Draadloos Signaal (Flink) Versterken

Pagina: 1
Acties:

• Rick Astley
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Rick Astley

Never gonna give you up

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik bezig met het aanleggen van een draadloos netwerk in een (klein) hotel (30 kamers).
Aangezien ik geen kabels mag leggen (wat ook vrijwel onmogelijk is door de rare bouw van het gebouw) moet ik alles draadloos doen. Dat wil zeggen: Draadloos vanaf de receptie, waar de 'hoofd router' staat, het signaal doorgeven door het hele gebouw.

Ik heb door middel van draadloze bridges, in ongeveer 3/4 van het hotel een goed draadloos signaal gekregen. Echter op twee plekken (1 kamer op het hoogste punt en 1 uithoek/uitbouw) is het draadloos signaal te zwak om te kunnen ontvangen, laat staan mee te surfen.
Op die twee plekken kan ik ook geen extra access point neer zetten, aangezien ik er geen goed signaal (in de buurt) krijg en ook geen plek heb om de router te plaatsen (buiten het zicht van de bezoekers).
Ik heb ook reeds geprobeerd er signaal te krijgen via 'het stopcontact' (Homeplug setjes) maar dat werkte niet, aangezien het hotel 6 (!!) meterkasten heeft (waren vroeger 3 gebouwen, doorgebroken tot 1 gebouw en elke hotel kamer moet aangesloten zijn op 3 verschillende meterkasten, is verplicht bij wet) en het signaal dus niet doorkomt op de plaats van bestemming.

Nu is mijn laatste oplossing een sterke buiten antenne plaatsen i.c.m. een actieve versterker.
Ik zelf zat te denken aan de volgende combinatie, die ik op eBay bij elkaar gezocht heb:
- 30dBm 1000mW 108Mb WLAN Booster
http://cgi.ebay.nl/WLAN-3...zwerk?hash=item35a37209ff
- Panel Antenne 18dBi 5M Kabel RP-SMA
http://cgi.ebay.nl/WLAN-P...zwerk?hash=item35a214dc9b

Ik wil de panel antenne buiten plaatsen en richten op het stuk van het hotel met het zwakke signaal, en binnen de versterker zetten.

Denken jullie dat dit zo gaat werken, zoals ik dit in gedachte heb ?

Bvd !

Never gonna let you down

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-03 21:59
Laat alsjeblieft die versterkers links liggen. Een goede antenne werkt veel beter.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• Rick Astley
  • Niet online

Rick Astley

Never gonna give you up

Topicstarter
FatalError schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 14:51:
Laat alsjeblieft die versterkers links liggen. Een goede antenne werkt veel beter.
Bedankt voor je antwoord !

Welke antenne(s) kun je mij aanbevelen ?

Bvd

Never gonna let you down

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

ik heb een keer in de C't een duits tijdschrift een artikel gelezen over het maken van een antenne van een WC-borstel houder. bereik ging to 3 km.
Ik kan het voor je opzoeken, stond ook een how-to bij.
DM maar.

Verwijderd

En kijk ook een beetje uit met versterkers. Je mag niet boven X mW uitzenden op de 2,4GHz of 5GHz-band. En die versterker uit je link gaat, volgens mij, al ver over de limiet. En aangezien je de boel zakelijk gebruikt, zul je er bij een (zeer zeldzame) meting niet onderuit gaan komen met een waarschuwing.

Is het geen optie om, alleen voor de 2 plekken waar je nu problemen hebt, toch een kabeltje te trekken?

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:57
Verwijderd schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 15:07:
En kijk ook een beetje uit met versterkers. Je mag niet boven X mW uitzenden op de 2,4GHz of 5GHz-band. En die versterker uit je link gaat, volgens mij, al ver over de limiet. En aangezien je de boel zakelijk gebruikt, zul je er bij een (zeer zeldzame) meting niet onderuit gaan komen met een waarschuwing.

Is het geen optie om, alleen voor de 2 plekken waar je nu problemen hebt, toch een kabeltje te trekken?
Of powerline? en dan een AP zetten?

Computers make very fast, very accurate mistakes.

Verwijderd

tc982 schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 15:11:
[...]

Of powerline? en dan een AP zetten?
Dat is al geprobeerd. Zie TS.

• Rick Astley
  • Niet online

Rick Astley

Never gonna give you up

Topicstarter
brilsmurfffje schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 15:06:
ik heb een keer in de C't een duits tijdschrift een artikel gelezen over het maken van een antenne van een WC-borstel houder. bereik ging to 3 km.
Ik kan het voor je opzoeken, stond ook een how-to bij.
DM maar.
Interessant. Als het kan zou ik daar wel een kopietje van hebben

Klopt, ben ik met je eens.

Nee, dat is echt geen optie. Als ik snel reken zit je dan al gauw aan 80m kabel (x 2, aangezien er 2 punten zijn met zwak signaal), laat staan hoeveel gaten ik moet gaan boren.

Never gonna let you down

• tinus73
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 26-02 11:02
Waarom niet het signaal alleen van buiten laten komen? Ik baal er altijd van dat ik het Wifi-signaal net achter de deur moet halen, terwijl er een leuk bureau bij het raam staat! Maar goed hangt natuurlijk af van de bouw. Buiten muren zijn vaak dikker en geïsoleerde ramen werken ook niet echt mee....

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:07
High Gain antenne's gebruiken op de juiste AP. Ik heb laatst in een hotel zo'n linksys zien hangen, op de juiste plaats, met de juiste antenne, en 30m / 4 muren verderop had ik met mijn Nokia E51 nog steeds ontvangst. Zeer verbaast dat dat werkte.

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

ik heb het artikel op het web gevonden :)
http://www.h-online.com/f...old-materials-747382.html

inclusief bouwbeschrijving :+

als je het gaat proberen is het misschien leuk om er een topic over te maken

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-02 16:56
En een LAN over POWER setje gebruiken, en dan ergens in het gebouw een extra access point neer zetten, welke aangesloten zit op zo'n LOP?

• Dav1d
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik kan me zo voorstellen dat er wel coax ligt?
In dat geval is wifi-over-cable misschien iets?

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

eX0duS schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 15:52:
En een LAN over POWER setje gebruiken, en dan ergens in het gebouw een extra access point neer zetten, welke aangesloten zit op zo'n LOP?
Dit heet homplug en heeft de TS al geprobeerd ;)

• Rick Astley
  • Niet online

Rick Astley

Never gonna give you up

Topicstarter
brilsmurfffje schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 15:46:
ik heb het artikel op het web gevonden :)
http://www.h-online.com/f...old-materials-747382.html

inclusief bouwbeschrijving :+

als je het gaat proberen is het misschien leuk om er een topic over te maken
Aah, lijkt op de blikantenne die ik een tijdje terug gemaakt heb... Werkt inderdaad wel aardig, maar dan moet er ook een sterke ontvanger/zender achter zitten... dan kom ik toch weer terug op die versterker
Dav1d schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 16:01:
Ik kan me zo voorstellen dat er wel coax ligt?
In dat geval is wifi-over-cable misschien iets?
Ik ben bang, doordat het hotel uit 3 gebouwen bestaat, mijn signaal ook ergens weer verloren gaat... netzoals met de homeplugs.

Maar even terug te komen op mijn eerdere voorstel: Zou deze combinatie wel werken ?

Bvd

Never gonna let you down

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:32
Houd er ook rekening mee dat het twee richtingsverkeer is hè, je kunt alles aan één kant wel heel erg gaan versterken, maar als de clients gewoon standaard laptops zijn heb je kans dat 't nog niet fijn werkt.

• Rick Astley
  • Niet online

Rick Astley

Never gonna give you up

Topicstarter
Nielson schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 18:13:
Houd er ook rekening mee dat het twee richtingsverkeer is hè, je kunt alles aan één kant wel heel erg gaan versterken, maar als de clients gewoon standaard laptops zijn heb je kans dat 't nog niet fijn werkt.
Ben ik niet met je eens. Als je toch een sterkere zender hebt, dan helpt dat toch ook zeker aan de andere kant ?

Never gonna let you down

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:07
Rick Astley schreef op zaterdag 12 december 2009 @ 12:49:
[...]

Ben ik niet met je eens. Als je toch een sterkere zender hebt, dan helpt dat toch ook zeker aan de andere kant ?
Nee. De ontvanger kan het signaal wel sterk binnenkrijgen, maar antwoorden wordt lastig, mijn Nokia E51 is lang zo goed niet in dat antwoorden. Dus daarom zie ik vaak AP's, waar ik niets mee kan.

Zelfde gevalletje als dat ik op het strand bij Noordwijk wel Engelse GSM netwerken kan 'zien', maar "never nooit niet" mee kan verbinden. :)

High Gain antennes zoals ik eerder zei helpen ook om zwakkere clients beter te ontvangen.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Om precies te zijn, de limiet in Nederland is 100mW. D'r staat dus al een nul teveel in de TS om daar nog maar in de buurt van te komen :P

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Rick Astley
  • Niet online

Rick Astley

Never gonna give you up

Topicstarter
Goed bedankt voor de antwoorden.
Maar kan mij dan iemand eens een aantal (high gain) antennes aanraden ?

Bvd

Never gonna let you down

• clonedonkey
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17-02 14:14
Ik zit ook met idee te spelen betere antennes op mijn D-link Dir655 te zetten omdat het singnaal beneden erg zwak is. Nu zit er standaard 3dbi op. Zou de volgende 9dbi werken op deze router ? En hoeveel beter mag ik het signaal ongeveer verwachten ?:

http://www.cdrwinkel.com/...tenne_RP-SMA_Stekker.html

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-02 18:58

Edgarz

Tweako-active since1986

clonedonkey schreef op zaterdag 12 december 2009 @ 23:33:
Ik zit ook met idee te spelen betere antennes op mijn D-link Dir655 te zetten omdat het singnaal beneden erg zwak is. Nu zit er standaard 3dbi op. Zou de volgende 9dbi werken op deze router ? En hoeveel beter mag ik het signaal ongeveer verwachten ?:

http://www.cdrwinkel.com/...tenne_RP-SMA_Stekker.html
Heb zelf 10dbi op mijn DIR655 zitten en het bereik/signaal is iets beter dan met de standaard antennes. Hoeveel het jou oplevert hangt helemaal af van je lokale omstandigheden, omdat bij de signaalversterking ook de ruis natuurlijk wordt meeversterkt.

• clonedonkey
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17-02 14:14
Thanks, ga ze denk ik toch maar proberen kijken hoeveel het helpt. Nog even 1 vraagje. Deze antennes zijn 2,4-2,5ghz. Is wireless N niet op 5ghz ? Dus kan ik straks geen 300mbit meer halen ? Of werkt dit zo niet ?

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

Nee, werkt niet zo. 300 Mbit (270 mbit) is ook met alleen de 2.4 te halen. Als je een dual band router hebt dan wordt die frequentie inderdaad ook niet versterkt met die antennes. De DIR 655 is geen dualband router (de DIR825 wel) dus dat moet geen issue zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Edgarz op 13-12-2009 13:31 ]

• Rick Astley
  • Niet online

Rick Astley

Never gonna give you up

Topicstarter
Ik zou de apparatuur vandaag graag willen bestellen, dus concrete voorbeelden van antenne's zijn welkom...

Ik heb ook even een schets van de situatie gemaakt:
Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/i58bhu.png
(Engels zodat ik hem eventueel later nog kan gebruiken op andere fora)

Never gonna let you down

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

Misschien kun je ook even aangeven waar je geen bereik hebt.

• Rick Astley
  • Niet online

Rick Astley

Never gonna give you up

Topicstarter
Tussen die twee rode strepen in, waar staat Area to cover.
Ik moet een gedeelte op de 3e verdieping en een hele 1e verdieping voorzien van signaal, zoals te zien is op de tekening

Never gonna let you down

Verwijderd

Rick Astley schreef op zondag 13 december 2009 @ 19:05:
Tussen die twee rode strepen in, waar staat Area to cover.
Ik moet een gedeelte op de 3e verdieping en een hele 1e verdieping voorzien van signaal, zoals te zien is op de tekening
Naast het leveren van wifi-over-cable producten, leveren wij ook high-gain antennes en sector antennes voor 2.4 GHz en 5 GHz frequentie-band tot 20 dBi. Meer info is te vinden op onze site: http://www.digiporteurope.eu/index.php?page=shop.browse&category_id=10&option=com_virtuemart&Itemid=29

Roel/DigiPort Europe

Edit: link gefixed.

Edit 2: uit je tekening afgaande zou ik voor een directionele antenne (sector) gaan zodat je alleen het signaal hebt waar het moet zijn. En zodoende geen overlast bezorgd bij de buren. Daarnaast is wifi-over-cable een oplossing, omdat in een hotel vaak de coax kabels er al liggen vanwege de TV aansluitingen in iedere kamer. In dat geval hoef je alleen de einddozen en de splitters te vervangen om wifi in iedere kamer te verzorgen.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2009 20:12 ]

Pagina: 1