Wisselstroom op gelijkstroom controller geeft leuke knallen

Pagina: 1
Acties:

• Neok_
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Minder handige actie zojuist: ik heb hier een tftschermpje, die met een 12V gelijkstroomadaptertje wordt gevoed. De adapter was kapot gegaan, en om die reden werd het schermpje al een tijdje niet gebruikt. Vandaag ff gezocht op zolder naar een ongebruikte 12V adapter, en nog een gevonden met dezelfde plug ook! Ik blij :)

Eerst even getest in een controller van led verlichting hier, maar daarop wilde alleen het lampje van de ledcontroller branden, maar niet de leds zelf. Whatevah momentje en daarna vrolijk en naïef ingeplugd in het tft schermpje...... PATS !! Blijkt dus dat het een 12V wisselstroom adapter betrof terwijl de controller dus met gelijkstroom gevoed dient te worden :(

Na het bescheiden knalletje rammelt er nu wat in de behuizing en ruikt het hier heerlijk verbrand. Voordat ik onwijze moeite ga doen om heel de behuizing open te schroeven en te checken: is dit bij voorbaat een hopeloze zaak of kan dit ook alleen gesprongen condensator oid betekenen die een simpele doehetzelfder als ik ook kan vervangen?

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Een knal duidt heel vaak op een geklapte elco idd, en met een beetje mazzel is dat het enige wat stuk is. Je weet nooit natuurlijk, maar volgens mij is het nog wel een reddingspoging waard.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:02
Heb ik al vaker gedaan :P

Uit ervaring kan ik zeggen dat spanningsregelaars het vaak wel aan kunnen en je die dan alleen hoeft te vervangen om het te laten werken, stel dat die er in zit, dan heb je geluk.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-10 22:09

SA007

Moderator Tweaking
Het is vaak bij electronica, hoe harder het kapot gaat, hoe makkelijker het te repareren is.

Zo'n fout is vaak beperkt tot het eerste deel van de voeding (wat elco's of een regelaar) en die zijn meestal makkelijk te repareren.

• Neok_
  • Niet online
Ik zal als ik er tijd voor heb, eens een poging wagen :)

//edit:
wie kan mij verklaren waarom ik mijn LED verlichtingscontroller niet verprutst heb?

[ Voor 47% gewijzigd door Neok_ op 10-12-2009 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• debbes
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 27-09 22:56
Neok_ schreef op donderdag 10 december 2009 @ 18:47:
Ik zal als ik er tijd voor heb, eens een poging wagen :)

//edit:
wie kan mij verklaren waarom ik mijn LED verlichtingscontroller niet verprutst heb?
Daar zitten misschien geen bipolaire caps in. Bipolaire caps (elco, Ta, ...) kunnen niet zo goed tegen negatieve spanning. Bij non-polaire caps (ceramic,...) maakt dit niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cohn
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:18
MAGIC SMOKE
A substance trapped inside IC packages that enables them to function (also called blue smoke). Its existence is demonstrated by what happens when a chip burns up — the magic smoke gets let out, so it doesn't work any more.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neok_
  • Niet online
Ok net ff gechecked en het ziet er goed uit :)
Er is één elco geplopt, en gelukkig kon ik van de ontplofte kap nog net zien dat het om een 220uF exemplaar gaat:

Tftcontroller:
Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/1676vzd.jpg

Condensator:
Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/2h66gkn.jpg

Nu nog één zo'n dingetje ergens weten te scoren (ik schroef de tv wel open ofzo }) ) en terugsolderen, ben benieuwd of het gaat werken :)

[ Voor 26% gewijzigd door Neok_ op 18-12-2009 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Kijk even wat voor elko het is, op de behuizing... en je bent er ;).
Ik zou wel (ongeveer) dezelfde capaciteit nemen, voltage mag rustiger hoger zijn (niet lager), maar daarvan wordt de elco fysiek wel groter (past alles dan nog?).

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Pagina: 1