Reboot Bij HD3870 in Crossfire

Pagina: 1
Acties:

• Patvs
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-12-2021
Allen,

Ik heb net een 2e Ati hd 3870 bij gekocht, omdat ik hoopte ze in crossfire te draaien. Helaas lukt het niet helemaal.
Ik kan wel crossfire aanzetten maar zodra ik een game/ graphische app open, krijg ik een spontane reboot.

Specs:
intel c2q 6600 @ stock
6 gb Ram, hyperx 1066
Gigabyte x38-ds4
1 intel ssd
1 WD 500gb hd
2 branders
1 creative X-FI geluidskaart
zalman 600 W voeding
1 club 3d HD3870 (mijn eerste kaart)
1 sapphire HD3870 Toxic (laatste aanschaf)
win 7 ultimate
Ati catalyst 9.11

heb beide kaarten getest als enige GPU in de computer, geen problemen
met beide kaarten erin en crossfire ingeschakeld kan ik wel normaal in windows werken, maar als ik vb 3dmark2006 opstart reboot mijn pc spontaan.
Chrossfire uitgeschakeld werkt ook goed.
Kaarten ook omgedraaid en met 1 of met 2 crossfire kabels verbonden. Maar rebbots blijven komen.

Wat ziu ik nog kunnen troubleshooten?

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Is het mischien toch je voeding? Al eraan gemeten?

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:12

Nemesizz

Untouchable

Zet de optie dat de PC reboot bij een BSOD eens uit (weet niet helemaal zeker waar het precies in Win7 staat maar bij Vista onder "eigenschappen van deze computer > geadvanceerde instellingen > opstart en herstel instellingen > Instellingen > computer automatisch herstarten uitvinken")

Het kan natuurlijk ook de voeding zijn, zelfs een goed merk kan het loodje leggen, maar heel vaak zijn het BSOD's die je niet kan lezen omdat de PC te snel herstart.

Mocht je na het uitzetten van automatisch herstarten geen BSOD krijgen is de kans groter dat het ergens aan de hardware ligt.

• Patvs
Thx het was gisteren laat dus ik heb niet meer naar bsods gekeken. Het mag de voeding zijn, als het maar niet mijn mobo is. Is er een kans dat dat stuk is?
Als ik nu verder denk had ik dit probleem ook als ik mijn cpu overclockte naar 3ghz.
Thx voor de tip ik zal vanavond het vinkje uitzetten van de bsods.
Zal ook de 2 kaarten meenemen naar een vriend, kijken of ze daar wel in xfire draaien.

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07-2025
Dat je dit ook had bij het overclocken van je CPU komt doordat het gebeurt als je systeem niet stabiel is. Grote kans dat het je voeding is, aangezien de kaarten los wel goed draaien en hij pas crasht als ze meer stroom gaan vragen. Je Zalman 600W voeding zou het eigenlijk makkelijk moeten trekken, dus in dat geval is er wel iets defect. Je zou ook nog eens kunnen kijken of je misschien teveel op 1 lijn aangesloten hebt. Als je de ZM600-HP hebt, heb je 4 12V lijnen met ieder 16A, dus 12 * 16 = 192W. Een lijn zou volgens de specs dus al moeite hebben met je 2 videokaarten.

specs

• Patvs
Ik heb wel wat ervaring met overclocken en het gebeurde al als ik mijn cpu een beetje hoger klokte. Ik kan gewoon niet overclocken nu!
Voeding is als volgt verdeeld:
uit de zalman komt 1pci-e en modulair ook 1. Beide lijnen getest met 1 kaart en draait wel.
Verder 1 lijn voor 2 branders en 1 lijn voor 2 hd's (waarvan 1 ssd)
verder heb ik 2x een 4 pin stroom connector aangesloten op mijn mobo, voor de cpu.

Er zitten 4 fans op, via een appart lijn ook.
600w moet voldoende zijn. Dus denk een defekt. Vanavond de kaarten testen. Als dat werkt wordt het wat lastiget. Ik heb wel nog een voeding, maar die is maar 350w kan ik die er naast draaien?

• Depep
Een 2e voeding past waarschijnlijk niet in je kast, maar om te testen kan je die prima gebruiken. Gewoon zorgen dat beide voedingen op het stopcontact aangesloten zijn en sluit 1 videokaart op de 350W voeding aan. Als het dan wel werkt weet je dat het aan je voeding ligt.

specs

• Patvs
Ok heb wat dingetjes getest.
1. Kaarten naar een vriend gebracht met ook een xfire moederboord. Daar werken ze beiden prima.
Hij heeft zelf een i5 cpu en maar een 500 watt voeding. Dus mijn 600 watt zou genoeg (moeten ) zijn.

2. met 2 Psu's ging niet, ene psu is te oud. helaas.

3. 1 video kaart via een molex -> pci-e connector aangesloten op mijn voeding, dat werkte.
daarna met 2 videokaarten en toen kon ik wel even gamen. Maar op een gegeven moment kwamen de reboots weer.

4. Bios van moederboord is nu up te date, maar helaas geen verbetering.

5 Speedfan geinstalleerd....daar lijkt mijn +12V niet helemaal lekker tezijn.
Waarden van Speedfan versie 4.40.
Idle:
Vcore1 = 1.09V
Vcore2 = 1.87V
+3,3V = gemidd 3.28V
+5V = gemidd 4.95V
+12V = gemidd 2.56V DAT IS WEL HEEL LAAG!

-12V = gemidd -16.97V
-5V = gemdd -8.07V
+5V = gemidd 5.30V
Vbat = 3.18

Let wel deze waarden zijn dus in Idle, met alle onnodige apperatuur NIET aangesloten.
Heb nu 1 ssd, 1 usb muis en toetsenboord, 1 gpu

6. 3D mark draaien op 1 GPU gaat goed, of ik de stroom van een molex haal of als ik het gewoon aan de PCI-E aansluit.

Verder heb ik een beetje zitten spelen met mijn processor. Als ik Energy saving aanstaat, via de Gigabyte tool gaat mijn +12V line een beetje om hoog. Zeg meer rond de 4V tot 6V. Dit is ook in idle. Als ik Energy saving (dus stepping) uitschakel dropt mijn +12V lijn weer naar 1,9V.

Wat kan ik hieruit concluderen?
1. 12V lijn van de PSU is stuk?
2. CPU heeft een lek?
3. Moederboord heeft een lek?
4. Speedfan geeft geen nauwkeurige waarden? In bios krijg ik wel de juiste waarden voor de +12V lijn

• TZC-T1-FX
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:41
Ik zou zeggen, leen de PSU van je vriend eens!

• Depep
Lijkt me dat speedfan geen nauwkeurige waarden geeft, anders was je pc echt niet opgestart. Hoe dan ook blijft dit op een voedingsprobleem lijken, inderdaad eens de voeding van je vriend proberen.

specs

• Patvs
Mensen, dank juliie voor jullie steun :)
vandaag computer meegesleept naar mijn neef. Die heeft dezelfde voeding als ik. Alles omgezet en voila draait als een zonnetje!
best een aardige prestatie winst.
Morgen ga ik denk ik voor de corsair hx 750watt tenzij jullie mij een andere aanraden:)

• Depep
750W is veel te veel. Kijk eens in Welke voeding heb ik nodig? Deel 23 en bespaar jezelf wat geld.

specs

Pagina: 1