Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

X aantal KM per jaar verzekerd, meer gereden dan geschat.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds ik mijn eerste auto had gekocht heb ik me de dag van aanschaf een verzekering aangevraagd. Aangezien dat ik van te voren niet wist dat ik veel meer zou rijden dan geschat (15k verzekerd, 40k binnen een half jaar) vraag ik me af of dit gevolgen heeft voor mijn verzekering die op het moment loopt bij mijn verzekeraar. Ik heb de vraag tegens doorgegeven aan de verzekeraar, of mijn premie niet toevallig omhoog zou moeten.

Volgens kennissen loop ik het risico bij een aanrijding, de kosten voor eigen rekening te moeten nemen. Is dit correct? Heb een gedeelde verzekering (150 / 250 eigen premie met inzittende en WA), tevens ook verzekerd tegen natuur, joyriding en diefstal.

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:15

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Ja, je loopt risico. Ja, je moet het overleggen met je verzekeraar. En dat heb je gedaan, dus wat verwacht je hier nog te horen?

This footer is intentionally left blank

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de aanvraag dan ook net 5 min geleden ingediend. Ik vraag me alleen af of dit waar is.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:38
Verwijderd schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 17:34:
Ik heb de aanvraag dan ook net 5 min geleden ingediend. Ik vraag me alleen af of dit waar is.
Wat denk je zelf? Als het niet waar zou zijn zou iedereen de goedkoopste optie (3k per jaar?) kunnen kiezen...

Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat er precies gebeurt als je daadwerkelijk een aanrijding veroorzaakt. De gunstigste situatie is dat je verzekering wel uitkeert en vervolgens een naheffing voor de te weinig betaalde premie stuurt. Daar zou ik echter niet vanuit gaan, als een verzekeraar onder betalen uit kan komen zullen ze dat over het algemeen niet laten.

[ Voor 36% gewijzigd door Xander op 11-12-2009 21:40 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Luuk
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Mijn verzekering staat al jaren op 12k/jaar (ooit zo afgesloten, nooit meer veranderd) maar ik maak in werkelijkheid inmiddels een kleine 50k.

In de afgelopen jaren meerdere malen een beroep moeten doen op mijn (allrisk) verzekering inclusief een zwaar letselgeval met een fietser. Mij is nooit gevraagd naar actuele kilometerstanden oid. Mijn verzekeraar heeft altijd netjes uitgekeerd zonder verdere vragen over kilometers/jaar (de zaak met de fietser heeft ruim anderhalf jaar gelopen inclusief juridische onderzoeken enz. enz.)

Ik denk dat het dus wel meevalt maar wellicht verschilt dat per verzekeraar ;)

* Luuk hoort in de verte de moraalriddels al aankomen :+

[ Voor 3% gewijzigd door Luuk op 11-12-2009 21:58 ]

• Yonni
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-09 13:58
Verzekeringen kijk ik altijd mee uit. De vraag is altijd 'als', als er iets gebeurd en ze zouden het kunnen ontwijken omdat het volgens de regeltjes niet verzekerd is ben je meestal de sigaar.

D3200 - 35/F1.8G, 60/F2, 70-300/F4-5.6

• Xander
G-PHREAK schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 21:57:
Mij is nooit gevraagd naar actuele kilometerstanden oid.
Vreemd. Die behoor je op de achterkant van het standaard europese schadeformulier in te vullen...?

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

zolang je verzekeraar niet per jaar je meterstanden vraagt lijkt het me onmogelijk voor je verzekeraar te bepalen of jij je aan je opgegeven/verwachte aantal kilometers houdt.
kilometerstanden invullen op het schadeformulier zijn gewoon een richting in wat de dagwaarde voor een dergelijke auto zou zijn...

maar met Yonni, verzekeringen naaien je altijd, als je niet 100% eerlijk bent of als er dingen zijn waar ze je op kunnen pakken, dan doen ze dat. kan je net zo goed geen verzekering afsluiten (al is auto-WA natuurlijk verplicht).

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:21
G-PHREAK schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 21:57:
Mijn verzekering staat al jaren op 12k/jaar (ooit zo afgesloten, nooit meer veranderd) maar ik maak in werkelijkheid inmiddels een kleine 50k.

In de afgelopen jaren meerdere malen een beroep moeten doen op mijn (allrisk) verzekering inclusief een zwaar letselgeval met een fietser. Mij is nooit gevraagd naar actuele kilometerstanden oid.
Is een standaardvraag achterop het schadeformulier.

Hoe dan ook: als je het verzekerde voertuig anders (bijv. zakelijk ipv privé) of meer gebruikt dan aangegeven bij de aanvragen en de verzekeraar aan kan tonen dat ze als die informatie bekend was bij de aanvraag de verzekering niet of niet of dezelfde voorwaarden zouden hebben afgesloten, dan hoeven ze de schade niet te dekken.

Over het algemeen komen dit soort kwesties pas bovendrijven bij de grote schades. Overigens is het wel zo dat als die info wel bekend is, bijvoorbeeld door het opgeven van km standen en ze doen er geen beroep op, dan verwerken ze daarmee hun recht daar later nog een beroep op te doen.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• Xander
StevenK schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 22:50:
[...]

Is een standaardvraag achterop het schadeformulier.
Een schade-expert noteert het trouwens ook nog eens. :)

Verwijderd

Topicstarter
Xander schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 22:55:
[...]

Een schade-expert noteert het trouwens ook nog eens. :)
Ik wou net zeggen.

Anders wordt er standaard niet gevraagd naar een schatting op jaarbasis. Ik dacht dat ik met 15k klaar zou zijn, dus niet.

• djfisjtik
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-12-2022
Ben laatst van 20000km/j naar onbeperkt gegaan. Betaal nu 2 tientjes per jaar meer.

• Clithopias
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-12-2024
Kunnen ze de km-stand niet opvragen? Deze wordt toch standaard genoteerd bij de APK?

Ikzelf zit ook een klein beetje in dezelfde situatie, alleen ik heb de auto rond deze tijd verzekerd maar ben pas in April (na de APK) gaan rijden en zit nu net over mijn max van 10k heen.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
De premie wordt gebaseerd op het te verwachte risico. Als je meer rijdt, is het risico hoger, en hoeft de verzekeraar dus niet uit te keren.
En laat niet-uitkeren nou de favoriete bezigheid zijn van verzekeringen! Als ze daar mogelijkheden toe zien, mag je een (grote!) schade helemaal zelf betalen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil mijn premie a.s maandag aanpassen naar iets wat bij mijn rijgedrag hoort. Dus in dit geval een schatting van 40.000 KM minimaal per jaar. Gezien nu is dat nog te weinig, maar beter in de buurt zitten dan helemaal scheef :P

Het aantal KM dat je rijden gaat is van te voren altijd moeilijk te beslissen.

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

Ik deed altijd mn verwachte km's x2 :)

Btw, 40k km, is dan een diesel/lpg niet intressanter dan een benzine? (of rijd je al geen benzine meer :+)

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

Verwijderd

Topicstarter
Ik rij nog steeds benzine. A.s maandag ga ik de tikkende aandrijfas vervangen ( beide kanten ) , tevens ook de verzekering informeren.
Pagina: 1