Mijn TU/e laptop (generatie 2005) begint erg vervelend te doen. Ik kan niet meer fatsoenlijk gamen want zelfs in de oudste spellen stottert de boel verschrikkelijk. Na elke dertig seconden (ongeveer) kakt de framerate gedurende een seconde of tien enorm in. Studiegenoten van me met dezelfde laptop hebben nergens last van. Formatteren van de laptop heeft niet geholpen.
Er zit dus iets fout met de hardware... het meest logisch lijkt mij oververhitting (wegens stof) waardoor de cpu of gpu terugklokt. Ik heb SpeedFan gedownload, en die geeft twee temperaturen weer: HD0 (34) en ACPI (77 idle, 90+ stressed). Nu weet ik wat de afkorting ACPI betekent, maar het lijkt me onlogisch dat daarvan een temperatuur wordt gemeten. Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat dit gewoon mijn CPU temperatuur is.
Kan iemand (liefst met dezelfde laptop) dit bevestigen, en/of de 'normale' ACPI temperatuur geven? Zijn er mensen die dit probleem herkennen?
edit: nog een plaatje van het temperatuurverloop als ik een spelletje ga doen:
Er zit dus iets fout met de hardware... het meest logisch lijkt mij oververhitting (wegens stof) waardoor de cpu of gpu terugklokt. Ik heb SpeedFan gedownload, en die geeft twee temperaturen weer: HD0 (34) en ACPI (77 idle, 90+ stressed). Nu weet ik wat de afkorting ACPI betekent, maar het lijkt me onlogisch dat daarvan een temperatuur wordt gemeten. Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat dit gewoon mijn CPU temperatuur is.
Kan iemand (liefst met dezelfde laptop) dit bevestigen, en/of de 'normale' ACPI temperatuur geven? Zijn er mensen die dit probleem herkennen?
edit: nog een plaatje van het temperatuurverloop als ik een spelletje ga doen:
[ Voor 7% gewijzigd door Bozozo op 10-12-2009 12:58 ]