Toon posts:

Verschillen in processoren? -> I7 860 t.o.v. I7 920

Pagina: 1
Acties:
  • 704 views

Verwijderd

Topicstarter
Goedemorgen iedereen,

Uhms heb het forum en een ander aan benchmarks en aan reviews gelezen; maar ik kom niet uit mijn keuze vandaar dat ik jullie maar raadpleeg;.(o.a. dit artikel gelezen :
http://www.hardware.info/...Core_i5i7_Lynnfield_test/ )

Het volgende is er gebeurd; er is 1 pc hier gesneuveld(processor) stopte er mee na 7 jaar trouwe dienst en nu heb ik mijn e6750 + moederbord + geheugen overgezet.

Ik wilde al een tijdje upgraden dus opzich was het nog niet zo heel verkeerd.

Nu ben ik is gaan rondsnuffelen en mijn oog viel op een Intel I7 920 met moederbord(gigabyte) en 6 gig aan geheugen(ddr3).

Ik wil het gebruiken voor de volgende dingen trouwens;
* Games (grafisch zeer zwaar) ( maar heb een Sapphire hd4980 erin zitten op een 19 inch tft scherm, dus geen behoefte aan nieuwe videokaart)
*Multitasking
* Decoderen/unpakken/rarren noem het maar op.

En ja daarnaast natuurlijk de lichtere dingetjes. Die zijn opzich allemaal niet zo relevant

Maar nu is mijn vraag eigenlijk min of meer

wat is het verschil tussen de I7 920 en de I7 860 want er zit nagenoeg nihil aan prijsverschil in .

En heeft die consequenties voor mijn voeding?(dien ik deze ook te upgraden?) (en zo ja naar hoeveel watt? )

Volgens mij heb ik op het moment een 450/500 watt voeding... Adviesvoeding voor de videokaart is 550, maar hij draait nu al even goed dus het kan net :)

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Mvg

Willy

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:03
Verwijderd schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 11:58:
wat is het verschil tussen de I7 920 en de I7 860 want er zit nagenoeg nihil aan prijsverschil in .
Kijkt u eens. Kort gezegd zijn het twee verschillende platformen, oa socket 1156 vs 1366, dual-channel vs triple-channel geheugen, mainboard met verschillend aantal PCI-e 16x sloten enz. Best veel over te vinden.
En heeft die consequenties voor mijn voeding?(dien ik deze ook te upgraden?) (en zo ja naar hoeveel watt? )

Volgens mij heb ik op het moment een 450/500 watt voeding... Adviesvoeding voor de videokaart is 550, maar hij draait nu al even goed dus het kan net :)
Wat voor een merk/type voeding heb je, dit is bijna net zo belangrijk als het aantal watt wat op de stciker staat.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Verwijderd schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 11:58:
Verschillen:
- De 860 heeft een hogere kloksnelheid en turbo, waardoor hij standaard iets sneller is dan de 920
- De 920 (of eigenlijk s1336) heeft triple channel, dit heeft in de praktijk weinig effect maar je neemt dan dus 6GB i.p.v. 4GB of 8GB.
- s1156 heeft maar 16 PCIe 2.0-lanes dus als je crossfire of sli wilt hebben geeft s1336 (met zijn 32 lanes) meer bandbreedte. De huidige high-end videokaarten hebben echter genoeg aan 8 lanes per kaart dus heeft nu ook nog weinig invloed (en vooral als je geen Sli/CF wilt gaan draaien).

Aangezien ik het eerste punt veel zwaarder vind wegen dan het tweede en derde lijkt me de 860 een veel betere keuze (al kan punt 3 natuurlijk wel belangrijk zijn maar dat moet je zelf beslissen).
Een goede 450W voeding trekt dat gemakkelijk. Dus als je het zeker wilt weten, kijk dan even hier (met name de stukjes "Output van een voeding" en "Stabiliteit van de voeding"), niet alleen het wattage is belangrijk maar bijvoorbeeld ook de kwaliteit van de voeding. (een slechte 450W-voeding kan niet continu 450W leveren maar misschien maar 350W)

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Het verschil tussen de i7 860 en i7 920 is in verschillende revieuws uitgebreid aan bod geweest.

Naar mijn mening een van de beste:
http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=3641

Maar het wordt ook vrij duidelijk achter je eigen link uiteengedaan:
http://www.hardware.info/...Core_i5i7_Lynnfield_test/
Het eerste belangrijke verschil vinden we bij de geïntegreerde geheugencontroller. Bloomfield heeft een triple-channel DDR3-controller, één van de unieke aspecten waardoor Core i7 systemen zo'n goede prestaties bieden. Bij Lynnfield heeft Intel weer een stapje terug gedaan naar twee kanalen. De beschikbare geheugenbandbreedte is dus minder, maar dit resulteert wel in een minder complexe CPU, minder complexe moederborden en de consument hoeft een reepje geheugen minder te kopen.
Een tweede verschil is dat de QuickPath interface die we kennen van de huidige Core i7's is verdwenen. Op zich hoeven we daar geen traan om te laten: deze speciale bus is in feite ontwikkelt om in server systemen twee of meer CPU's op een efficiënte wijze met elkaar te laten communiceren. Dat de Core i7 deze QuickPath bus heeft is eigenlijk primair te verklaren door het feit dat de Bloomfield chip ook gebruikt wordt voor Xeon CPU's, al gebruikt Intel dan de codenaam 'Gainestown'. (Begint het trouwens op te vallen? Desktop CPU's zijn de laatste jaren altijd fields, server processors altijd towns.)
In plaats van die QPI-bus krijgen we bij Lynnfield wel iets anders terug: Intel heeft immers de PCI-Express 2.0 controller voor de videokaart in de CPU geïntegreerd. Op die manier kan de videokaart dus rechtstreeks met de processor communiceren, zonder tussenkomt van een chipset. Dat betekent dat bij games een kleine, maar toch zeker aanwezige bottleneck is weggenomen. De Lynnfield chip biedt 16 lanes aan, die ofwel voldoende voor één videokaart, ofwel verdeeld kunne worden naar 2x 8-lanes voor SLI of Crossfire.
Doordat zowel de geheugencontroller als de PCI-Express controller in de processor zijn geïntegreerd, heeft de CPU inmiddels alle taken van de traditionele north bridge over genomen. Geen wonder dat we op voor Lynnfield geschikte moederborden nog maar één chip tegenkomen die in feite puur de taken van de south bridge opzicht neemt. De nieuwe P55, waarover verderop meer, is dus in feite geen chipset meer, maar een chip. Voor de verbinding tussen de processor en deze enkele chip wordt de DMI-bus gebruikt, die op dit moment door Intel ook al wordt ingezet voor de communicatie tussen north en south bridges bij conventionele chipsets.
- en wat dat dan uiteindelijk qua performance betekent kun je in de erop volgende benchmarks lezen.

Het nut van dit topic is onduidelijk aangezien je vraag gewoon beantwoordt wordt in de info die je aangeeft. Daarom gaat het dicht.

Oslik blyat! Oslik!

Dit topic is gesloten.