Toon posts:

Hulp configuratie offline backup server

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

ik wil van een oude PC een offsite backup server maken die ik bij mijn ouders wil plaatsen.

Hardware specificaties
  • AMD Athlon 3000XP
  • Asus K8VSE Deluxe
  • 1256MB DDR (2x512MB + 1x256MB)
  • 2 x 80GB IDE HD
  • 1 x 2TB SATA HD
  • 1 x 320GB SATA HD
  • Internet ouders: UPC Easy kabel internet (10mbps down / ? up) via Linksys WRT-nogwat-router
Deze bak moet het volgende gaan faciliteren
  1. Secondary offsite backup van twee Poweredge R200 servers
  2. Offsite backup voor mijn thuis PC + laptop
Doel 1 - secondary backup rackservers
Voor een zojuist gestart bedrijf heb ik twee Poweredge R200 servers aangeschaft; voor het hosten van de website en om de serverapplicatie van het product te gaan draaien. De servers zijn identiek en de bedoeling is dat ze VMWare ESXi gaan draaien, waarbij de servers doormiddel van een crosscable verbonden worden en elkaars HD gaan mirrorren. Verder draait elke server zijn eigen image en mocht een van de servers er mee ophouden, dan gaat de overgebleven server beide images draaien. Deze setup heb ik me op webhostingtalk laten adviseren.
Het OS wat de servers gaan draaien is nog niet bepaald. Dit zou Windows Server 2003/2008 worden, maar de nieuwe software engineer moet nog kijken of hij het ook onder Linux werkend kan krijgen (wat de dure Windows licenties zou schelen).

Primaire backup moet ik nog uitzoeken, aangezien de backup naar een bak bij ouders totaal niet efficient is, indien er gerestored moet worden. Maar noem het belachelijk of niet, ik wil de data ook in eigen handen hebben en vandaar de backup bak bij ouders (bij mij thuis is geen optie, aangezien ik over een half jaar een poosje naar het buitenland ga).

De bedoeling is dat de backupbak op een schakelklok gezet wordt, waarbij "Power ON on power loss" in de BIOS ingesteld is. De server zal dus twee maal per dag booten en een script draaien, waarbij een RSync Pull uitgevoerd wordt en de data van de servers naar de backupbak getrokken wordt. Bij voltooiing van het script powered de backup bak automatisch down.

Doel 2 - offsite backup voor thuis PC en laptop
Als de backupbak dan toch bij mijn ouders staat, wil ik deze ook gaan gebruiken als offsite backup voor mijn eigen PC/Laptop. Deze staan echter niet 24 uur per dag aan, dus de data kan niet gepulled worden zoals bij doel 1. Hiervoor wil ik Wake-On-Lan instellen om vervolgens de server met een remote desktop applicatie te bedienen. Hoe deze backups gerealiseerd worden is niet echt van belang, maar dat zal waarschijnlijk RSync Push worden vanaf de thuispc+laptop.

Ik heb niet eerder met netwerken (buiten het huis dan) gewerkt. Op de backup bak heb ik op dit moment Windows Server 2008 R2 geinstalleerd (wou eens kijken hoe dat werkt allemaal), maar moet zeggen dat ik het vrij lastig vind. Thuis PC's draaien WIndows 7 x64 en ik heb nog nooit met een ander OS dan windows gewerkt (nahja, MSDos 6.2 dan).

Ik ben me behoorlijk aan het inlezen en begin wat dingen wat beter te begrijpen. Daarentegen blijft het allemaal nieuw en ben ik bang dat ik belangrijke dingen over het hoofd zie als ik zelf alles configureer.

Wat betreft de scripts; ik ben redelijk bedreven met AutoIT3 en zou daar alles wel in kunnen schrijven wat nodig is. Indien een Linux OS echter de voorkeur krijgt; daar weet ik niets van.

Ik zou dus graag wat hulp hebben bij de volgende onderdelen:
  • Keuze OS
  • Beveiliging OS
  • Beveiliging verkeer (SSH)
  • Het netwerk in het algemeen, aangezien ik waarschijnlijk van een service als EveryDNS gebruik zal moeten maken, aangezien het een dynamisch IP adres is.
  • Configuratie Wake-On-Lan (alhoewel ik dit zelf ook nog wel aan de praat krijg denk ik).
  • Wat ik verder allemaal vergeet
Wat verder niet een doel van deze post is, maar wat ik toch even wil vermelden; voor de installatie/configuratie van de twee R200 servers (zoals hierboven omschreven) ga ik over een paar weken op zoek naar iemand die hier bedreven in is, om deze dit voor een vergoeding (verwacht echter niet de hoofdprijs; ik ben student) te laten realiseren. Een kennis van me die systeembeheerder is, is de eerste kandidaat, maar hij werkt met OSI laag 2,3 en 4, dus ik vraag me af tot in hoeverre dit zijn vakgebied is. Servers wil ik zo wie zo door iemand laten instellen die hier ervaring mee heeft. Dus mocht hulp bij de configuratie van de backupbak naar wens zijn, dan zit er wellicht een opdracht in.

Alvast bedankt voor advies!