is ook vaak zonder garantie).

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

TranceSetter schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 19:17:
Wat Mud.Starrr zegt. Dit is gewoon stof op de sensor, en aangezien je bij een dSLR je lenzen verwisselt kan er stof naar binnen waaien en op je sensor gaan zitten. Zijn mogelijkheden genoeg voor om dit schoon te maken, al ben ik altijd wel voor de 'professionele' methode en ga ik altijd naar een zaak die alleen dit soort werk doet. Zelf krassen of strepen op mijn sensor veroorzaken doe ik liever niet, want dan ben je verder van huis.

En de stofjes zie je trouwens ook minder als je je diafragma open gooit (lager f/ getal)
Blazen kan niet zoveel kwaad, zeker niet met een balgje.
Maar nat of droog reinigen kun je inderdaad beter laten doen (zeker als je niet weet wat je doet) inderdaad.
Maar een censor is 'harder' dan veel mensen denken, het is net zoiets als glas.
En dat krast ook niet zomaar als je er iets over blaast.

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:48
Een Sony opsturen omdat er na 3 maanden een zichtbaar stofje op zit... _O-

Rocketblower is misschien niet ideaal maar het is makkelijk zelf te doen en het lost zeker 80% van de stofproblemen op.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• wolfero
Ik heb inmiddels al een schoonmaaksetje met perslucht, ik ga het proberen, en post de resultaten hier :D,

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

wolfero schreef op zaterdag 12 december 2009 @ 11:53:
Ik heb inmiddels al een schoonmaaksetje met perslucht, ik ga het proberen, en post de resultaten hier :D,
Succes :)

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:49

breinonline

Are you afraid to be known?

wolfero schreef op zaterdag 12 december 2009 @ 11:53:
:X

Geen perslucht gebruiken! Dat is namelijk niet alleen lucht maar door de kou (houder onder druk) krijg je condensvorming en dat wil je liever niet in je camera. Gewoon een blaasbalgje kopen, dat werk veilig en in de meeste gevallen prima.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• wolfero
Hoi,

Perslucht, maar aangezien het een stofzuigersysteem is, veroorzaakt het geen condensvorming?
Ik heb inmiddels de stofjes kunnen verwijderen, wat een verschrikkelijk rottig werkje. Maar hieronder het resultaat, ik kan geen vlekjes meer zien, roep even als je wel wat ziet :)

Afbeelding4 hier. http://www.nuwo.nl/DSC06882.JPG

Wolfero,

• NeOTheMaTriXM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-01 14:38
wolfero schreef op zaterdag 12 december 2009 @ 13:53:
Hoi,

Perslucht, maar aangezien het een stofzuigersysteem is, veroorzaakt het geen condensvorming?
Ik heb inmiddels de stofjes kunnen verwijderen, wat een verschrikkelijk rottig werkje. Maar hieronder het resultaat, ik kan geen vlekjes meer zien, roep even als je wel wat ziet :)

Afbeelding4 hier. http://www.nuwo.nl/DSC06882.JPG

Wolfero,
Rechts boven in de hoek. net waar de wolk begint. Zit nog een flekje.

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:23

Rannasha

Does not compute.

Sowieso kun je het beste dit soort test-foto's maken met een zo klein mogelijk diafragma: f22 ofzo. Dan vallen vlekjes meer op.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Verwijderd

Probeer eens een foto te maken op een effen wit vlak (muur/plafond) en out of focus.

• wolfero
@ kroesed,

ik heb het gedaan, hieronder het resultaat, er blijven vlekjes zitten.
Diafragma stond op 22, en zonder focus.
http://www.nuwo.nl/DSC07098.JPG

• Wijnands
3 grote, 2 kleintjes.

• Honolulu
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
ik zie er nog veel meer... (click)

als je nog eens zo'n foto wilt maken: niet alleen maximaal diafragma kiezen, maar ook op oneindig focussen als je een muur dichtbij als achtergrond neemt. Zelf pak ik meestal gewoon mijn scherm (wit) en houd daar de lens dichtbij terwijl die op oneindig gefocussed is.

Ik ben overigens wel benieuwd wat die dingen zijn die ik met een pijltje heb aangegeven. Het lijken wel rare patroontjes in de sensor of druppels te zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door Honolulu op 12-12-2009 22:20 ]

Ach, laat maar...

• photofreak
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23-11-2025
Misschien dan een keer verkeerd gereinigd met erop blazen ofzo (condensvorming) en dan dat het in vlekjes is opgedroogd en dat krijg je er niet makkelijk af. Op een bobbelige achtergrond kan je het niet goed vergelijken, een A4'tje of een A3'tje fotograferen lijkt me beter om iets te vergelijken.

• Wijnands
Die hele kleintjes zul je in de praktijk niet snel last van hebben. Lijkt me voor OP onderhand wel zaak om 's goed nat te (laten) reinigen.

[ Voor 34% gewijzigd door Wijnands op 14-12-2009 11:08 ]

Verwijderd

Ik vind dat stofje wel erg groot en wazig om een stofje op de sensor te zijn. Je hebt die dikkere, dat is zeker wel een stofvlekje, maar degene die jij omlijnt in je eerste foto lijkt mij meer een stofje op een afstandje van de sensor, dus op of in de lens.

Over die perslucht: je hebt speciale perslucht die niet meteen condenseert speciaal voor dit soort toepassingen. ik heb er zelf nog niet mee gewerkt though.

• Helox-in-a-box
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-01 19:46
Anders de "collect dust data" als laatste optie gebruiken als je ze echt niet weg kan krijgen? (weet niet of Sony ook zoiets heeft, mijn Canon 40D heeft zo'n optie)
Pagina: 1