Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Auto volgetankt, benzine meter op half.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb geen idee of ik deze vraag hier het beste neer kan zetten, maar ik heb goed vertrouwen in de verschillende manieren van kennis dat hier 'rondloopt'.

De laatste tijd heb tussen een tankbeurt en dat de teller in het rood loopt, 150 km gereden. Met een volle tank staat de meter ook maar op half.

Afbeeldingslocatie: http://www.bramassendorp.nl/bestanden/resize4.jpg

Nu heb ik onder de achterbank de bedrading maar eens opgezocht die naar de vlotter lopen, deze eerst doorverbonden, vervolgens gaat de meter wel omhoog, volledig. Maar dit gebeurd gigantisch langzaam.

Vervolgens toch maar eens even de multimeter dr bij gepakt, staat er maar 6 volt op de bedrading? Is dit normaal?

Afbeeldingslocatie: http://www.bramassendorp.nl/bestanden/resize2.jpg

Het gaat om een Suzuki Alto uit 1998.

Iemand toevallig een idee wat het zijn kan? Alvast bedankt ;)

• Murphy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-11 08:59

Murphy

(2B||!2B)?

[hk mode] Hoort 12 volt te zijn. Je hebt maar het halve voltage = halve tank [/hk mode]

Verwijderd

al eens hard over een drempel gerden?? kan zijn dat je vlotterblijft hangen ;)

Verwijderd

Topicstarter
Murphy schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 15:25:
[hk mode] Hoort 12 volt te zijn. Je hebt maar het halve voltage = halve tank \[/hk mode]
Maar waar komt die 6 volt dan vandaan? ;)
Verwijderd schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 15:27:
al eens hard over een drempel gerden?? kan zijn dat je vlotterblijft hangen ;)
Nee, wou het eerst maar eens op de normale manier oplossen.. :P En de meter loopt wel gewoon naar beneden ;)

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2009 15:39 ]

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:50

kraats

Ik rol

Volgens mij zit er geen vlotter meer in de tank, maar een gewikkelde weerstanddraad. Als er een keer te lang vocht in de tank is achtergebleven (nooit vol getankt) dan kan de draad half doorgerot zijn, waardoor het niveau onjuist aan gegeven wordt.
Ik kan me trouwens ook voorstellen dat je dit soort problemen krijgt als de massa van de sensor of meter niet goed is. Heb je die al gecontroleerd?

(Eindelijk de 1000ste post. Gefeliciteerd to me _O- )

[ Voor 6% gewijzigd door kraats op 11-12-2009 15:46 . Reden: post 1000: jippie! ]

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Verwijderd

Topicstarter
kraats schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 15:43:
Volgens mij zit er geen vlotter meer in de tank, maar een gewikkelde weerstanddraad. Als er een keer te lang vocht in de tank is achtergebleven (nooit vol getankt) dan kan de draad half doorgerot zijn, waardoor het niveau onjuist aan gegeven wordt.
Ik kan me trouwens ook voorstellen dat je dit soort problemen krijgt als de massa van de sensor of meter niet goed is. Heb je die al gecontroleerd?

(Eindelijk de 1000ste post. Gefeliciteerd to me _O- )
Gefeliciteerd ;)

Ik tank hem juist altijd vol ;) Moet nu steeds ook wel, als ik dat niet doe dan weet ik helemaal niet meer hoeveel ik nog rijden kan. Maar ik vind die 6 volt zo vreemd, en dat is dan gewoon de spanning waar de vlotter of weerstandsdraad mee aangestuurd word. Dus niet het aantal volt dat terug komt vanaf de vlotter/draad, die heb ik eigenlijk niet gemeten.

Maar normaal gesproken zou je toch denken dat daar 12 volt heen moet lopen?

• kraats

kraats

Ik rol

Ik ken het wel. In mijn oldtimer met LPG-tank moet ik ook rijden op het aantal kilometer van de dagteller bij gebrek aan een brandstofniveauindicator.
Maar welke draden heb je nou gemeten? De twee draden die naar de 'vlotter' lopen? Ik kan me prima voorstellen dat je zo twee spanningsmeters in serie hebt gezet. Degene die je er net tegenaan houdt, én de brandstofmeter die in het dashboard zit. Wat meet je als je de vlotter wel aangesloten laat?

Verwijderd

Topicstarter
kraats schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 15:58:
Ik ken het wel. In mijn oldtimer met LPG-tank moet ik ook rijden op het aantal kilometer van de dagteller bij gebrek aan een brandstofniveauindicator.
Maar welke draden heb je nou gemeten? De twee draden die naar de 'vlotter' lopen? Ik kan me prima voorstellen dat je zo twee spanningsmeters in serie hebt gezet. Degene die je er net tegenaan houdt, én de brandstofmeter die in het dashboard zit. Wat meet je als je de vlotter wel aangesloten laat?
Hm, euh, de gele en de zwarte, weet niet of je dat wat zegt? Deze draden had ik:

Afbeeldingslocatie: http://www.bramassendorp.nl/bestanden/resize1.jpg

• gnimmeL_kraD
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
(overleden)
Murphy schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 15:25:
[hk mode] Hoort 12 volt te zijn. Je hebt maar het halve voltage = halve tank \[/hk mode]
_/-\o_

Xbox360 gamerprofile

• kraats

kraats

Ik rol

Verwijderd schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 16:04:
Hm, euh, de gele en de zwarte, weet niet of je dat wat zegt? Deze draden had ik:

[afbeelding]
owkee.. met mijn domme boerenverstand: zwart lijkt me massa, roze (wat overgaat in rood) lijkt me +12V en geel/rood (wat overgaat in geel) lijkt me dan de meetaansluiting. Meet je tussen de zwarte en rode wel 12V?

• Erik1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Een alto heeft nog een vlotter, maar als je daarbij wilt moet je de tank er eerst onderweg halen en de pomp eraf. Veel werk aangezien de bouten vaak zijn verroest.

Die bedrading die er loopt is voor zowel de pomp als de vlotterstand.

Als het niet de vlotter is, kan de bekabeling ook beschadigd zijn waardoor de weerstand te hoog wordt.

Verwijderd

Topicstarter
kraats schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 16:56:
[...]
owkee.. met mijn domme boerenverstand: zwart lijkt me massa, roze (wat overgaat in rood) lijkt me +12V en geel/rood (wat overgaat in geel) lijkt me dan de meetaansluiting. Meet je tussen de zwarte en rode wel 12V?
Kep alleen maar spanning tussen zwart en geel..

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Als de spanning bij leeg wel gewoon 0-1v is, misschien een schakelingetje maken die de spanning verdubbeld :P

• digitalb
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-07 23:45

• -Thunder-
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-10-2024

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Hangt het metertje niet gewoon in het dashboard vast ? Al eens een klap er op gegeven ? :P

Blij Met Wilco

Verwijderd

Topicstarter
-Thunder- schreef op zaterdag 12 december 2009 @ 13:08:
Hangt het metertje niet gewoon in het dashboard vast ? Al eens een klap er op gegeven ? :P
Nee want als ik er direct spanning op zet, dan gaat ie wel volledig omhoog ;)
Pagina: 1