Reparatie buiten garantie, onderdeel binnen garantie RMA

Pagina: 1
Acties:

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-12-2025
Mijn PC was kaduuk. Dus ik, zoals het een Tweaker betaamt, op zoek gegaan naar de oorzaak van het probleem. De PC was bijna 3 jaar oud. Er zat 2 jaar garantie op het systeem, maar op het moederbord 3 jaar. Ik heb het moederbord tijdens de garantie opgestuurd. Volgens de winkel was het moederbord oké.
Toen wist ik het niet meer, dus heb ik de PC gedumpt bij de winkel. Die hebben nu uiteindelijk geconstateerd dat het moederbord kapot was. Toen ik de PC bracht, was de garantie (ook op het mobo) al om.
Maar nu dus mijn vraag: heb ik recht op gratis vervanging? Ik heb de PC niet binnen de garantie weggebracht, maar het moederbord zelf wel. Mijn gevoel zegt dus: ja.
Het moederbord zelf is niet meer leverbaar. Het was een Asus M2N-SLI deluxe. Toen ik daarnet gebeld werd, werd mij verteld dat ze er een Asus M4A78 in hebben geplaatst. Na het gesprek heb ik het moederbord opgezocht en ik zag dat het mobo slechts 1PCIe x16 slot heeft. Maar ik heb toch recht op gelijkwaardige vervanging?
Zaterdag ga ik waarschijnlijk de PC ophalen en dan wil ik beide punten (de gratis vervanging en het gelijkwaardige mobo) aanhalen. Hoe kan ik dit het beste aanpakken, zodat ik het meest waarschijnlijk mijn gelijk krijg?

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

Verwijderd

Ik denk dat de vraag of je recht hebt op een gelijkwaardig product pas beantwoord kan worden indien je recht hebt op garantie. Feit is dat ik het antwoord niet weet, maar vermoed dat je zuur bent :P Ik denk namelijk dat je gekeken hebt bij de retail uitvoering van het mobo en daar hebt gezocht op de garantieduur. Je hebt echter geen retailproduct, maar een OEM product (je hebt een complete pc gekocht). Ik ben bang dat je daar een beperktere vorm van garantie op hebt. Hoe dat precies zit weet ik echter niet.

Of heb je een winkel opdracht gegeven om een lijst met producten voor je te assembleren?

Persoonlijke note erachteraan: ik vind dat je na 3 jaar sowieso niet meer moet vechten voor het onderste uit de kan. Je hebt het ding immers 3 jaar naar tevredenheid kunnen gebruiken!

Verwijderd

OMG @ moderator.

Tking heeft een product wat hij ongetwijfeld nog langer wil kunnen gebruiken dan de slechts 3 jaar.
Daarnaast behoort de verkoper het product altijd nog kosteloos / tegen geringe kosten te repareren in de juridische verwachte levensduur van het product. In het geval van een computer is dat 5 jaar.

De winkel zal ongetwijfeld een garatie bieden van 2 jaar op hun producten en diensten. Dat er 3 jaar garantie zit op het moedebord wil waarschijnlijk zeggen fabrieksgarantie. Als dat het geval is, vraag dan je defecte moederbord terug aan de winkel. Neem contact op met de fabrikant en je kunt daar een vervangend gelijkwaardig moederbord claimen als de winkel moeilijk blijft doen.

Ik zou zeggen zolang je er niet mee hebt ingestemd, geen cent aan de winkel betalen. Gaan ze niet akkoord dan laat ze het moederbord er maar weer uit halen, want het is geen gelijkwaardig moederbord, en je hebt er nota bene niet eens om gevraagd. Laat staan dat je een volledige prijs + assemblage gaa betalen voor iets wat binnen de juridische verwachte levensduur defect is gegaan.

Dus:

- Je hebt via de fabrikant recht op een nieuw gratis exemplaar als de winkel het het niet gratis biedt.
- Je hebt recht op een gelijkwaardig moederbord
- Je hoeft zolang het niet bilateraal afgesproken is, niets te betalen waarvoor ze niet om je toestemming hebben gevraagd.

• Krentenbol
Verwijderd schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 16:30:
Of heb je een winkel opdracht gegeven om een lijst met producten voor je te assembleren?
Dit.

Verwijderd

als je op dat product 3 jaar "garantie hebt gekregen, gewoon een gelijkwaardig bordje claimen. Ze kunnen uiteraard dan wel de assemblage kosten op jou verhalen als ze dat willen.
Willen ze het moederbord niet gratis aanbieden, dan laat ze het er maar uit halen, en neem je contact op met de leverancier. Die doen nooit zo moeilijk. Vooral als het asus of intel is, krijg je al een nieuwe moederbord toegezonden op het moment dat je het defect meldt.

Verwijderd

De computerwinkel heeft zoals het mij voorkomt jouw claim op garantie geaccepteerd door een vervangend moederbord te plaatsen. Je schrijft nergens dat er gesproken is over wie welke kosten voor zijn rekening neemt. Als zij inderdaad jouw claim op garantie hebben geaccepteerd heb jij recht op een gelijkwaardig of beter product en moeten ze niet komen aanzetten met een bordje met 1xPCIe16 terwijl de vorige hier 2 sloten van had. Minimale verschillen kun je in het algemeen niet over klagen, maar dit beperkt je uitbreidingsmogelijkheden voor de toekomst drastisch.

Laat je trouwens niet beletten door mensen die spreken over dingen als 'het onderste uit de kan halen' want je hebt gewoon bepaalde rechten als consument en je zou haast wel gek zijn als je daar geen gebruik van maakt. Zie ook over langer dan 2 jaar garantie op computers/onderdelen: Consuwijzer over computers en garantie

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2009 19:16 ]

• Krentenbol
Verwijderd schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 18:09:
Ze kunnen uiteraard dan wel de assemblage kosten op jou verhalen als ze dat willen.
Als ze in de eerste instantie het moederbord als defect hadden aangemerkt hadden ze geen assemblagekosten hoeven rekenen.
Verwijderd schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 18:35:
De computerwinkel heeft zoals het mij voorkomt jouw claim op garantie geaccepteerd door een vervangend moederbord te plaatsen. Je schrijft nergens dat er gesproken is over wie welke kosten voor zijn rekening neemt. Als zij inderdaad jouw claim op garantie hebben geaccepteerd heb jij recht op een gelijkwaardig of beter product en moeten ze niet komen aanzetten met een bordje met 1xPCIe16 terwijl de vorige hier 2 sloten van had. Minimale verschillen kun je in het algemeen niet over klagen, maar dit beperkt je uitbreidingsmogelijkheden voor de toekomst drastisch.
Toen ik de PC daar bracht, heb ik hen gevraagd uit te zoeken wat er mis was (FYI, er kon geen enkel OS meer geïnstalleerd worden) en het op te lossen. In de eerste instantie kwam de CPU als boosdoener uit de bus. Nadat ik aangegeven had welke vervangen CPU ik wilde werd die door hun besteld bij de leverancier. Nadat die geplaatst was bleef het probleem en toen kwam het mobo als boosdoener uit de bus. Die hebben zij vervangen met een 'vergelijkbaar' moederbord en daarna mij gebeld. Er was op dat moment over garantie geen woord gerept.

Verwijderd

TKing schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 22:54:
[...]

Als ze in de eerste instantie het moederbord als defect hadden aangemerkt hadden ze geen assemblagekosten hoeven rekenen.

[...]

Toen ik de PC daar bracht, heb ik hen gevraagd uit te zoeken wat er mis was (FYI, er kon geen enkel OS meer geïnstalleerd worden) en het op te lossen. In de eerste instantie kwam de CPU als boosdoener uit de bus. Nadat ik aangegeven had welke vervangen CPU ik wilde werd die door hun besteld bij de leverancier. Nadat die geplaatst was bleef het probleem en toen kwam het mobo als boosdoener uit de bus. Die hebben zij vervangen met een 'vergelijkbaar' moederbord en daarna mij gebeld. Er was op dat moment over garantie geen woord gerept.
Maar zij weten wel van het hele garantie verhaal? Ook dat ze in eerste instantie, binnen de garantie periode, aan jou hadden doorgegeven dat het moederbord niet defect was? En dat het dus in jouw ogen hier gaat om een garantie kwestie.

Verwijderd

Jaja, we weten nu wel dat jij iedere steen omdraait om juridisch je gelijk te halen. We hebben je in het verleden al grote verhalen horen houden over een bestelling ten een absurd lage prijs, waarbij je ten eerste heel kinderachtig je reacties uit het topic hebt verwijderd en ten tweede waarbij de winkelier uiteindelijk niks wist van een zogenaamde rechtszaak.

Volgens mij was de aanvullende info die ik vroeg wel degelijk van belang aangezien het nu duidelijk is dat het geen OEM product betreft. Je zult dus aan de verkoper moeten aangeven dat dit product over 3 jaar garantie beschikt. Xforce geeft aan dat ieder product een bepaalde verwachte levensduur heeft en dat de wet stelt dat je ervan uit mag gaan dat het product die levensduur ook haalt. Wanneer het product defect raakt voor deze levensduur mag je uit gaan van kosteloos/gereduceerd herstelbehandeling/vervanging. Helaas gaat Xforce er voor het gemak even vanuit dat een moederbord een verwachte levensduur heeft van 5 jaar, waarvoor (helaas voor jou) geen jurisprudentie te vinden is (de wetgever heeft niet voor iedere productgroep gedefineerd wat de verwachte levensduur is).

Zoals altijd geldt er is een verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen. Een snel onderzoekje naar het moederbord levert je een prijs op van zo'n 100 euro. Daarvoor gaat geen weldenkend mens een rechtszaak beginnen.

Je volgorde zou de volgende moeten zijn:
-ga terug naar de verkoper en vraag om herstel/vervanging
-indien weigering wijs hem op zijn plichten
-bij vervanging zal het product gelijkwaardig dienen te zijn en jij bepaalt welke aspecten van het defecte moederbord voor jou essentieel zijn
-bij volledige weigering probeer je het via de fabrikant
-bij algehele afwijzing plaats je hier :'( en kunnen wij je niet verder helpen

Xforce geeft aan dat je recht zou hebben op vervanging door de fabrikant, maar dit is onjuist. De enige relatie die jij hebt is met de verkoper. De fabrikant kan je vrijwillig helpen, maar is daartoe geheel niet verplicht!

@ChicaneBT: shall we agree to disagree? Ik plaatste mijn mening al voorzichtig, maar blijf van mening dat je voor een 3 jaar oud moederbord niet te hard moet pushen (ook al heb je volgens de letter van de wet (gedeeltelijk) gelijk). Moreel gezien (dus niet kijkend naar de letter van de wet) is 3 jaar voor een computercomponent niet verkeerd!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 12 december 2009 @ 00:17:
[...]

Volgens mij was de aanvullende info die ik vroeg wel degelijk van belang aangezien het nu duidelijk is dat het geen OEM product betreft. Je zult dus aan de verkoper moeten aangeven dat dit product over 3 jaar garantie beschikt. Xforce geeft aan dat ieder product een bepaalde verwachte levensduur heeft en dat de wet stelt dat je ervan uit mag gaan dat het product die levensduur ook haalt. Wanneer het product defect raakt voor deze levensduur mag je uit gaan van kosteloos/gereduceerd herstelbehandeling/vervanging. Helaas gaat Xforce er voor het gemak even vanuit dat een moederbord een verwachte levensduur heeft van 5 jaar, waarvoor (helaas voor jou) geen jurisprudentie te vinden is (de wetgever heeft niet voor iedere productgroep gedefineerd wat de verwachte levensduur is).

Zoals altijd geldt er is een verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen. Een snel onderzoekje naar het moederbord levert je een prijs op van zo'n 100 euro. Daarvoor gaat geen weldenkend mens een rechtszaak beginnen.

Je volgorde zou de volgende moeten zijn:
-ga terug naar de verkoper en vraag om herstel/vervanging
-indien weigering wijs hem op zijn plichten
-bij vervanging zal het product gelijkwaardig dienen te zijn en jij bepaalt welke aspecten van het defecte moederbord voor jou essentieel zijn
-bij volledige weigering probeer je het via de fabrikant
-bij algehele afwijzing plaats je hier :'( en kunnen wij je niet verder helpen

Xforce geeft aan dat je recht zou hebben op vervanging door de fabrikant, maar dit is onjuist. De enige relatie die jij hebt is met de verkoper. De fabrikant kan je vrijwillig helpen, maar is daartoe geheel niet verplicht!

@ChicaneBT: shall we agree to disagree? Ik plaatste mijn mening al voorzichtig, maar blijf van mening dat je voor een 3 jaar oud moederbord niet te hard moet pushen (ook al heb je volgens de letter van de wet (gedeeltelijk) gelijk). Moreel gezien (dus niet kijkend naar de letter van de wet) is 3 jaar voor een computercomponent niet verkeerd!
Die 3 jaar garantie die ASUS op haar moederborden geeft is fabrieksgarantie en staat los van de wettelijke garantie. Die 3 jaar krijg je dus als het ware van ASUS en is een vrijwillige, zoals mig29 terecht opmerkt, garantie. Zij hoeven dit namelijk niet te doen maar dient bijvoorbeeld als marketing tool om de verkoop te stimuleren en te laten zien dat zij achter hun producten staan. Daarnaast heb je altijd je wettelijke garantie waarvoor de winkel altijd je aanspreekpunt is, want daarmee heb jij een koopovereenkomst gesloten.

TS heeft aangegeven bij zijn verkooppunt (ASUS schrijft op hun website dat je hier heen kunt voor reparatie) dat het moederbord binnen de gestelde 3 jaar defect is gegaan. De winkel zei in eerste instantie dan wel dat dit niet het geval was maar kwam er later achter dat het toch een defect in het moederbord betrof. Hij heeft dus op basis daarvan sowieso recht op een gelijkwaardig moederbord van zijn verkooppunt die dat dan weer met ASUS regelt. Daarnaast zou nog eens de wettelijke garantie om de hoek kunnen komen kijken.

Voor 100 euro ga je niet naar de kantonrechter. Eventueel kun je als je er niet uitkomt met de betreffende winkel je kunnen wenden tot, tenminste als de winkel daarbij is aangesloten zie daarvoor de Algemene Voorwaarden, de Geschillencommissie. Het beste is nog altijd om er onderling uit te komen.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2009 01:43 ]

• Paulus0013
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-01 21:16

Paulus0013

pom pom

De fabrieksgarantie is helemaal geen vrijwillige. In het consumentenrecht is opgenomen dat de verkoper (winkel) ook uitspraken van de fabrikant dient na te leven.
Dus als de verkoper 2 jaar biedt, maar Asus adverteert op zijn dozen en website met 3 jaar, dan is die verkoper daar ook aan gehouden.

Verwijderd

Paulus0013 schreef op zaterdag 12 december 2009 @ 03:55:
De fabrieksgarantie is helemaal geen vrijwillige. In het consumentenrecht is opgenomen dat de verkoper (winkel) ook uitspraken van de fabrikant dient na te leven.
Dus als de verkoper 2 jaar biedt, maar Asus adverteert op zijn dozen en website met 3 jaar, dan is die verkoper daar ook aan gehouden.
Zeer zeker waar, maar dat biedt je geen extra garantie tegen een onwelwillende verkoper. Je zult die fabrieksgarantie namelijk moeten claimen bij diezelfde verkoper..

• Krentenbol
Verwijderd schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 23:39:
[...]

Maar zij weten wel van het hele garantie verhaal? Ook dat ze in eerste instantie, binnen de garantie periode, aan jou hadden doorgegeven dat het moederbord niet defect was? En dat het dus in jouw ogen hier gaat om een garantie kwestie.
Ik heb dit inderdaad verteld bij het afgeven van de PC. Zij zouden onderzoeken wat het was.
Toen men mij belde met het verhaal over het moederbord, werd mij een rekening van ~€150,- beloofd. Hier heb ik niets over de garantie verteld, ik dacht:"Dat komt wel". Ik ben alleen niet van plan om €150,- te betalen (plus de portokosten voor het naar mij terugsturen van het 'werkende' moederbord) omdat zij een fout hebben gemaakt. Nu neem ik die portokosten voor lief, maar die €150,- zeker niet. Ik denk dat ik eerst even uit ga leggen waarom het (IMO) onder garantie valt en daarna ga ik er denk ik over beginnen dat het moederbord wat over de telefoon 'gelijkwaardig' genoemd werd, helemaal niet gelijkwaardig is.
EDIT:Ik vertrek nu naar de winkel, houd jullie op de hoogte met de uitkomst :)

[ Voor 3% gewijzigd door Krentenbol op 12-12-2009 09:59 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 12 december 2009 @ 09:30:
[...]

Zeer zeker waar, maar dat biedt je geen extra garantie tegen een onwelwillende verkoper. Je zult die fabrieksgarantie namelijk moeten claimen bij diezelfde verkoper..
Tuurlijk MOET je de garantie eerst verhalen bij de verkoper, daarom zeg ik ook, als deze moeilijk blijft doen, kies dan de makkelijke weg. Dat is via de fabrikant. De meeste fabrikanten hebben daar ook een speciale RMA afdeling voor en die werkt bijzonder eenvoudig. En als de fabrikant daarmee adverteert, moet hij zich daar ook aan houden. En uit ervaring werkt het bijzonder goed. Dus het is als redmiddel indien de winkel moeilijk blijft doen en je een rechtzaak wil voorkomen.

Daarnaast zal ik niet overal m'n gelijk willen hebben. Gewoon alleen als ik onrecht gedaan wordt. En gelukkig met mijn ervaring en beroep weet ik het ook in de meeste gevallen te halen. De topics die jij aanhaalt, daarvan hebben de winkels nog altijd uit "coulance" een alternatief bod gedaan, omdat ze er ook wel achter kwamen dat ze geen kans maakten, vaak vanwege hun eigen gebrekige voorwaarden. Alleen Business Hardware werkt nog niet echt mee, omdat ze zogenaamd failliet zijn / in overname zijn. Mijn advocaat weet hier al meer over. En het bedrijf heeft nog een reactietermijn tot 31 december, en dan zul je merken dat ik over enkele weken ook daar m'n gelijk zal behalen :9

Verder ga ik niet off-topic praten, de OMG was bedoeld op je ractie dat het absurd is om te stellen dat je tevreden moet zijn dat je moederbord het zo lang heeft uitgehouden.

Het is voor Tking nu duidelijk wat ie kan en moet doen. En we horen graag hoe de winkel reageert.

• Krentenbol
Ik ben dus naar de winkel gegaan. Toen ik de PC aangeboden kreeg, kreeg ik ook te horen dat ik €151, nogwat mocht betalen. Toen ik vertelde dat het moederbord onder garantie opgestuurd had met dezelfde klacht en daarvan de reparatiebon liet zien, hoefde ik niet te betalen :) Dat het moederbord niet helemaal gelijkwaardig is heb ik, net als de portokosten, maar voor lief genomen. Ik ben allang blij dat het weer werkt :)

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 22:54
Lijkt me van beide kanten een reeële instelling.

Verwijderd

Paulus0013 schreef op zaterdag 12 december 2009 @ 03:55:
Het is vrijwillig in de zin dat ASUS deze garantie niet hoeft te geven. Nu ze dit wel doen kunnen ze daar natuurlijk niet weer zomaar onderuit komen.

@TKing
Mooi dat het nu geregeld is en je weer verder kunt met de pc :).
Verwijderd schreef op zaterdag 12 december 2009 @ 11:37:
[...]

Alleen Business Hardware werkt nog niet echt mee, omdat ze zogenaamd failliet zijn / in overname zijn. Mijn advocaat weet hier al meer over. En het bedrijf heeft nog een reactietermijn tot 31 december, en dan zul je merken dat ik over enkele weken ook daar m'n gelijk zal behalen :9

[...]
Laat het maar weten over een half jaar tot een jaar :+ als je naar de rechter gaat :).

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2009 19:21 ]

Pagina: 1