Instabiele verbinding

Pagina: 1
Acties:

• G.Scholtens
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 02-03 14:07
Hallo,

Een klant van ons heeft onlangs een nieuwe internet verbinding gekregen (kpn zakelijk adsl).

Korte omschrijving netwerk:

Modem kpn: Speedtouch 780(isdn)
Switch: Zyxel 7 ports
Clients: 10

Vanaf lan1 op de speedtouch, gaat 1 kabel naar de switch. Hierop zijn bijna alle pc's aangesloten. De overige 3 lan poorten zijn in gebruik voor andere pc's / netwerk printers. Nu is de verbinding heel erg instabiel, heel vaak geen ip adres. Dan moet ik vaak de modem uitzetten en de switch, meestel krijgen we dan wel weer een ip.

Maar ook hebben we vaak het probleem, dat we wel ip krijgen. Maar de dns komt dan niet goed door. Kunnen dan wel via de browser in de interface komen van de speedtouch. Maar kunnen dan verder geen internet pagina's bezoeken.

Ook pc's die draadloos verbonden zijn hebben problemen, die krijgen wel ip. Maar kunnen dus ook geen internet pagina's bezoeken.

Al meerder malen contact gehad met KPN, maar de lijn schijnt goed te zijn. Volgens hun ligt het aan het interne netwerk bij de klant. En de een zegt dat de Speedtouch wat instabiel kan zijn met zoveel pc's.

Heb al geprobeerd om handmatig ipadressen in te voeren bij de werkstation, maar dit maakt geen verschil.

Iemand ideeen wat ik het beste kan doen. Zit de denken om alles gewoon te vervangen, zowel modem als switch. Maar klant zal hier natuurlijk niet direct mee akkoord gaan.

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:49

BHQ

Even, in welk range krijgen de clients een IP? Knoop je niet een routed subnetje aan je interne LAN? 8)7

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:58
Zijn de pc's met een draadloze verbinding rechtstreeks op de router aangesloten?
Heb je de switch al eens afgekoppeld? Als het probleem zich dan nog voordoet ligt het in elk geval niet aan de switch of aan het grotere aantal pc's.

• G.Scholtens
De clients krijgen een ip adres van 192.168.*.*
Heb wel paar keer mee gemaakt dat sommige pc's opeen een wan ip adres krijgen. maar naar even de boel aan en uit te zetten was het weer oke.

De pc's die draadloos zijn kunnen de verbinding maken via de speedtouch zelf of via een externe draadloze adapter die ook op 1 van de lan poorten zit op de switch. Deze is voor pc's die wat verder van de speedtouch afstaan.

Alles heeft altijd goed gewerkt met het vorige modem, totdat kpn een nieuwe modem heeft geplaatst. Je zou zeggen vervang het modem en klaar. Maar het lijkt mij beter om direct ook een grotere switch te plaatsen. Zodat ik alle pc's op de switch kan aansluiten. En niet een paar op de speedtouch en een paar op de switch.

• G.Scholtens
Niemand verder die nog tips heeft?

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:49

BHQ

Hmm, de configuratie van dat ding lijkt ook niet helemaal in orde te zijn als PC's ook opeens een internet IP krijgen.. Wellicht dat nog een keer nalopen?

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:52

lier

MikroTik nerd

Post eens een ipconfig /all (vanaf de command prompt) van een client.

Als je een publiek IP adres toegewezen krijgt op een client, dan is je config enorm brak !

Eerst het probleem, dan de oplossing

• G.Scholtens
Zowel bij het modem als op de clients staat het ip adres gewoon op automatisch.

Als ik ip config doe bij clients:

Ip: 192.168.*.*
subnet: 255.255.255.0
Gateway: 192.168.1.254
Dns: 213.75.69.36
213.75.69.70 zo uit mijn hoofd.

Kan de switch er wel tussen uit halen, maar dan kan ik maar 4 pc's kwijt van de +/- 10 stuks die bedraad zijn.

Volgens kpn kan het ook nog liggen aan de splitter of vocht op de kabels. Lijkt mij sterk aangezien het spul net 1 week er hangt en vanaf het begin al problemen zijn. Maar kpn wil niks doen, aangezien hun alleen de verbinding leveren en die schijnt goed te zijn.

[ Voor 27% gewijzigd door G.Scholtens op 10-12-2009 13:13 ]

• lier

lier

MikroTik nerd

Kan je eens in je modem de waarden van de signaal/ruisverhouding opzoeken en die hier posten ?
Weet je zeker dat het om een publiek IP adres ging, of was het een 169.x.x.x adres ?
Laatste versie firmware op je modem ?
Zelf geinstalleerd ?

Als je zeker weet dat het aan jouw kant allemaal goed zit (wat je hiervoor moet doen kan je in tig andere topics hierover terug vinden) zou je een lijnmeting kunnen vragen om externe factoren uit te sluiten.

Je zou eventueel nog met een vast IP adres kunnen testen, denk alleen niet dat hier veel uit gaat komen.

O ja, volgens de gegevens die ik op Internet vind, zijn de volgende DNS servers van KPN zakelijk:

dns1: 194.151.228.18
dns2: 194.151.228.34

Test eens met deze servers, misschien gaat het dan al beter !?

• hellbringer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-11-2025

hellbringer

Weeeeeeee!

Ik denk dat je Speedtouch router in bridge mode staat.
Die zou je is opnieuw moeten configureren op PPPoA, standaarconfiguratie router en volgens mij 8/48 (vpi/vci) en je username voor ADSL.
Je zou namelijk als DNS server alleen je speedtouch moeten hebben (192.168.1.254)

• G.Scholtens
Installatie is gedaan door kpn, net als de lijnmeting.

Speedtouch staat niet in bridge mode. Heb al wel een reset gedaan, hij haalt dan zelf natuurlijk weer de gegevens op maar dit helpt niet. Ga morgen eens langs met een Zyxel modem van ons zelf met eventueel een grotere switch. Ga ik stap voor stap kijken wanneer het goed werkt.

• lier

lier

MikroTik nerd

hellbringer schreef op donderdag 10 december 2009 @ 15:10:
Ik denk dat je Speedtouch router in bridge mode staat.
Die zou je is opnieuw moeten configureren op PPPoA, standaarconfiguratie router en volgens mij 8/48 (vpi/vci) en je username voor ADSL.
Je zou namelijk als DNS server alleen je speedtouch moeten hebben (192.168.1.254)
Ik denk het niet (zelfs twee keer !)

Bridge mode werkt alleen met iets "clients" erachter, dat zal niet spontaan in zijn (soms) werkende omgeving het geval zijn.

Als je de DNS van je speedtouch gebruikt, heb je als enig voordeel dat je alle werkstations op naam kan bereiken, verder is het alleen maar [censuur]. Gewoon lekker de DNS servers van je provider gebruiken, als je perse intern iets wil kan je alsnog de hosts file van je OS gebruiken.
G.Scholtens schreef op donderdag 10 december 2009 @ 15:23:
Installatie is gedaan door kpn, net als de lijnmeting.

Speedtouch staat niet in bridge mode. Heb al wel een reset gedaan, hij haalt dan zelf natuurlijk weer de gegevens op maar dit helpt niet. Ga morgen eens langs met een Zyxel modem van ons zelf met eventueel een grotere switch. Ga ik stap voor stap kijken wanneer het goed werkt.
Let in eerste instantie op de DNS servers !

offtopic:
Size doesn't matter...dit ten aanzien van de switch

[ Voor 25% gewijzigd door lier op 10-12-2009 15:26 ]

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:43

remco_k

een cassettebandje was genoeg

G.Scholtens schreef op donderdag 10 december 2009 @ 10:22:
De clients krijgen een ip adres van 192.168.*.*
Heb wel paar keer mee gemaakt dat sommige pc's opeen een wan ip adres krijgen. maar naar even de boel aan en uit te zetten was het weer oke.
Waaruit heb je afgeleid dat het een WAN IP adres was? Wat was dat voor een adres?
Je topic niet omhoogschoppen voordat er 24 uur voorbij zijn gegaan. :+

Alles kan stuk.

• G.Scholtens
remco_k schreef op donderdag 10 december 2009 @ 15:25:
[...]

Waaruit heb je afgeleid dat het een WAN IP adres was? Wat was dat voor een adres?

[...]

Je topic niet omhoogschoppen voordat er 24 uur voorbij zijn gegaan. :+
Omdat op het aanvraag formulier van de klant staat welke 5 vast ip adressen hij krijgt.
Dit zijn adressen beginnende met 188.*.*.*

• hellbringer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-11-2025

hellbringer

Weeeeeeee!

lier schreef op donderdag 10 december 2009 @ 15:24:
[...]
Bridge mode werkt alleen met iets "clients" erachter, dat zal niet spontaan in zijn (soms) werkende omgeving het geval zijn.
Als je de DNS van je speedtouch gebruikt, heb je als enig voordeel dat je alle werkstations op naam kan bereiken, verder is het alleen maar [censuur]. Gewoon lekker de DNS servers van je provider gebruiken, als je perse intern iets wil kan je alsnog de hosts file van je OS gebruiken.
In bridge modus krijg je er externe (WAN) adres op je interne PC (clients), vaandaar dat ik het idee heb dat hij in bridge modus staat/stond.
(Als de externe IP's op zijn krijg je op de andere PC's een intern 192.x adres)

Als je een standaard configuratie van een Speedtouch hebt en alle PC's staan op DHCP krijg je een ip dat begint met 192.168.1.x en het ip van de router op DNS en gateway (192.168.1.254)
Tenzij het zo'n vernaggelde KPN firmware is natuurlijk, dan is het maar afwachten wat er gebeurt.
Je zou (als het geen KPN firmware is) de firmware kunnen updaten en eventueel contact met Thomson zelf 0900 2375457 (70 cent per minuut)

Maar DNS is inderdaad een goed punt, probeer is wat publieke DNS servers te pingen/tracen (8.8.8.8 of 208.67.222.222)
Pagina: 1