Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Kleuren van aders hele oude telefoonlijn identificeren

Pagina: 1
Acties:

• wannahelp
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 23-12-2009
Beste tweakers,

Ik moet tbv ADSL een nieuw ISRA punt installeren bij een woonhuis dat voorzien is van een hele oude telefoonkabel. Deze kabel heeft niet aders met plastic isolatie maar met vetpapier in de kleuren;
zwart, donkerrood, oranje, lichtbruin

Edit: Hierbij een foto van de kabel:

Kunnen jullie mij vertellen hoe deze corresponderen met de kleurstelling die ik ken;

Rood (1A) = ?
Blauw/Groen (1B) = ?
Oranje (2A) = ?
Wit (2B) = ?

Alvast bedankt!

[Voor 9% gewijzigd door wannahelp op 10-12-2009 21:10]

wannahelp when i can, but sometimes i could use some!

• Kixtart
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 18:58

Kixtart

Destruction = Improvement

Als het goed is kan je de aders die je nodig hebt gewoon doormeten. Volgens mij zitten die rond de 40-45Volt.
edit: Of tijdelijk een telefoon aansluiten op de verschillende aders en doorgaan tot je kiestoon hebt.

Bovenstaande geldt dus alleen als er een analoge telefoonabonnement/signaal opzit.

[Voor 46% gewijzigd door Kixtart op 10-12-2009 18:13]

☻/
/▌
/ \

• wannahelp
@Kixtart

De eigenaren hebben het huis net gekocht, zijn nu aan het verbouwen.
Het is onbekend of de vorige eigenaar analoge telefoon had.

[Voor 4% gewijzigd door wannahelp op 10-12-2009 18:15]

• maui71
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 26-02-2011
hier staat een en ander met oudere kleuren (ff zoeken op bruin)
http://www.tele2.nl/adsl/.../installatie-analoog.html
Deze draden dienen op de volgende kleuren te worden aangesloten:
- rood op rood of bruin
- groen op groen
- geel op geel of wit
- blauw op blauw of zwart

[Voor 239% gewijzigd door maui71 op 10-12-2009 18:23]

• wannahelp
@maui71

Ik heb geen groene ader.

Hierbij een foto van de kabel:

• Vinnienerd
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 23:18
Ik denk dat KPN niet bij is dat jij zelf een ISRA-punt gaat installeren...persoonlijk zou ik het ook overlaten aan een prof.

• Vinzz
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 21:02
Het lijkt mij ook dat KPN eerst moet 'afmonteren' zoals dat heet. Dat wordt door de gewenste ISP geregeld in het aanvraag traject. Ik zou iig een provider of misschien zelfs KPN hiervoor inschakelen. Kans is groot dat je in een later stadium alsnog een KPN monteur nodig hebt.

• wannahelp
De vorige bewoner heeft vlak voor de verhuizing het oude ISRA punt (model lasdop) losgemaakt om zijn alarminstallatie te demonteren.

Ik heb een nieuwe, speciaal voor KPN ontwikkelde, ISRA-doos gehad van een buurman die voor een geautoriseerd installatiebedrijf werkt. De beste man kan ik ivm vakantie momenteel niet bereiken om hem vragen te stellen over de kleuren van de aders.

De provider of KPN bellen is geen optie, ik zit niet te wachten op onnodige kosten. Heb genoeg ervaring met montage van CAT5 bekabeling, zo'n ISRA doosje zie ik dus absoluut niet als werk voor een "prof".

Indien iemand deze kleurcombinatie kent, verneem ik het graag!

• CyBeR
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

wannahelp schreef op donderdag 10 december 2009 @ 23:45:
De vorige bewoner heeft vlak voor de verhuizing het oude ISRA punt (model lasdop) losgemaakt om zijn alarminstallatie te demonteren.

Ik heb een nieuwe, speciaal voor KPN ontwikkelde, ISRA-doos gehad van een buurman die voor een geautoriseerd installatiebedrijf werkt. De beste man kan ik ivm vakantie momenteel niet bereiken om hem vragen te stellen over de kleuren van de aders.

De provider of KPN bellen is geen optie, ik zit niet te wachten op onnodige kosten. Heb genoeg ervaring met montage van CAT5 bekabeling, zo'n ISRA doosje zie ik dus absoluut niet als werk voor een "prof".

Als er een lijn op zit kun je er 15V op meten. Zo niet kun je tegen KPN zeggen dat ze een lijn aan moeten leggen met een nieuwe IS/RA.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

De vorige bewoner had dat ISRA punt nooit weg mogen halen. KPN is echt niet blij als jij aan die spullen gaat zitten en elke provider zal dat gratis voor jou regelen omdat je gewoon een ISRA punt hoort te hebben.
En als je zelf gaat monteren en je krijgt een storing dan ben je zelf verantwoordelijk voor alle kosten omdat jij aan het ISRA punt loopt te prutsen.

[Voor 26% gewijzigd door Tsurany op 10-12-2009 23:54]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Vinnienerd
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 23:18
wannahelp schreef op donderdag 10 december 2009 @ 23:45:

Het gaat er niet om of het door jou gedaan kan worden, je moet gewoon afblijven van de KPN grondkabel en niet gaan doen alsof het een UTP-touwtje van de Mycom is wat uit de grond is komen groeien. Hoe meer jij er nu mee gaat zitten beunen (want dat doe je nu), hoe meer problemen de volgende bewoner er mee gaat krijgen. Bel gewoon je ISP en zeg dat het ISRA-punt FUBAR is, dan weten ze genoeg.

[Voor 3% gewijzigd door Vinnienerd op 11-12-2009 00:02]

• wannahelp
@Vinnienerd
Ik betreur je reacties, deze zijn ongepast en allerminst behulpzaam.
Je hebt schijnbaar niet door waar mijn post over gaat en begrijpt wellicht het doel van dit forum niet.

FYI: "Beunen" is zwart bijverdienen.
Ik verdien hier niets aan, ik probeer een familielid te helpen die op zijn centen moet letten.

@vivitronl
Bedankt voor de link.
Door deze info denk ik dat ik de kleuren als volgt kan interpreteren

Donkerrood = ISRA klem 1A (moderne kabel rood)
Zwart = ISRA klem 1B (moderne kabel blauw)
Orange = ISRA klem 2A (moderne kabel oranje)
Lichtbruin = ISRA klem 2B (moderne kabel wit)

@Andere tweakers
Bedankt voor jullie reacties tot dusver.
Als iemand bovenstaande kleurencombinatie kan bevestigen ben ik zeer dankbaar!

[Voor 7% gewijzigd door wannahelp op 11-12-2009 00:32]

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Hij heeft wel gelijk, als je ooit problemen gaat krijgen dan zegt KPN dat het ISRA punt niet door hun gemonteerd is en krijgt jou familielid de rekening gepresenteerd. KPN, of een provider, hoort dit gewoon kostenloos te regelen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True