Uitlezen analoge energiemeter richting LAN

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel20091
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-03 21:58
Hoi,

Ik heb een analoge energiemeter. Deze wil ik graag uitlezen zodat ik op een pc dit getalletje kan ontvangen. Hiervoor wil ik NIET de meter laten vervangen.

Ik dacht aan de volgende bouwdoos:
Scherm Uitlezen met digitaal apparaattje > Wifi / bluetoothe zender > Lan

Indien ik zelf een bouwdoos moet maken om dit te doen dan is dit geen probleem echter krijg ik dit vanuit het apparaat uitgelezen.

Gr, M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-05 13:05

Sprite_tm

Semi-Chinees

Wat heb je zelf al bedacht? Je kunt zelf je meter het best bekijken; zijn er ledjes / lichtjes / magnetische velden / ...waarmee je iets kan doen? Heb je zelf al onderzoek gedaan naar welke 'apparaatjes' hiervoor op de markt zijn? Heb je al gekeken naar de wifi/bluetooth/whatever-dingen die er zijn? We zijn hier geen u-vraagt-wij-ontwikkelen-een-oplossing-forum, je moet er zelf wel wat voor doen :)

Probeer iig een mooie foto van je meter te schieten; ook analoge meters zijn er in vele soorten; misschien zit er op de jouwe iets wat bedoeld is om op de een of andere manier te interfacen met elektronica.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-05 15:16
er zijn op t net wel ideen te vinden om icm een lichtsluisje het zwarte streepje op je meter als referentie te gebruiken, waarna je die data kan gebruiken voor verdere verwerking. Je hoeft dan alleen te weten hoeveel omwentelingen/kwh je meter heeft.

Alternatief is om een amperetang oid om je voedingsdraden te monteren, en als je een beetje rondshopt zal er vast wel een tang zijn met RS232 output oid. Dan ben je nog sneller klaar ;)
Techneut schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 14:18:
Heel aardig, die amp. tang, maar die meet alleen maar stroom, terwijl het de bedoeling is om vermogen te meten. Kans om er behoorlijk naast te zitten dus.
...
good point... ff niet aan de faseverschuiving enz gedacht...

En een (2e) kwh meter ertussen plaatsen die een pulsgever heeft?

[ Voor 58% gewijzigd door DJSmiley op 11-12-2009 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Heel aardig, die amp. tang, maar die meet alleen maar stroom, terwijl het de bedoeling is om vermogen te meten. Kans om er behoorlijk naast te zitten dus.
Verder is dat omwentelingen tellen van de schijf in de kWh-meter natuurlijk wel een heel trage meting, met name bij een heel gering vermogen, en je meet de hele installatie waar het waarschijnlijk niet altijd mogelijk/wenselijk is om alles uit te schakelen behalve dat ene dat je wil meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 31-05 14:32
Ideeen:
- Webcam ervoor in combinatie met OCR
- reflectie meten van de draaischijf van de meter
- kilowattuurmeter met pulsuitgang ertussen + wat elektronica
Is het een hobby idee of moet het een professionelere oplossing zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-05 11:12
zie bv bij Enymate, da's wellicht wat je zoekt qua oplossing?
Ervaringen ben ik momenteel aan het reviewen en een verslag volgt snel.

[ Voor 11% gewijzigd door NielsTn op 11-12-2009 16:06 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Er zijn meer mensen met zo'n meter, die dan met een lichtsensortje de teller uitlezen.
Als je naar de teller kijkt, dan heeft hij meestal zwarte cijfers op een witte achtergrond, met uitzondering van de meest rechter, daar is bijvoorbeeld de 0 dan precies omgekeerd qua kleur. Dat kun je dus met je lichtsensor prima detecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:16
Hebben we het allemaal wel over dezelfde energiemeter? TS heeft niet expliciet gezegd dat het om de meter in de meterkast gaat... Als dat wel is, is het pulserende ledje (indien aanwezig) uitlezen het gemakkelijkst. Als daar ook je router staat, hoef je niets met bluetooth te doen, maar kun je meteen gebruik maken van het netwerk.

Als het om een energiemeter gaat die je in het stopcontact prikt, dan is het een heel ander verhaal en zal meer informatie nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Miyamoto schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 17:56:
Hebben we het allemaal wel over dezelfde energiemeter? TS heeft niet expliciet gezegd dat het om de meter in de meterkast gaat... Als dat wel is, is het pulserende ledje (indien aanwezig) uitlezen het gemakkelijkst. Als daar ook je router staat, hoef je niets met bluetooth te doen, maar kun je meteen gebruik maken van het netwerk.

Als het om een energiemeter gaat die je in het stopcontact prikt, dan is het een heel ander verhaal en zal meer informatie nodig zijn.
analoge energiemeter. =! meter met ledje.

Maar nogmaals, bijna elke gasmeter heeft op de meest rechtse digit een markering (andere kleur, reflecterend vlak etc. Die prima uitleesbaar is met een fotodiode/transistor.

Zoals hier: http://www.circuit-projec...-gas-usage-via-meter.html

[ Voor 7% gewijzigd door _ferry_ op 11-12-2009 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:29

SA007

Moderator Tweaking
Ik heb het zelf wel eens gedaan met een laser en een simpele fotodiode.
In de schijf zitten ook wat gaatjes en dergelijke, werkt prima, gewoon puzzelen tot je een goede plek hebt.

Edit:

Met een amperetang gaat overigens perfect, alle meters met een groter vermogen (>60A) werken met current trafo's, precies wat een amperetang is.
Een electiciteitsmeter meet ook alleen de stroom, veel negeren de gemete spanning totaal.
Voor 3 fasen heb je overigens wel 3 amperetangen nodig dan.

[ Voor 46% gewijzigd door SA007 op 11-12-2009 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
SA007 schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 23:53:
.........Een electiciteitsmeter meet ook alleen de stroom, veel negeren de gemete spanning totaal.
............
En waar haal je die wijsheid vandaan? Ik weet waarover ik praat, je vergist je hiermee gewoon. Zou niet best zijn overigens, en al heel lang geleden hebben geleid tot protesten uit alle mogelijke hoeken.

Kortom, met een ampèretang meet je stroom, met een multimeter de spanning, samen het schijnbaar vermogen in VA. Maar geen cos phi of breder gezegd de powerfactor dus geen vermogen. Al met al maar heel beperkt bruikbaar en in veel gevallen zit je er radicaal naast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Ik haal die wijsheid uit de meters zelf, ik werk bij een bedrijf die die dingen maakt.

De spanning wordt niet meegenomen bij de berekening van het opgenomen vermogen.
Heb hier de printplaat uit een dergelijke meter voor mijn neus en het enigste wat hij de 230V voor gebruikt is zijn eigen voeding.

Vind het zelf ook vreemd, maar zie op die borden geen manier om betrouwbaar de netspanning te kunnen meten.

Ik kan voor de zekerheid over een paar weken wel 's een meter op de testbank gooien en 's de spanning laten fluctueren en kijken of de pulsen langzamer/sneller zijn bij een gelijke stroom. Eerder kan helaas niet, bedrijf is net aan het verhuizen en heb 3 dagen terug die testbank afgebroken en die wordt in het nieuw pand pas weer in gebruik genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skr
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16-04 10:26

skr

Ik mag dan wel geen expert zijn op dit gebied, maar is het heel simpel genomen niet zo dat:

* Stroom = Vermogen / Spanning (component spanning en vermogen zit daar dus allebei in.)

* Blindstroom idd niet gemeten wordt door meters. (Het is tenslotte transport capaciteit waar je over spreekt, niet hetgeen je aan energie verbruikt.. toch?)

* Er daarom een limiet is afgesproken vanuit de de energieleveranciers over de maximale cosphi afwijking. Puur omdat anders de capaciteit van het netwerk dan groter moet zijn dan hetgeen werkelijk gebruikt wordt.

[ Voor 5% gewijzigd door skr op 12-12-2009 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
SA007 schreef op zaterdag 12 december 2009 @ 16:46:
Ik haal die wijsheid uit de meters zelf, ik werk bij een bedrijf die die dingen maakt.

De spanning wordt niet meegenomen bij de berekening van het opgenomen vermogen.
..............
In dat geval praten we over twee geheel verschillende zaken, Wat ik bedoel zijn de kWh-meters van het energieleveringsbedrijf. Wat jij beschrijft weet ik niet, maar als dat energie- of vermogensmeters moeten voorstellen, dan meten ze dat heel gebrekkig. Hoe dan ook, als jij bij een bedrijf werkt die deze dingen maakt, en ze hebben geen spanningsspoel, dan weet ik honderd procent zeker dat dit geen kWh-meters voor de energiebedrijven zijn. Onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
skr schreef op zaterdag 12 december 2009 @ 18:19:
Ik mag dan wel geen expert zijn op dit gebied, maar is het heel simpel genomen niet zo dat:

* Stroom = Vermogen / Spanning (component spanning en vermogen zit daar dus allebei in.)

* Blindstroom idd niet gemeten wordt door meters. (Het is tenslotte transport capaciteit waar je over spreekt, niet hetgeen je aan energie verbruikt.. toch?)

* Er daarom een limiet is afgesproken vanuit de de energieleveranciers over de maximale cosphi afwijking. Puur omdat anders de capaciteit van het netwerk dan groter moet zijn dan hetgeen werkelijk gebruikt wordt.
Voor de spanning wordt eigenlijk een vaste waarde gepakt.

De meeste meters meten alleen actieve stroom, geen reactive stroom. Reactieve stroom (wat jij blindstroom noemt) meten is niet zo heel zinnig voor de gemiddelde huis-tuin-en-keuken meter, omdat de meeste appatuur niet zo'n heel slechte powerfactor heeft en het redelijk uitbalanceerd.
Techneut schreef op zaterdag 12 december 2009 @ 22:52:
[...]
In dat geval praten we over twee geheel verschillende zaken, Wat ik bedoel zijn de kWh-meters van het energieleveringsbedrijf. Wat jij beschrijft weet ik niet, maar als dat energie- of vermogensmeters moeten voorstellen, dan meten ze dat heel gebrekkig. Hoe dan ook, als jij bij een bedrijf werkt die deze dingen maakt, en ze hebben geen spanningsspoel, dan weet ik honderd procent zeker dat dit geen kWh-meters voor de energiebedrijven zijn. Onmogelijk.
Dat zijn het wel, kWh meters die goedgekeurd zijn voor afrekening bij de klant op de europese markt (zgn MID keuring)

Types die wij hebben zijn niet degene die je in een standaard nederlandse meterkast tegenkomen, maar meters voor bijv campings, jachthavens etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
SA007 schreef op zaterdag 12 december 2009 @ 23:38:
[...]

.........
Dat zijn het wel, kWh meters die goedgekeurd zijn voor afrekening bij de klant op de europese markt (zgn MID keuring)

Types die wij hebben zijn niet degene die je in een standaard nederlandse meterkast tegenkomen, maar meters voor bijv campings, jachthavens etc.
Tja, mogelijk, dat ze daar toegestaan zijn, omdat ze niet gebruikt worden voor afrekening met de energiebedrijven (die zal het een zorg zijn), maar met de campinghouder. Een slechte cos phi zal dan altijd in het voordeel van de campinghouder werken, evenals een erg lage spanning die op een erg volle camping gemakkelijk kan optreden. Je betaalt voor I x U x tijd, waarbij U als constant 230V wordt gerekend. Niet zelden is deze echter maar 210V. Hetgeen zomaar een kleine 10% meer winst betekent.
In mijn ogen dus bedenkelijke troep en eigenlijk niet eerlijk. Ik wist niet dat campinggasten zo worden besodemieterd. Lelijk woord, ik ben me er van bewust, sorry dus, maar ik heb er geen andere woorden voor.

Maar terugkomend op het oorspronkelijke verhaal, dit geldt dus alleen bij deze categorie meters, maar beslist niet bij energiemeters in het algemeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
MID (B+D of B+F) goedkeuring betekend dat het overal in europa goedgekeurd is om eindgebruikers mee te factureren, dit is de zwaarste keuring die er is op energiemeters.

Het is geen enkel probleem om deze in een meterkast te zetten en mensen daarvoor te laten betalen per kWh. Alleen de form factor is daar een nadeel (we hebben vooral din-rail en prepaid meters, worden bijna niet gebruikt door energiemaatschappijen)

Dus je wordt als campinggast niet bedonderd ofzo hoor.
Ik vind het zelf ook vreemd dat er niet echt een duidelijke manier in zit om spanning te meten en ga het zeker op onze testbank nog eens onderzoeken. Ware het niet dat deze gedemonteerd op een pallet staat en pas over 2 weken weer gemonteerd gaat worden.
Zal als die bank weer in elkaar zit wel eens posten hoe het nou zit. volgens MID mag hij namelijk zelf met een cosphi van 0.5 maar 1,5% afwijken, maar weet niet hoe dat zit met afwijkende spanning.

[ Voor 7% gewijzigd door SA007 op 13-12-2009 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
Grote kans dat de voedingsspanning op de een of andere manier wel gemeten of meegenomen wordt, want anders kun je die 1.5% afwijking bij een cosphi van 0.5 niet halen.

Btw, waar zou de TS gebleven zijn...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
SA007 schreef op zondag 13 december 2009 @ 16:32:
..... volgens MID mag hij namelijk zelf met een cosphi van 0.5 maar 1,5% afwijken, maar weet niet hoe dat zit met afwijkende spanning.
Als dat in de documentatie staat, dan is de aanvankelijke vermelding dat deze meter niet kijkt naar de spanning niet juist, want zonder die spannig kan hij nooit weten wat die cos phi is. Wordt de netspanning echt alleen maar voor de voeding gebruikt of zit deze wellicht (heel voor de hand liggend) toch ook aan de eigenlijke meting vast? In dat geval is die "campinggast bedonderen" inderdaad niet aan de orde.
Indien niet, dan is de kans bepaald niet denkbeeldig dat hij zomaar 20% te veel meet (10% lagere netspanning dan nominaal en een cos phi van 0,9).

Goed, ik ben benieuwd naar je bevindingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Heb hier de schema's en datasheets van zo'n meter eens erbij gepakt, en hij heeft toch een voltage meetgedeelte.

De reden dat ik het niet zag is dat de draad hiervan verstopt gaat achter de grote condensator van de voeding.

Ga 'm alsnog over een tijdje 's op de testbank gooien, vraag me af of hij inderdaad ook bij wisselende voltages ook nog nauwkeurig is.
Zal haast wel, anders had dit meetgedeelte geen MID kunnen krijgen lijkt me, maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
O.k., misverstandje dus, het leek me ook al heel raar dat die spanning zou ontbreken en toch voor dit doel goedgekeurd zou zijn. Verder hoort dat vanzelfsprekend wel zo, dat hij binnen een uiteenlopend spanningsniveau binnen z'n klasse blijft, evenals bij stromen die sterk afwijken van de sinusvorm. Welke marges dat zijn, weet ik zo uit het hoofd niet, maar het moet in elk geval beantwoorden aan de spanningsmarges waar de energiebedrijven aan moeten voldoen.

• bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Is de hierboven genoemde methode gebruikt voor de gasmeter ook geschikt voor een kwh meter met draaischijf?

Ben een electronica noob maar heb dezelfde wens als de TS.
Echter niet te beroerd om te leren en te proberen om zelf zoiets te bouwen.
Wie kan mij op weg helpen met wat howto's en of bouw schema ?

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Het idee is dat je een plek moet vinden welke wel/niet reflecteerd.
Sommige meters hebben bijv ook een cijfer wat rood is en de rest zwart. Of hetzelfde reflectieve als van een gasmeter.

Probleem is alleen dat bij die draaischijfmeters het 'display' verder naar binnen zit en daar moeilijk direct een sensor voor te plakken is.

Met een laser en fotosensor kan je ook een sensor bouwen, hier en daar zitten er gaatjes in de draaischijf, als je je laser en ontvanger zo plaatst dat deze door zon gaatje heen schijnt op de sensor werkt dat nog beter dan het display proberen uit te lezen. (Meer meetpunten dus een beter/nauwkeuriger signaal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgrr
  • Niet online
Kan ik ook een digitale kwh meter met puls plaatsen tussen de essent meter en de groepenkast ?
Zat aan zoiets te denken..

http://www.eprotech.nl/sh...ale-aanduiding-p-141.html

Dan hoef ik niet te lopen pielen om een puls van de draaischijf te krijgen.

De puls van de kwh meter is 1000 pulsen per kwh.
Deze wil ik dan aansluiten aan een digitaal i/o board voor in de pc.

[ Voor 17% gewijzigd door bgrr op 01-01-2010 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
Ja, dat kan. Let op dat je i/o board de snelheid aankan. KWh meters hebben een S0 uitgang, die definieert dat de puls minimaal 30ms hoog en 30ms laag is.

[ Voor 31% gewijzigd door Springuin op 07-04-2010 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_dgc
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-11-2022

the_dgc

raar he..... leven!!

bgrr schreef op vrijdag 01 januari 2010 @ 16:11:
Kan ik ook een digitale kwh meter met puls plaatsen tussen de essent meter en de groepenkast ?
Zat aan zoiets te denken..

Dan hoef ik niet te lopen pielen om een puls van de draaischijf te krijgen.

De puls van de kwh meter is 1000 pulsen per kwh.
Deze wil ik dan aansluiten aan een digitaal i/o board voor in de pc.
welk I/O bord heb je daarvoor in gedachte?

een wereld zonder vrede.. raar?? kijk om je heen dan merkje dat het heel normaal is...
neeeh ik ben niet druk, jij bent gewoon te rustig !!
dual xeon 2.4, 1024 intern, gf3 ti200, maxtor 60 gb 7200 rpm en nog wat opvulling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Het wordt alleen lastig als een 3-fase aansluiting hebt, dan heb je een 3-fasen variant nodig. Die zijn overigens ook prima te krijgen.
Let alleen wel op, je hebt een hoop varianten, let wel op de maximale stroom van de meter en wat je voor aansluiting hebt.
Als je een 25A aansluiting hebt en een 16A meter gaat het mis ;)

Je zal alleen nooit op beide meters hetzelfde meten (geen meter is helemaal nauwkeurig, het mag afwijken) En doordat die oude draaischijf meters true-rms zijn (en dus ook reactieve stroom corrigeren) zal deze waarschijnlijk minder meten dan een digitale meter welke alleen actieve stroom meet.

Over die pulsen meten, daar is een hoop speciaal spul voor, maar weet uit ervaring dat een standaard computer printerpoort (niet via usb convertor) daar prima voor werkt.
Die uitgangen zijn open-collector, dus het is simpelweg een input van die poort pakken, de collector van de pulsuitgang op de inputpin hangen en de emittor op een van de ground pinnen, meer heb je niet nodig. 30ms is een vrij lange tijd voor een computer dus dat is geen probleem.

Overigens kan dit bij bijna elke poort op je computer, maar voor sommige poorten (als usb) moet er ook een chip bij.
Beste opties zijn de printerpoort, serieel of een gamepoort. Een gamepoort zou ook via een usb convertor moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
SA007 schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 01:09:

Je zal alleen nooit op beide meters hetzelfde meten (geen meter is helemaal nauwkeurig, het mag afwijken) En doordat die oude draaischijf meters true-rms zijn (en dus ook reactieve stroom corrigeren) zal deze waarschijnlijk minder meten dan een digitale meter welke alleen actieve stroom meet.
...........
Bij een goede digitale meter, en dat zijn de meters van de energiebedrijven, maakt dat geen verschil. Het enige echte verschil is dat de digitale meter geen bewegende delen meer bevat. Maar ze houden wel degelijk net zo goed als de oude ferrarismeter rekening met de cos phi c.q. powerfactor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgrr
  • Niet online
Als i/o board ben ik het denken over een velleman k8055

http://www.velleman.eu/distributor/products/view/?id=351346

Dit kaartje heeft de volgende specs.

•5 digitale ingangen (0 = aarde, 1= open) (toestel is uitgerust met testknoppen)
•2 analoge ingangen met verzwakkings- en versterkingsoptie (interne testaansluiting +5V is voorzien)
•8 digitale open-collector uitgangsschakelaars (max 50V/100mA) (LED aanduiding)
•2 analoge uitgangen:
◦0 tot 5V, uitgangsweerstand 1K5
◦PWM 0 tot 100% open-collector uitgangen max 100mA / 40V (LED aanduidingen)
•gemiddelde conversietijd: 20ms per commando
•voeding via USB: ongeveer 70mA
•diagnostische software met ingebouwde DLL communicatiemogelijkheid
•afmetingen: 145 x 88 x 20mm

In een later stadium kan ik de resterende digitale ingangen gebruiken voor een puls log van bijv een watermeter en gasmeter.

De uittgangen zijn in combinatie met relais te gebruiken om bijv verlichting te schakelen.

Bij het kaartje wordt een windows dll geleverd welke te gebruiken is in VB, Delphi en C++
Ik wil gaan proberen om onder windows 2003 een service te schrijven die de ingangen bewaakt en bij een puls een entry wegschrijft in een sql db.

Heb in de meterkast 6 zekering automaten van 16A. Het is een 1 fase aansluiting. Ik ben bang dat een kwh puls meter van 40 euro niet zwaar genoeg is. Bij de meeste meters staat bijv 12 (45) A. Houdt dit in dat deze continue 12 A mogen hebben met pieken tot 45A. En hoe lang mogen deze pieken dan zijn ?

Deze meter bijv mag volgens de specs 25A hebben maar ligt qua prijs in de range van een 12(45) A meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
In de specs staat ook: counter function on inputs 1 and 2 with adjustable debounce (max 2kHz depends on total I/O load); daar zou je perfect je kwhmeter op aan kunnen sluiten.
Pagina: 1