NEC Versa P550 - ACPI Temperature 80+

Pagina: 1
Acties:

• Bozozo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-02 16:10

Bozozo

Your ad here?

Topicstarter
Mijn TU/e laptop (generatie 2005) begint erg vervelend te doen. Ik kan niet meer fatsoenlijk gamen want zelfs in de oudste spellen stottert de boel verschrikkelijk. Na elke dertig seconden (ongeveer) kakt de framerate gedurende een seconde of tien enorm in. Studiegenoten van me met dezelfde laptop hebben nergens last van. Formatteren van de laptop heeft niet geholpen.

Er zit dus iets fout met de hardware... het meest logisch lijkt mij oververhitting (wegens stof) waardoor de cpu of gpu terugklokt. Ik heb SpeedFan gedownload, en die geeft twee temperaturen weer: HD0 (34) en ACPI (77 idle, 90+ stressed). Nu weet ik wat de afkorting ACPI betekent, maar het lijkt me onlogisch dat daarvan een temperatuur wordt gemeten. Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat dit gewoon mijn CPU temperatuur is.

Kan iemand (liefst met dezelfde laptop) dit bevestigen, en/of de 'normale' ACPI temperatuur geven? Zijn er mensen die dit probleem herkennen?

edit: nog een plaatje van het temperatuurverloop als ik een spelletje ga doen:
Afbeeldingslocatie: http://i2.photobucket.com/albums/y6/Bozozo/temp.gif

[ Voor 7% gewijzigd door Bozozo op 10-12-2009 12:58 ]

TabCinema : NiftySplit

• Flying Panther
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-12 22:53
Ik heb ook een Versa P550 (TUD) en de temperaturen die jij noemt zijn niet nodig. Ik heb een tijdje terug de binnenkant van de laptop eens grondig schoongemaakt en er had zich al flink wat stof verzameld rond de fan. Kan geen kwaad om dat eens schoon te maken denk ik.

NHC geeft hier voor de CPU idle 44-45 graden. Stressed ligt ie zo tussen de 65 en 70 graden. De HD is bij mij 39 graden nu. (For the record, ik heb de CPU voltages niet aangepast binnen NHC)

Bij NHC krijg ik ACPI niet helemaal goed ingesteld (of dat aan mijn onkunde, NHC of de laptop ligt laat ik maar even in het midden), wanneer ik naar de ACPI instellingen kijk geeft ie wel aan dat 1 zone gedefinieerd is (THRM) waarin de CPU is opgenomen. Misschien verklaart dat waarom ie bij jou ACPI aangeeft daar?

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:48
ACPI is doorgaans de temp van je CPU voor zover ik weet. ACPI heeft namelijk wel met je CPU te maken voor wat betreft energiestanden. Volgens mij zit de temp er ook voor voor de bescherming van je CPU en eventueel deze terug te laten klokken (wat overigens ook weer onderdeel van ACPI is).

Maargoed, je laptop is van 2005... Ik durf te wedden dat stof gewoon de oorzaker is. Andere optie is nog je koelpasta. Gewoon even openschroeven en schoonmaken en van wat nieuw koelpasta voorzien. Mijn laptop kon na een jaar al snel 10 graden warmer zijn door het stof!

Verwijderd

Woah GENETX, Wat jij had heeft mijn zus's laptop ook gehad!, ff doorgespoten met de compressor [m'n vaders eigen, mag ik ook gebruiken], ZOMG, veel stof jonge!, Nu draait hij als een zonnetje! :+

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2009 10:29 . Reden: TYPO EDIT JONGE! ]