• BlueLed
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-01 12:47
Om maar gelijk met de deur in huis te vallen;

Ik heb op het moment een fileservertje hier staan. Geen professionele, maar een desktop-pc met een paar harddisks die ik via het netwerk benader overal in het huis.
Nu is mijn vraag of er iemand al een moederbordje tegengekomen is waar een Atom motortje op zit en beschikt over 6 sata poorten?!
Aangezien ik nu vier sata poorten heb en eigenlijk naar meer verlang...
En nee, ik ben nog niet van plan om grotere harddisks te kopen om zo het tekort op te lossen ;)

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Anders een Atom bordje met PCI-e slot en daar een PCI-e SATA/RAID controller in steken?

https://discord.com/invite/tweakers

• _Rene_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-12-2025
Volgens mij is vier wel het meest inderdaad, ik kan er geen vinden met 6. Een aparte RAID controller is vaak wel weer prijzig maar misschien wel een goede optie.

• BlueLed
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-01 12:47
Bedankt redfoxert en Rene!

Wat een slimme oplossing, op dat idee ben ik zelf uiteraard niet gekomen. Maar is inderdaad prijzig... Nou misschien komen er in de nabije toekomst bordjes uit met meer sata-poorten. Eerst waren het er twee, op nieuwere atom bordjes zitten er vier, nu nog hopen dat we er binnenkort dus zes mogen verwachten ;)

Maar bedankt voor de tip beiden! ;)

Verwijderd

Dan neem je toch iets beters dan een Atom? Een X2 240e bijvoorbeeld met een MSI 760G: pricewatch: MSI 760GTM-P33

• Abomination
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-02 17:08

Abomination

Wait for it . . . Wait for it

Prijzig? Valt wel mee toch . . . klik

Panasonic 9J Mono; Vaillant aroSTOR VWL BM 270; IthoDaalderop CVE-S SP; Showersave QB1-21; Aqmos CM-32

• _Rene_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-12-2025
tsja... alleen weet ik niet of ik zon goedkoop kaartje zou nemen. Is aan de ts uiteraard, maar ik twijfel vaak aan de kwaliteit van dat soort dingen. Iemand ervaring?

• Klunssmurf
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Yep...de addonnics kaarten zijn over het algemeen goed, de raid funties zijn wel softwarematig.
Met de kaart is niets mis maar je hebt wel een serieuze bottleneck als je over de pci-bus gaat met zo'n kaartje.
Bij veel data verkker van meerdere harde schijven of de raidset kan de 32bits/33Mhz pci bus het niet meer aan, als je dan nog eens de NIC ook nog over deze bus hebt lopen gaat je systeem min of meer plat.

De way to go is dus een PCI-E controller of mimnimaal een PCI 64/66Mhz (en die tref je niet gauw aan en zeker niet op een Atom bordje)

Eén ding waar de Addonnics kaartjes in uitblinken in vergelijking met ander kaarten is Latency,
Ze hanteren ongelooflijk strakke timings en waren hierdoor favoriet bij gebruik met o.a. de Hyperdrive4 SSD.
Dit waren dan wel weer PCI-X versies met de Sil3124 chip. (die verder niet veel voorstellen)
Pagina: 1