Toon posts:

PC scrapping DIY

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hallo, ik ben Roel, 15 jaar en nieuw hier.

ik ben erg enthousiast over electronica _/-\o_ [zie circuitsonline-naam Techno0b12]
en ben daar ook erg vaak mee bezig. wat bouwen betreft ben ik erg goed maar nu ik wil leren programmeren, en heb ontdekt dat ik de laatste drie jaar (!!!!!!) al geen fastoenlijke shooter heb gespeelt omdat mijn PC zo brak is dat het eng is :'( [ deze compu is van mijn ouders- ik mag er niet aan sleutelen, zelfs de stofverzameling er niet uithalen 8)7 :X ] en ik kan er niet echt veel mee.

nu heb ik geld gespaart, heb ik twee oude ATX-en gekregen, opgeknapt, leveren samen 500W.
zijn al gejoined, maar nog niet met een specifieke connector pinout.
dus ik geld sparen, en omdat ik een complete n**b ben op computergebied- (computers en electronica zijn echt twee aparte vlakken ;) )
nu heb ik een budget en wil in een computer scrappen.
dus, onderdelen verzamelen, uplinken en taadaa! :*)
voor geluid kan ik zelf een stereo 10W versterker bouwen, desnoods 50W.
de kast heb ik al een ontwerp voor maar, maar die is nog aan te passen, en wil ik zelf bouwen. ( mijn obsessie, alles waar ik aan knutsel moet een make-over op mijn stijl 8) )

nu dus nog:
-moederbord
-harde schijf
-een of twee CD-readers
-processor
-beeldscherm

al verwacht ik dat dat laatste geen groot probleem gaat zijn....
en er zullen vast nog wat dingen zijn die ik gemist heb.
het moederboard moet in ieder geval een DB9 uitgang hebben want daar hangt mijn velleman KT8048 aan en die kan ik niet missen.

nu dus eigenlijk, waar moet ik beginnen?
help?

bvb bedankt!

• ipazza
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21-10-2024
nu dus eigenlijk, waar moet ik beginnen?
Dit te lezen: CSL Beleid en *LET OP* - Wat moet ik kopen

En lees alsjeblieft je eigen post is na, ik ben geen mierenneuker qua taal, maar dit is niet te lezen.

Wat bedoel je met "scrappen" "uplinken" ?

Succes ermee!

I don't hate you, I nothing you

Verwijderd

Topicstarter
Ah, het mierenneuken.
op CO was mijn text normaal nederlands maar dit was idd niet te lezen.

over het beleid-
ik wist niet precies wat ik hiermee aanmoest, want het is het opbouwen van een computer uit groffe onderdelen [= scrappen] wat niet bouwen is, want dat is tot op de condensator precies en dat lijkt mij niet handig.
het is tenlslotte geen kant en klare aankoop, geen alleen-game PC, en ook geen typework PC.
een combi van beiden eigelijk. en programmeren.
Verwijderd schreef op donderdag 10 december 2009 @ 18:00:
hallo, ik ben Roel, 15 jaar en nieuw hier.
en omdat ik een complete n**b ben op computergebied....
daarom dus hier, niemand in een directe omgeving die mij kan helpen en adviseren bij het verzamelen en matchen van onderdelen.

tja, volgensmij heb ik de verkeerde rubriek gekozen.

Verwijderd

De belangrijkste vraag: wat is je budget?
De daarna-meest-belangrijke vraag: wat wil je ermee kunnen?

Volgens mij kun je voor €200 wel een leuk tweedehands systeempje bij elkaar kopen waar je ook nog op kan gamen. De connector-pinout is tegenwoordig vrij standaard 24-pins. Vergeet niet dat PC-componenten-printboards vele malen complexer zijn dat audio- en stroomvoorzieningen. Daar valt puur hardwarematig vaak weinig aan te knoeien, op het toepassen van een beter koeling na dan. Je probeert m.i. wel erg krampachtig twee hobbies met elkaar te verenigen, maar realiseer je wel dat elektronica een andere -moeilijkere- tak van sport is dan het in elkaar knutselen van een PC met gestandaardiseerde componenten. Met name vanwege je drang tot aanpassen is het wellicht verstandig met 2ehands componenten te beginnen. Je kunt dan ook nog eens een keer wat faliekant verkeerd doen (al moet je daar tegenwoordig goed je best voor doen...).

SPAM: Je bent toevallig niet geïnteresseerd in een net 2e-hands 775-moederbord met bijbehorende x1950Pro videokaart? Mooie start van je budget-systeem lijkt me. :+

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-12 17:08
Verwijderd schreef op donderdag 10 december 2009 @ 18:00:

nu dus nog:
-moederbord
-harde schijf
-een of twee CD-readers
-processor
-beeldscherm

en er zullen vast nog wat dingen zijn die ik gemist heb.

bvb bedankt!
Even heel gericht: ja, werkgeheugen.
Verder idd een budget en de gebruikseisen/wensen.

Als je er sjieke 3D-shooters mee wilt spelen, zou ik me toch maar vooral op nieuwe componenten richten.

[ Voor 12% gewijzigd door mcDavid op 10-12-2009 19:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
ah, bedankt.

ik wil mijn bout zo ver mogelijk uit de buurt van mijn computer houden, veel te complex voor mij.maar
twee ATX-en linken met diodes kan elke electronicaer.

budget... rond de 250 euri. ( dit is zonder kast, speakers en ATX )
wensen... windows, en dan word, powerpoint, internet, MSN... het liefst ook nog iets in de richting van C&C 3 tiberium wars, RA3, en vooral gemiddelde spellen want ik geef weinig geld uit aan nieuwe spellen.
uiteraard iets goeds maar daat hangt uiteraard een prijskaartje aan dus laat ik er het beste van maken.

ik had nog iets gevonden, maybe something...
http://link.marktplaats.nl/303815312

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-12 17:08
Verwijderd schreef op donderdag 10 december 2009 @ 19:52:
ah, bedankt.

ik wil mijn bout zo ver mogelijk uit de buurt van mijn computer houden, veel te complex voor mij.maar
twee ATX-en linken met diodes kan elke electronicaer.

budget... rond de 250 euri. ( dit is zonder kast, speakers en ATX )
wensen... windows, en dan word, powerpoint, internet, MSN... het liefst ook nog iets in de richting van C&C 3 tiberium wars, RA3, en vooral gemiddelde spellen want ik geef weinig geld uit aan nieuwe spellen.
uiteraard iets goeds maar daat hangt uiteraard een prijskaartje aan dus laat ik er het beste van maken.

ik had nog iets gevonden, maybe something...
http://link.marktplaats.nl/303815312
Zou ik toch ook voorzichtig mee zijn. Een computervoeding is behoorlijk geavanceerde elektronica. En moederborden en bijbehorende componenten (processor, geheugen) zijn ERG kieskeurig in de spanning die ze krijgen. Met een diode op de 3,3V lijn (lees: 0,6V = bijna 20% spanningsval), ga je geheid vastlopers krijgen.

Verwijderd

Topicstarter
wel een punt ja... maar ik dacht dat ATX precisie niet zo hoog was, ik heb vaak 10% afwijkingen
( zoiets kan dus eigelijk alleen bij spanningen >7V... ik zal nog eens kijken. anders toch maar een ATX van jordi, kennis van mij. ding levert 350W.

Verwijderd

Topicstarter
helaas, spanning wijkt tever af bij de 5 en 3.3V, idem negatief.

• ERIKvanPAASSEN
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20-09 10:12

ERIKvanPAASSEN

Bug Killer

Als je echte ellende wilt voorkomen, kan je het beste een a-merk voeding kiezen, die mócht hij dan toch een keer klappen, niet meteen je hele PC meesleurt in z'n graf.

Wat dat betreft kan een voeding als deze de best bestede 40 euro van je hele budget zijn.
pricewatch: Corsair CX400W

Of deze: iets minder vermogen, maar ook iets goedkoper, en toch een a-merk.
pricewatch: be quiet! Pure Power L7 350W

Interessant topic: Welke voeding heb ik nodig? Deel 23.

[ Voor 29% gewijzigd door ERIKvanPAASSEN op 12-12-2009 16:41 ]

• Lucky0wn
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22-12 13:45
Die pc op marktplaats kun je kopen.
Maar denk wel dat je daar een videokaart van €40 bij moet doen en een harde schijf van €60 (deze koop ik persoonlijk liever nieuw).
hiermee kun je best wel een mooie game pc van bouwen waar de door jou genoemde spellen makkelijk op kunnen draaien.

Denk als grafische kaart dan aan een: V&A aangeboden: XFX GeForce 9500 GT 512MB DDR3 Standard
Als harde schijf kun je denken aan : pricewatch: Samsung Spinpoint F1 DT HD251HJ, 250GB

Dan zit je nog €10 onder je budget:)

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 26-12 21:57
Lucky0wn schreef op zaterdag 12 december 2009 @ 16:35:
Die pc op marktplaats kun je kopen.
Maar denk wel dat je daar een videokaart van €40 bij moet doen en een harde schijf van €60 (deze koop ik persoonlijk liever nieuw).
hiermee kun je best wel een mooie game pc van bouwen waar de door jou genoemde spellen makkelijk op kunnen draaien.

Denk als grafische kaart dan aan een: V&A aangeboden: XFX GeForce 9500 GT 512MB DDR3 Standard
Als harde schijf kun je denken aan : pricewatch: Samsung Spinpoint F1 DT HD251HJ, 250GB

Dan zit je nog €10 onder je budget:)
Voel jij je niet goed ofzo :? Die upgradeset op marktplaats is tien keer niks en de videokaart en harde schijf die je aanbeveelt zijn ook belachelijk }:|

Aan de TS: 2e hands hardware, niet aan beginnen, tenzij je er verstand van hebt. Nofi, maar dat heb je dus niet, want 2e hands hardware gebruiken om een nieuw systeem te maken om ermee te gamen is dom. Je bent duurder uit dan je denkt, hebt geen garantie en je geknutselde systeem heeft/krijgt last van kwaaltjes en verbruikt meer stroom t.o.v. nieuwe hardware. Je krijgt vroeg of laat spijt. Oude ATX-voedingen linken en gebruiken met (redelijk) moderne hardware is sowieso vragen om problemen, zelfs als je verstand hebt van elektronica.

Verwijderd

Topicstarter
het ATX-linken is van de baan aangezzien de spanning meer dan 10% afwijkt in de 5 en 3.3V lijnen.
dus ook een neiwue ATX.
mrrgoed, dus ook andere advert zoeken...

Verwijderd

Joep schreef op zaterdag 12 december 2009 @ 17:02:
[...]

Voel jij je niet goed ofzo :? Die upgradeset op marktplaats is tien keer niks en de videokaart en harde schijf die je aanbeveelt zijn ook belachelijk }:|

Aan de TS: 2e hands hardware, niet aan beginnen, tenzij je er verstand van hebt. Nofi, maar dat heb je dus niet, want 2e hands hardware gebruiken om een nieuw systeem te maken om ermee te gamen is dom. Je bent duurder uit dan je denkt, hebt geen garantie en je geknutselde systeem heeft/krijgt last van kwaaltjes en verbruikt meer stroom t.o.v. nieuwe hardware. Je krijgt vroeg of laat spijt. Oude ATX-voedingen linken en gebruiken met (redelijk) moderne hardware is sowieso vragen om problemen, zelfs als je verstand hebt van elektronica.
Je drukt je wel erg sterk uit. Waarom is het dom om met "oude" hardware een game-systeem te knutselen? Hij wil er niet Crysis 2 en GTA 7 mee gaan draaien toch? Het gaat hem om C&C3 en Red Alert 3. Volgens mij heb je daar echt geen 5870 of GTX285 voor nodig. 2e-hands is niet per-se low-end en nieuw is niet per definitie high-end. En tweedehands is simpelweg niet zo duur als nieuw, dus een keer wat verprutsen kost je niet je hele budget.

Het argument stroomverbruik is wel valide, hoewel ik denk dat het momenteel mode is om zo milieubewust (?) mogelijke systemen te bouwen.

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 26-12 21:57
Ik kan uit ervaring spreken dat je er uiteindelijk toch meer geld in stopt dan je van tevoren van plan was, omdat mensen vaak veel geld vragen voor verouderd 2e hands spul. Ik wil niet zeggen dat het kopen van 2e hands hardware nooit goed is. Mocht je systeem bijvoorbeeld een bottleneck hebben, dan is een upgrade van één onderdeel door 2e hands spul slim. Denk aan een dual-core socket 939 processor. Die dingen gaan voor meer dan 50 euro over de plank, wat erg duur is, maar zo'n upgrade is de moeite waard. Mocht dit het enige onderdeel zijn dat je wil opwaarderen, dan is het nog te overzien, maar als je een heel nieuw systeem wil bouwen/kopen van 2e hands spul, dan ben je naar verhouding veel te duur uit. Mensen denken dat hun core 2 duo systeem nog veel geld waard is, terwijl dat absoluut niet het geval meer is.

Mocht je het leuk vinden om wat te knutselen met je pc, dan moet je je afvragen of de verhoogde kosten van 2e hands hardware opwegen tegen het plezier van het knutselen. Ik heb zeker lol gehad met m'n socket 939 systeem, maar uiteindelijk is het systeem overleden aan ouderdom :/ 'T is dat ik het systeem voor niks gekregen heb, anders was ik er niet aan begonnen.
Pagina: 1