[Apple-hardware] Wake on LAN over internet

Pagina: 1
Acties:

• pelleke
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-11-2024

pelleke

Aut viam inveniam aut faciam

Topicstarter
Ik probeer zonder succes mijn Mac Mini wakker te maken vanaf een WAN-verbinding.

Ik heb een Mac Mini met OS X 10.6 draaien in een LAN netwerk waarvoor IP-adressen worden uitgedeeld door een Time Capsule. De Mac Mini hangt daar met een ethernet-kabel aan. Deze Time Capsule krijgt WAN van een kabelmodem van Ziggo. Die mac mini doet niet veel, en dus heb ik besloten het ding in te laten slapen als ik hem niet nodig heb. Op die Mac Mini draait echter een Apache server, waar ik graag overal ter wereld bij zou willen kunnen. Omdat hij dan nog stand-by staat, zou ik hem wakker moeten maken. Er draaien alleen maar zaken voor mijzelf op, dus het hoeft niet automatisch te gaan bij een HTTP/HTTPS request, als ik gewoon met een of ander tooltje het ding uit zijn winterslaap kan krijgen ben ik gelukkig.

Eerst hing een FritzBox aan het netwerk in plaats van de Time Capsule. Die FritzBox had een interne functie voor het wakkerschudden van de Mac Mini. Dat heeft altijd goed gewerkt. Nu hangt die FritzBox er nog wel aan, maar deelt niet meer de IP-adressen uit. In het lijstje met netwerkinterfaces staat de Mac Mini er niet meer tussen, dus kan ik die niet meer gebruiken.

Nu heb ik het volgende geprobeerd:

* UDP poort 9 geforward naar 192.168.0.3 (IP van Mac Mini). Geen resultaat. Mac wordt niet wakker als ik magic packet stuur naar WAN ip UDP poort 9.
* UDP poort 9 geforward naar 192.168.0.255. Zelfde resultaat, werkt niet.

De FritzBox-web-interface kan ik nog wel in, mogelijk zou die zijn werk kunnen doen als ik de Mac Mini daar in het netwerklijstje zie terugkomen.

Mijn vraag: Weet iemand (mogelijk uit ervaring) hoe ik dit aan de praat kan krijgen? Of wat een volgende stap zou zijn om meer informatie over de situatie te weten te komen?

• heuker
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06:45
Als je het netwerklijstje in je FritzBox niet handmatig kan aanpassen, dan zou je dit apparaat het DHCP gebeuren kunnen laten afhandelen, dan zal je mac mini wel weer verschijnen.

De Time Capsule ondersteund zover ik heb gelezen het forwarden van de magic packets niet (vanwege security). Dus dat lijkt me sowieso geen optie.

• pelleke
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-11-2024

pelleke

Aut viam inveniam aut faciam

Topicstarter
Dank voor je reactie.

Ik denk dat ik een oplossing heb, moet het alleen nog even testen. De naam is "Wake on Demand", een nieuwe feature van Snow Leopard. De Time Capsule krijgt via Bonjour informatie over draaiende services op een mac, vlak voordat hij inslaapt, en maakt vervolgens de mac weer wakker als iemand probeert verbinding te maken.

Dan kan je gewoon de port forwarding instellen op de Time Capsule, en dan zou het goed moeten gaan.

Het lijkt heerlijk te werken, maar ik ben er nog niet van overtuigd dat mijn mac mini ook echt in slaap valt, want ik ben nu niet thuis. Dat kan ik vanavond misschien checken.