hallo, ik ben Roel, 15 jaar en nieuw hier.
ik ben erg enthousiast over electronica
[zie circuitsonline-naam Techno0b12]
en ben daar ook erg vaak mee bezig. wat bouwen betreft ben ik erg goed maar nu ik wil leren programmeren, en heb ontdekt dat ik de laatste drie jaar (!!!!!!) al geen fastoenlijke shooter heb gespeelt omdat mijn PC zo brak is dat het eng is
[ deze compu is van mijn ouders- ik mag er niet aan sleutelen, zelfs de stofverzameling er niet uithalen
] en ik kan er niet echt veel mee.
nu heb ik geld gespaart, heb ik twee oude ATX-en gekregen, opgeknapt, leveren samen 500W.
zijn al gejoined, maar nog niet met een specifieke connector pinout.
dus ik geld sparen, en omdat ik een complete n**b ben op computergebied- (computers en electronica zijn echt twee aparte vlakken
)
nu heb ik een budget en wil in een computer scrappen.
dus, onderdelen verzamelen, uplinken en taadaa!
voor geluid kan ik zelf een stereo 10W versterker bouwen, desnoods 50W.
de kast heb ik al een ontwerp voor maar, maar die is nog aan te passen, en wil ik zelf bouwen. ( mijn obsessie, alles waar ik aan knutsel moet een make-over op mijn stijl
)
nu dus nog:
-moederbord
-harde schijf
-een of twee CD-readers
-processor
-beeldscherm
al verwacht ik dat dat laatste geen groot probleem gaat zijn....
en er zullen vast nog wat dingen zijn die ik gemist heb.
het moederboard moet in ieder geval een DB9 uitgang hebben want daar hangt mijn velleman KT8048 aan en die kan ik niet missen.
nu dus eigenlijk, waar moet ik beginnen?
help?
bvb bedankt!
ik ben erg enthousiast over electronica
en ben daar ook erg vaak mee bezig. wat bouwen betreft ben ik erg goed maar nu ik wil leren programmeren, en heb ontdekt dat ik de laatste drie jaar (!!!!!!) al geen fastoenlijke shooter heb gespeelt omdat mijn PC zo brak is dat het eng is
nu heb ik geld gespaart, heb ik twee oude ATX-en gekregen, opgeknapt, leveren samen 500W.
zijn al gejoined, maar nog niet met een specifieke connector pinout.
dus ik geld sparen, en omdat ik een complete n**b ben op computergebied- (computers en electronica zijn echt twee aparte vlakken
nu heb ik een budget en wil in een computer scrappen.
dus, onderdelen verzamelen, uplinken en taadaa!
voor geluid kan ik zelf een stereo 10W versterker bouwen, desnoods 50W.
de kast heb ik al een ontwerp voor maar, maar die is nog aan te passen, en wil ik zelf bouwen. ( mijn obsessie, alles waar ik aan knutsel moet een make-over op mijn stijl
nu dus nog:
-moederbord
-harde schijf
-een of twee CD-readers
-processor
-beeldscherm
al verwacht ik dat dat laatste geen groot probleem gaat zijn....
en er zullen vast nog wat dingen zijn die ik gemist heb.
het moederboard moet in ieder geval een DB9 uitgang hebben want daar hangt mijn velleman KT8048 aan en die kan ik niet missen.
nu dus eigenlijk, waar moet ik beginnen?
help?
bvb bedankt!