Het begon allemaal met een schijf uit m'n raid5 configuratie die stuk bleek te zijn.
Geen probleem, schijf was nog in garantie, dus een nieuwe schijf gehaald, de huidige drive uit m'n raid als faulty gezet (-f) en uit de raid gehaald (-r).
Daarna de server afgesloten, de schijf vervangen, en opnieuw opgestart. Partitie op de schijf gemaakt en deze op "linux raid autodetect" gezet. Geformatteerd en alles in orde.
Nu had ik ondertussen gezien dat de raid niet goed terug in orde gekomen was, maar dat zou ik wel even in orde maken... Dacht ik.
Ik assemble de array opnieuw :
Dat begint al niet goed... Hoe kan hij zowel op slot 0 als slot 2 geen uptodate device vinden?
Er zaten maar 6 schijven in de raid array en hij vindt er toch 5.
Als ik dan het resultaat bekijk zie ik :
Allemaal spares? Hoe kan dat?
Als ik dan toch probeer om de andere schijf toe te voegen krijg ik :
Iemand enig idee? Ik zit al een uur te zoeken en ik lees altijd hetzelfde, ik weet niet meer waar ik nog op kan zoeken...
Geen probleem, schijf was nog in garantie, dus een nieuwe schijf gehaald, de huidige drive uit m'n raid als faulty gezet (-f) en uit de raid gehaald (-r).
Daarna de server afgesloten, de schijf vervangen, en opnieuw opgestart. Partitie op de schijf gemaakt en deze op "linux raid autodetect" gezet. Geformatteerd en alles in orde.
Nu had ik ondertussen gezien dat de raid niet goed terug in orde gekomen was, maar dat zou ik wel even in orde maken... Dacht ik.
Ik assemble de array opnieuw :
# mdadm --assemble /dev/md0 --verbose /dev/sd[bcefg]1 mdadm: looking for devices for /dev/md0 mdadm: /dev/sdb1 is identified as a member of /dev/md0, slot 6. mdadm: /dev/sdc1 is identified as a member of /dev/md0, slot 1. mdadm: /dev/sde1 is identified as a member of /dev/md0, slot 3. mdadm: /dev/sdf1 is identified as a member of /dev/md0, slot 5. mdadm: /dev/sdg1 is identified as a member of /dev/md0, slot 4. mdadm: no uptodate device for slot 0 of /dev/md0 mdadm: no uptodate device for slot 2 of /dev/md0 mdadm: added /dev/sde1 to /dev/md0 as 3 mdadm: added /dev/sdg1 to /dev/md0 as 4 mdadm: added /dev/sdf1 to /dev/md0 as 5 mdadm: added /dev/sdb1 to /dev/md0 as 6 mdadm: added /dev/sdc1 to /dev/md0 as 1 mdadm: /dev/md0 assembled from 4 drives and 1 spare - not enough to start the array.
Dat begint al niet goed... Hoe kan hij zowel op slot 0 als slot 2 geen uptodate device vinden?
Er zaten maar 6 schijven in de raid array en hij vindt er toch 5.
Als ik dan het resultaat bekijk zie ik :
# cat /proc/mdstat
Personalities : [raid6] [raid5] [raid4]
md0 : inactive sdc1[1](S) sdb1[6](S) sdf1[5](S) sdg1[4](S) sde1[3](S)
3662859520 blocks
unused devices: <none>Allemaal spares? Hoe kan dat?
Als ik dan toch probeer om de andere schijf toe te voegen krijg ik :
# mdadm --manage /dev/md0 --add /dev/sdd1 mdadm: cannot get array info for /dev/md0
Iemand enig idee? Ik zit al een uur te zoeken en ik lees altijd hetzelfde, ik weet niet meer waar ik nog op kan zoeken...