Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 181309

Topicstarter
Ik heb deze week wat onderdelen ingekocht.

Zo heb ik via V&A een kast, mobo, proc en geheugen gekocht,

via een andere kerel een videokaart gekocht,

en bij DataByte een voeding (Cooler Master M520) en een harde schijf (Samsung F1) gekocht.

Nu heb ik de hele mikmak binnen en in elkaar gezet, echter het systeem wil niet opstarten!
Als ik de stroom er op zet gaan wel alle fans draaien, maar ik hoor geen piepjes, zie geen beeld, geen bios, niks! Ik moet er overigens wel bij zeggen dat dit pas de tweede keer is dat ik een PC in elkaar zet.
Hier even een opsomming van alle kabels die ik heb aangesloten:

voeding-> 2x mobo (4 pin en 24 pin)
voeding-> VGA (2x 6 pin)
voeding -> hdd en cd/dvd
mobo -> vga (pci-e)
mobo -> hdd en cd/dvd (sata)

Ik heb geprobeerd:
- 'kaal' opstarten met bijna alle mogelijkheden
- hang- en opstartprobleme FAQ van tweakers doorgenomen
- zoek-functie van zowel tweakers als google gebruikt en weinig gevonden (in de meeste gevallen is er sprake van het piepen van het moederbord - is het mobo speakertje misschien kapot?)

Ik lees op verschillende plekken dat...
- of mijn mobo kapot is, verkoper beweert dat het hele zootje werkte bij hem, ik kwam er wel daarstraks achter dat er een schroefje op het mobo heeft gelegen, kan dit misschien kortsluiting hebben gevormd?
- of dat het aan mijn voeding ligt ,wat ik betwijfel, aangezien het een prima voeding is.

Is er een manier om vast te stellen of uit te sluiten aan welk onderdeel het ligt of juist niet?

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 181309 op 09-12-2009 23:26 . Reden: info toegevoegd ]

• Vincitore
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05-08-2021
Ik heb precies zon zelfde probleem nu met mijn zelfbouw pc. Kreeg ook geen bios etc.
Heb mijn moederbord weer RMA gestuurd (DOA geval).

Je hebt de PC onderdelen ook werkend gezien bij die verkoper? Want zeggen dat alles het doet, is anders als het daadwerkelijk doen! :).
Als ik de stroom er op zet gaan wel alle fans draaien, maar ik hoor geen piepjes, zie geen beeld, geen bios.
Je kunt alleen piepjes horen als je de interne speaker aansluiting aansluit op je mobo.
- 'kaal' opstarten met bijna alle mogelijkheden
Wat zie je onder kaal? Is dat alleen moederbord met CPU of nog met meer dingen erin/eraan?
Ik lees op verschillende plekken dat...
- of mijn mobo kapot is, verkoper beweert dat het hele zootje werkte bij hem, ik kwam er wel daarstraks achter dat er een schroefje op het mobo heeft gelegen, kan dit misschien kortsluiting hebben gevormd?
Een los schroefje is nooit echt goed (kan ergens in fan geraken oid) maar (kan) dus ook kortsluiting veroorzaken. Heb je de schroefjes, die in de kast gaan om moederbord te ondersteunen, op alle plaatsen goed zitten? Dus niet teveel geplaatst en zeker weten dat die niet de kortsluiting veroorzaken?
- of dat het aan mijn voeding ligt ,wat ik betwijfel, aangezien het een prima voeding is.
Die voeding is goed en moet het wel goed kunnen draaien denk ik.

Stats

Topicstarter
Allereerst hartelijk dank voor je hulp!
Infinitytron schreef op donderdag 10 december 2009 @ 12:37:
Ik heb precies zon zelfde probleem nu met mijn zelfbouw pc. Kreeg ook geen bios etc.
Heb mijn moederbord weer RMA gestuurd (DOA geval).

Mijn mobo is tweedehands dus RMA kan niet, misschien de verkoper hem terug wilt nemen maar dast betwijfel ik.

Je hebt de PC onderdelen ook werkend gezien bij die verkoper? Want zeggen dat alles het doet, is anders als het daadwerkelijk doen! :).

Das waar, ik heb het zootje laten opsturen, dus kan zijn dat er iets niet goed aan werkt.

[...]

Je kunt alleen piepjes horen als je de interne speaker aansluiting aansluit op je mobo.
Ik heb zie wel een speakericoontje op mn mobo staan maar niet zo'n klein ijzer dingetje - is het verstandig om een speakertje te kopen? Kan ik niet gewoon mijn boxen aansluiten?

[...]

Wat zie je onder kaal? Is dat alleen moederbord met CPU of nog met meer dingen erin/eraan?
Ik heb geprobeert met alleen mobo en CPU (hopend op piepjes) en met ram erbij, met HD erbij, etc.

[...]

Een los schroefje is nooit echt goed (kan ergens in fan geraken oid) maar (kan) dus ook kortsluiting veroorzaken. Heb je de schroefjes, die in de kast gaan om moederbord te ondersteunen, op alle plaatsen goed zitten? Dus niet teveel geplaatst en zeker weten dat die niet de kortsluiting veroorzaken?
De verkoper had het mobo nog in de kast laten zitten (met cpu en ram op mobo geinstalleerd) - ik neem aan dat dat werkte

[...]

Die voeding is goed en moet het wel goed kunnen draaien denk ik.
Heb je nog tips wat voor stappen ik nu kan ondernemen?
Kan ik er van uit gaan dat het MOBO de oorzaak is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Probleem is uiteindelijk opgelost (na 15uur+ werk).
Toen ik de processor van het moederbord afhaalde bleek dat er 10-20 pinnetjes helemaal plat gedrukt waren.
Deze heb ik vervolgens met een aardappelschilmesje rechtgebogen en voila.

[OPGELOST]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

Anoniem: 181309 schreef op maandag 14 december 2009 @ 23:43:
Probleem is uiteindelijk opgelost (na 15uur+ werk).
Toen ik de processor van het moederbord afhaalde bleek dat er 10-20 pinnetjes helemaal plat gedrukt waren.
Deze heb ik vervolgens met een aardappelschilmesje rechtgebogen en voila.

[OPGELOST]
Hoe de fag krijg je dat voor elkaar...
Een processor moet je sowieso niet op je socket drukken, maar erop laten glijden zeg maar.
Vind dat behoorlijk knap.
Heb regelmatig processoren op sockets gezet, maar kreeg het niet voor elkaar om pinnetjes te buigen.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorak
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
je hebt geluk gehad dat het terugbuigen lukte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Quad schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 17:16:
[...]

Hoe de fag krijg je dat voor elkaar...
Een processor moet je sowieso niet op je socket drukken, maar erop laten glijden zeg maar.
Vind dat behoorlijk knap.
Heb regelmatig processoren op sockets gezet, maar kreeg het niet voor elkaar om pinnetjes te buigen.
ik heb de processor niet zelf op de socket gezet in eerste instantie, ik heb het moederbord tweedehands gekocht met de processor er al op gezet, toen ik de pinnetjes recht had gebogen ging hij er makkelijk op gelukkig :)
Vorak schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 17:20:
je hebt geluk gehad dat het terugbuigen lukte.
geluk? ik heb gewoon verschrikkelijk veel ervaring met het gebruiken van aardappelschilmesjes! nee hoor grapje, het ging ook niet helemaal goed, er is een pinnetje afgebroken (bezweken onder het heen en weer buigen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:51

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica