Toon posts:

Onherkenbare dvd's

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ongeveer 2 jaar geleden een acer aspire 9920 notbook gekocht maar heb problemen met de dvd brander die erin zit. Er zijn namelijk nogal veel schijfjes van verschillende merken die niet worden herkend. Als ik een dvd wil branden (maakt niet uit met welk programma) wordt het laadje na de opdracht "branden" open gegooid. Er wordt ook aangegeven dat de brandsnelheid 2.4 X speed is terwijl de schijfjes met 16 X speed gebrand kunnen worden. Dit probleem doet zich vooral voor bij nieuwe dvd's. Ik heb al gekeken of er een driver update bestaat voor de brander (Slimtype DVD A DS8A1P ATA Device) maar dat heb ik nergens kunnen vinden.Is er iemand die hier een oplossing voor weet?

Alvast bedankt,

Jasper

• Dysmael
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08-2019
Zoeken naar een firmwareupdate i.p.v. driverupdate.

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07-2025

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Test eerst of CD ROMs normaal worden gelezen.
Dan DVD leestest doen.
Wil het beide lezen?

Voer schrijftest uit met DVD+RW (zo verspil je niks) en kijk of het leesbaar is, en scan ook op errors.

Als dat goed gaat, voer dan DVD+R schrijftest uit.

Mocht het blijken dat ie al geen DVDs kan lezen, dan is de leeskop defect. Je zei al dat het 2 jaar oude laptop is. Maak je maar klaar om nieuwe drive te kopen.

Ik heb zelf ook meegemaakt met gloednieuw laptop: dvd brander is al defect. Leest geen DVDs, wel CDROMs. Nieuwe gevraagd en alles werkt perfect.

Heeft niks te maken met drivers als je DVD+R in brander legt. Het mag niet al openen na lezen. Dit is hardware fout.

Verwijderd

Vooral bij nieuwe media -> typisch wanneer recente mediacode niet in oude firmware opgenomen is.

Tragere snelheid dan waarvoor de media verkocht wordt -> wordt gedaan wanneer de firmware de media niet herkent (mediacode is recenter dan de firmware versie) en dus ook niet weet tegen welk snelheid ze gebrand kunnen worden.

Ik zou zeggen: probeer de recentste firmware voor de brander.

• Dysmael
MrDummy schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 20:26:
Heeft niks te maken met drivers als je DVD+R in brander legt. Het mag niet al openen na lezen. Dit is hardware fout.
Hij mag best openen na lezen. Zoals Jasper schrijft word de lade geopend vanuit de opdracht 'branden'. De brandsoftware eject dan de lade en vraagt om een lege dvd.

Verwijderd

Topicstarter
Heb ondertussen alle mogelijke driver updates uitgevoert maar ook dat heeft niets uitgehaald. Ben bang dat ik toch op zoek moet gaan naar een andere brander. Mischien kan ik nog proberen om de bios te updaten maar weet niet precies hoe ik dat moet doen.

• Dysmael
je moet een firmwareupdate doen.
Kan me niet voorstellen dat driverupdates bestaan en het BIOS heeft er ook niets mee te maken.

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13-02 21:55

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica