USB apparaat met Molex voeden.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satoer
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-07 17:16
Ik heb een Samsung syncmaster U70 geintegreerd in mijn systeemkast zitten.
Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/imagelarge/1243234263.jpeg
Dit is een 7” USB monitortje dat alleen met een dubbele USB kabel aangesloten dient te worden (dus zonder voeding). De kabel is dubbel omdat de monitor meer stroom trekt dan mag volgens de USB specs. 1 voor data en spanning en 1 voor alleen de spanning.
(in dit unpacking filmpje is de kabel te zien)

Nu heb ik die usb stekkers rechtsreeks (met verloopje) op het moederbord geprikt. En dit werkt dus soms. De keren dat het niet werkt kan die kennelijk net niet genoeg stroom trekken en start de backlight van de monitor niet op. Op zich niet verwonderlijk, waarschijnlijk zijn de voedingslijnen intern gewoon parallel met elkaar verbonden op het moederbord.
Nu lijkt het mij een handig idee om de spanning-usb stekker te rechtsreeks te voeden uit een molex stekker in mijn kast (rood en zwart voor 5Volt). Iemand hier die denkt dat dit geen goed idee is voordat het moederbord zwart is? Ik weet namelijk niet wat er in de dubbele USB kabel gebeurd. Als de 2 stekkers gewoon zonder verdere scheidings electronica met elkaar verbonden zijn betekend dat, dat ik vrolijk de 5V uit de molex op de spanningsaanvoer van de USB hub van het moederbord steek.

Misschien het spanningsdeel van de data-usb stekker onderbreken?

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:17

Stoney3K

Flatsehats!

satoer schreef op woensdag 09 december 2009 @ 23:21:
Misschien het spanningsdeel van de data-usb stekker onderbreken?
+5V kun je zonder problemen uit een Molex gappen, wel de rode draad gebruiken, anders krijg je een rook-scherm :) (de gele draad is +12)...

Goed kans dat de twee USB-pluggen in je monitor ook parallel met elkaar zijn doorverbonden, zo heb ik menig USB-HDD kabel gezien. Op veel desktop PC's is de USB-stroomvoorziening van +5VSB (standby) gevoed, en die is gauw door zijn prik heen als je apparaten eraan hangt die Ampères aan stroom gaan trekken.

Heeft de monitor trouwens geen adapter-aansluiting waar je +5V op kan zetten?

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Verwijderd

Je kan de ene USB-kabel gerust aan een molex aansluiten. Dat hebben wij hier thuis ook gedaan met een externe harddisk. Je kan best wel van de andere USB-kabel de +5v afhalen. Anders zet je +5v op je USB-poort... (USB geeft vaak een spanning die iets lager is als 5V en als je er dan 5V op zet loopt er stroom naar je moederbord toe) De Ground (-) wel aangesloten laten zodat je geen massaverschillen krijgt.
Let wel op dat als de computer in standby gaat de spanning er zo niet afgehaald wordt. Als je dit wil zul je iets moeten versieren met een relais. (Als je schema wil dan teken ik het even)

@Stoney3K: waarom zou je een extra adapter gebruiken als er een voeding in je pc zit die zwaar genoeg is?

Verwijderd

Of je zou een PCI/PCIe USB adaptor kunnen gebruiken. Deze trekken hun stroom niet van de +5VSB en kunnen mischien ook meer aan omdat elke poort de 0.5A mag waarbij op veel moederborden het 0.5A is voor alle poorten.

De specs zeggen volgens mij 0.5A @ 5V per host en veel moederborden hebben slechts 1 of 2 host voor 6 a 12 poorten. Je zou dus ook eens een andere poort en daarmee een andere host kunnen proberen of dus een insteekkaart zoeken met 2 host chips. Daarnaast heb je dan meteen en nut voor dat PCIe 1x slot.

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:17

Stoney3K

Flatsehats!

Verwijderd schreef op donderdag 10 december 2009 @ 20:25:
@Stoney3K: waarom zou je een extra adapter gebruiken als er een voeding in je pc zit die zwaar genoeg is?
Ik bedoelde de adapter-aansluiting op het scherm. Is wat netter dan een USB-kabel kapot moeten solderen zodat je er een Molex aan kan klussen.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satoer
Bedankt voor de reply's, ik ga het advies van Kopman volgen door de spannings usb stekker aan de molex te koppelen, en de +5v van de data-usb-stekker los te koppelen. De massa laat ik zitten (al heb ik het vermoeden dat de massa op het moederbord toch wel gekoppeld is aan de massa van de molex).

@Stoney3K: Nope er zit geen 5v aansluiting op het monitortje. Ik denk dat het juist de insteek van samsung was om de monitor te kunnen aansluiten met slechts 1 kabeltje.
Stoney3K schreef op donderdag 10 december 2009 @ 22:08:
[...]
Ik bedoelde de adapter-aansluiting op het scherm. Is wat netter dan een USB-kabel kapot moeten solderen zodat je er een Molex aan kan klussen.
Ik was ook niet echt van plan om de USB stekker af te knippen. Ik heb hier nog wel een female usb stekker die ik op een Molex kan solderen om zelf een adapter te maken.

[ Voor 31% gewijzigd door satoer op 13-12-2009 19:11 ]

• satoer
Voor eventueel ander geïnteresseerde, ik heb bovenstaande anders opgelost. Tijdens mijn zoektocht naar een female USB, kwam ik in mijn allerhande-elektronica-zooi-box een klein USB hubje tegen met adapter ingang. Ik heb beide USB stekkers hier in gestoken en de adapter ingang op de 5V van de molex gehangen. Werkt prima, en scheelt toch weer het risico dat het moederbord een ander kleurtje krijgt :)
Pagina: 1