• ewichers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-01 18:49
Hey hallo

Ik hoop dat ik het topic hier goed heb staan
eerst even korte voorstelling ben Eduard 23 jaar en loop stage bij een gemeente.
Nou is mijn eind project voor ICT niveau 4 een applicatie te zoeken,
waarin gemakkelijk en overzichtelijk alle IP adressen terug te vinden zijn van router, switches(vlans),
servers, etc..
Internet staat er vol mee met automatische scanning tools en weet ik wat al niet meer.
Maar die scannen de hosts en dat is niet nodig.
Ik zoek gewoon iets simpels maar geen access of excel het moet wel echt een marktproduct zijn

Weet iemand misschien hier raad mee?

thanx in advance ;)

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-02 16:06

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Wat is er mis met Excel of een kleine Access database?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• ewichers
Dat word nu ook gebruikt een website met een simpel database erachter

maar daar zitten wat beperkingen aan als ik zo meteen weg ben moet iedereen met de nieuwe
situatie kunnen werken en/of aanpassen.
Het kwam erop neer dat ze liever een app hadden

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Ik zou ook als eertse Excel roepen! Is Excel geen marktproduct?

Welke beperkingen zijn er nu dan?

[ Voor 22% gewijzigd door DeeJee op 11-12-2009 10:14 ]

Money for nothin' and your chicks for free

• ewichers
Het moet sowieso via een browser te benaderen zijn dat op elke locatie intern de adressen opgezocht kunnen worden.
En excel is inderdaad een marktproduct maar als ik een sheet maak met van alles er nog wat erin
wie geeft er support dan?

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 29-01 11:21
ewichers schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 10:17:
Het moet sowieso via een browser te benaderen zijn dat op elke locatie intern de adressen opgezocht kunnen worden.
En excel is inderdaad een marktproduct maar als ik een sheet maak met van alles er nog wat erin
Wat is het doel van het project?

• ewichers
Een applicatie te hebben die makkelijk in gebruikt is en overzichtelijk.
Die iedereen kan gebruiken maar wel beveiligd is.
Duplicaties te voorkomen, sorteren, groeperen, zoeken op volledig en gedeeltelijk en nog wat meer.

tja het uit eindelijk doel is mij stage halen natuurlijk :P

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Wij houden alles bij in de Windows DHCP servers.

Alle ranges staan hierin gedefinieerd met grote exclusions voor de systemen met statische addressen, vervolgens wordt voor de statische apparaten een reservering gemaakt (meestal in een ge-exclude range) zodat we elk IP address gedocumenteerd hebben op één plaats.

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19:26
Wat jij zoekt is een IPAM oplossing, er zijn freeware tools zoals http://iptrack.sourceforge.net/ die ook via de browser te benaderen is. Maar er zijn ook oplossingen van 10k zoals http://www.bluecatnetworks.com/

Bos Digitale Autoservice Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-02 15:50

lier

MikroTik nerd

Je zou eens kunnen zoeken naar een CMDB (configuration management database)
Wellicht overkill, maar overzicht van IP adressen (waar iedereen op zit te wachten 8)7 ) kan je daar ook goed in kwijt.

Er zullen allicht hele mooie (web based) oplossingen voor zijn.

Update:
Hari-Bo schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 10:49:
Wat jij zoekt is een IPAM oplossing, er zijn freeware tools zoals http://iptrack.sourceforge.net/ die ook via de browser te benaderen is. Maar er zijn ook oplossingen van 10k zoals http://www.bluecatnetworks.com/
Ziet er mooi uit !

[ Voor 40% gewijzigd door lier op 11-12-2009 10:54 . Reden: tussentijdse update ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Aangezien sharepoint nogal in de mode is nu kan je het daar mee proberen, meerbepaald met lijsten (of je zoekt een template op het internet). Werkt goed en heeft als voordeel tov excel dat je er met velen tegelijk in kan werken. Let wel, als ze nog geen sharepoint gebruiken, en er is geen projectplan voor sharepoint ga je je compleet belachelijk maken, een sharepoint implementatie is niet bepaald next next finish en vergt onderhoud en licenties, maw, veel te duur enkel om wat IP adressen bij te houden..

Enkele gedachten:

Zelf ontwikkelen zal veel te duur zijn voor een simpel iets als deze vraag, wie zal trouwens de applicatie onderhouden?
enkel hiervoor een custom applicatie implementeren levert opnieuw een administratieve last op, er hangt vast een DB achter en die db software moet onderhouden worden

Wat je ook kiest, Je scope is zo beperkt dat het geen groot moeilijk of complex pakket rechtvaardigd, hoe je het ook draait of keert met excel kom je een heel eind, zo niet tot op de finish.

Voor de rest gelden hier ook nog regels wat betreft je huiswerk maken, gelijk welk studie niveau

You don't need eyes to see, you need vision

• ewichers
Ben nu bezig met Ipplan het is f zoeken wat waar zit en als je dat wilt toevoegen moet je eerst
100 andere dingen ervoor hebben toegevoegd maar opzicht is het wel wat ik zoek.

Excel was duidelijk gezegt niet iets waar de voorkeur naar uit ging dan kan ik hoog of laag springen
maar uiteindelijk zijn hun de gene die er mee moeten werken en als zij iets anders willen hebben
dan heb ik daar helaas maar wat voor te zoeken.
Denk dat ik met Ipplan ver genoeg kom.

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-01 20:16

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

ewichers schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 10:17:
php/MySQL ?

In principe (als je met dhcp werkt) heb je al een centrale pek waar je ip adressen worden uitgedeeld, en hier staat dus ook wat er nu in gebruik is.
Schrijf een script wat alle adressen naloopt en de hostname zoekt.
Laat dat script dit in een DB dumpen , en je bent klaar?

[ Voor 27% gewijzigd door CrankyGamerOG op 14-12-2009 09:55 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• ewichers
Ik moet adressen ook kunnen pingen door er gewoon op te klikken of optie
niet via copy/paste en er moet een log bij zitten wie er het laatst wat heeft veranderd
dus eigenlijk zit ik dan met Ipplan nu het beste.
Het is even zoeken naar alles maar moet kunnen denk ik :)

Verwijderd

ewichers schreef op maandag 14 december 2009 @ 11:31:
Ik moet adressen ook kunnen pingen door er gewoon op te klikken of optie
niet via copy/paste en er moet een log bij zitten wie er het laatst wat heeft veranderd
dus eigenlijk zit ik dan met Ipplan nu het beste.
Het is even zoeken naar alles maar moet kunnen denk ik :)
Dat kan allemaal wel vanuit SCCM, heb je een live view van alle hardware in je netwerk, en je kan diverse beheer acties uitvoeren vanaf je console (ping, reboot, remote desktop, remote assistance)

Via een rapportage (opgeslagen in je favorieten) heb je direct een overzicht van alle ip-adressen en hostnames.
Pagina: 1