Toon posts:

Gigabit homenetwerk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hello,

In mijn nieuwbouw heb ik voorzieningen getroffen voor een intern gigabit netwerk.
Dwz in alle kamers is een aansluitpunt voorzien en de kabels in de muur zijn naar de garage
getrokken.

Het is dus de bedoeling dat we van daaruit de telenet internet en digital tv (digicorder aansluiting) over het netwerk gestuurd wordt.

Wat heb ik hiervoor nodig.

Ik dacht aan een gigabit switch waar ik al mijn kamers ga inpluggen maar op die switch moet ook internet
aangesloten worden. Ik vermoed dat een switch geen ip adressen gaat uitdelen dus moet ik tussen de telenet modem en de switch nog een router hangen ?

Alvast bedankt voor de info

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:21
Klopt.

Modem > Router > Switch

Of...

Modem/router (in 1) > Switch

Of...

Modem/router met ingebouwde gigabit switch.

Eigenlijk best simpel. ;)

• Jasper Janssen
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-04-2025
Tip: trek naar iedere kamer minstens 2 Cat5jes (of beter, cat6/6a). Op de tweede kan je analoge telefonie, voip telefonie, ISDN, een extra PC, of whatever prikken dat je wil hebben.

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Of leg gewoon een goed WiFi netwerk aan? Vaak genoeg bandbreedte voor thuis en het scheelt een mega investering in kabels een aansluit punten ;)

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Verwijderd

twixx schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 21:50:
Of leg gewoon een goed WiFi netwerk aan? Vaak genoeg bandbreedte voor thuis en het scheelt een mega investering in kabels een aansluit punten ;)
lees eens, kabels zijn al getrokken, aansluitpunten zijn al aanwezig.
is altijd te prefereren boven WiFi.

Router heb je altijd nodig als je meerdere aansluitingen wilt verdelen.
De meeste routers hebben een ingebouwde switch met 4 LAN aansluitingen, dus het ligt eraan hoeveel punten direct wilt aansluiten, en welke router je kiest (er komen er steeds meer met gigabit lan aansluitingen).
Daarnaast kan je idd nog een 4-8 bv 16 poorts switch bij aansluiten.
een en ander ligt er ook aan wat telenet er voor modem en/of router bijlevert.
(in NL is het vaak zo dat je bij kabel-internet alleen een modem krijgt, waar je dus een router achter moet hangen, bij ADSL zie je vaak een modem/router/switch combi in een kastje).

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2009 21:58 ]

Verwijderd

twixx schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 21:50:
WiFi is leuk voor erbij en voor de laptops, maar mijn server, HTPC, workstation en Hyper-V bak heb ik toch echt liever aan een kabeltje hangen hoor :P

Verwijderd

Topicstarter
Thnx folks ... wilde het gewoon even zeker weten of ik goe bezig was.

Ter info, er is overal cat6 kabel getrokken, van elke ruimte naar de garage toe.
Dit om straks een media center te bouwen en te streamen naar de tv en webradio overal te kunnen beluisteren.

Het zal dus een netgear GS116 gigabit switch worden voorlopig en daarvoor nog een netgear WGT624v3 wireless router om de ip's te verdelen. Die laatste zal ik op termijn moeten vervangen omdat het geen gigabit is.

Dus er zal een kabeltje gaan van de telenet modem naar de router en van de router naar de switch. En op de switch zitten voor de rest ook alle kamers aangesloten.
Die digitale tv moeten de telenet mannen maar aansluiten, zal ook wel via de switch gestuurd kunnen worden zeker.

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:21
Verwijderd schreef op zaterdag 12 december 2009 @ 00:45:
Het zal dus een netgear GS116 gigabit switch worden voorlopig en daarvoor nog een netgear WGT624v3 wireless router om de ip's te verdelen. Die laatste zal ik op termijn moeten vervangen omdat het geen gigabit is.
Die laatste hoef je niet te vervangen om je netwerk volledig gigabit te hebben. Zolang je alles maar aan die switch hangt babbelen die onderling allemaal op gigabit snelheid. Het enige wat je router nog doet is het scheiden van je WAN en LAN en het wireless gedeelte.
Die digitale tv moeten de telenet mannen maar aansluiten, zal ook wel via de switch gestuurd kunnen worden zeker.
Was het niet zo dat je je digitale TV box een publiek IP adres moest geven? Dan zou je em niet aan die switch kunnen hangen. Maar ik heb ook alleen maar de klok horen luiden dus pin me er niet op vast. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat is waar ... ze hangen er nog een hubje tussen dacht ik.
Nu ja, ik kan de netwerkkabels die gaan dienen voor digitale tv wel apart aansluiten op dat hubje.
Alles ligt in ster dus kan met de aansluitpunten doen wat ik wil.
Pagina: 1