Verwijderd

Topicstarter
goedendag,

ik heb de volgende vraag;

is er software om van een server een exacte kopie te maken, zodat ik deze daarna op een andere server kan terug zetten?

het zit namelijk zo;

ik heb een oude fujitsu siemens server van +/- 6 jaar oud.
nu heb ik een ibm server gekocht die nog maar pas een jaar oud is.
ik zou graag alle exacte instellingen zoals gebruikers,dns, ip instellingen, dhcp, exchange, sbs, programma's etc overzetten op die nieuwe server zonder alles helemaal van af het begin weer te moeten installeren.
hieronder vallen dan ook shares en gebruikers profielen.
evt door middel van een ghost, image, backup etc.
heb probleem dat ik namelijk heb is wanneer ik een ghost maak, hij ook alle drivers mee neemt. en zet ik deze dan op de ibm server dan krijg ik blue screens.
OS op de server is windows server 2003 standard

p.s. nu heb ik al wel wat gegoogled en kwam ik uit bij acronis. deze bieden software aan alleen ik weet niet hoe deze te werk gaat. misschien iemand hier ervaring mee?

al vast bedankt voor jullie reacties.

• michelc85
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 30-01 15:39
Acronis kan dit , doormiddel van de optie universal restore.

http://www.acronis.com/backup-recovery/advanced-server

[ Voor 94% gewijzigd door michelc85 op 09-12-2009 22:53 ]

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Tja, ik zou me ten strengste afvragen of dit wel echt is wat je wilt...

Alle config optimalisaties voor je programmatuur zijn gericht op die 6 jaar oude server. Ik gok dat je nieuwe server op zijn best zwaar onder zijn vermogen gaat presteren en op zijn slechtst is er nog een kans dat hij slechter gaat presteren dan je oude server.

Acronis is afaik meer bedoeld voor enigszins gelijkwaardige servers, niet voor servers met 5 jaar verschil in leeftijd...

Voor je userdata zijn er vele andere tooltjes, maar je progs zou ik opnieuw installeren ( en kijken voor nieuwe versies ). De rest van de instellingen lijkt me een middagje werk als het gedocumenteerd is.

Liever 1x 2 dagen erin steken dan vlug,vlug en daarna een niet optimaal presterende server hebben

• trogdor
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-10-2025
Gewoon proberen. Reinstall kan altijd nog.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-02 16:06

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Verwijderd schreef op woensdag 09 december 2009 @ 22:45:
ik zou graag alle exacte instellingen zoals gebruikers,dns, ip instellingen, dhcp, exchange, sbs.....

OS op de server is windows server 2003 standard
Wat is het OS nu? Is het SBS 2003 of een reguliere W2K3 machine.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Meulugar
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:53

Meulugar

Vanuit het zonnige zuiden![PT]

Gomez12 schreef op donderdag 10 december 2009 @ 01:03:
Tja, ik zou me ten strengste afvragen of dit wel echt is wat je wilt...

Alle config optimalisaties voor je programmatuur zijn gericht op die 6 jaar oude server. Ik gok dat je nieuwe server op zijn best zwaar onder zijn vermogen gaat presteren en op zijn slechtst is er nog een kans dat hij slechter gaat presteren dan je oude server.

Acronis is afaik meer bedoeld voor enigszins gelijkwaardige servers, niet voor servers met 5 jaar verschil in leeftijd...

Voor je userdata zijn er vele andere tooltjes, maar je progs zou ik opnieuw installeren ( en kijken voor nieuwe versies ). De rest van de instellingen lijkt me een middagje werk als het gedocumenteerd is.

Liever 1x 2 dagen erin steken dan vlug,vlug en daarna een niet optimaal presterende server hebben
ik ben het hiermee eens.

Om je AD data e.d te migreren heb je tools zat. Je shares heb je als het goed is gedocumenteerd. Acronis werkt vrij goed en is gebruiks vriendelijk maar ik gok dat je langer bezig bent alle bugs eruit te halen als je hem 1 op 1 imaged dan dat je hem opnieuw opbouwd.

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
trogdor schreef op donderdag 10 december 2009 @ 14:57:
Gewoon proberen. Reinstall kan altijd nog.
Tja, niet iedereen heeft zeeen van tijd overal voor.

Als ik het verhaal zo lees is er niet bijster veel tijd voor. Eventjes iets uitproberen en anders voor plan 2 gaan lijkt me dan niet echt de handigste weg.

Helemaal niet als de TS net zoiemand is als ik : ja, hij is nu wat traag maar voordat ik 2 dagen ga reinstallen eerst eens even deze switch proberen. Dag later, ja die werkte niet 100% als we nu een andere switch gaan proberen.
Dat pielen / tunen vind ik hardstikke leuk maar kost bakken met tijd, ik weet van mezelf dat ik eerst een week lang van alles ga uitproberen voordat ik het bijltje er echt bij neergooi en uit arren moede toch maar voor een reinstall ga. In de praktijk kost dat gewoon een week extra, waar de directie vaak niet op zit te wachten...

• DJ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:18

DJ

Volgens mij kan Platespin ook physical to physical migratie uitvoeren en dan meteen de hardware drivers opnieuw goed zetten . . . ik heb er alleen nog nooit mee gewerkt.

[ Voor 68% gewijzigd door DJ op 11-12-2009 17:04 ]

Als er geen Religie's zouden zijn, dan waren we allemaal gewoon mensen geweest

Verwijderd

Topicstarter
dank jullie allemaal voor jullie reacties. het probleem is niet echt tijd, maar het feit dat de server destijds door iemand in elkaar is gebonjoerd. alles was honkie tonkie geregeld. voor dat ik de server kreeg, waren alle gebruikers domain admins, geen gebruik van backups, de helft werkte met een tijdelijk profiel omdat de profielen verrot waren etc. kortom; het was dus een zooitje. ik heb het destijds deels recht kunnen brouwen, tot op het punt waar ik nu aan ben gekomen. de oude server hardware begint steeds vaker te falen en nu is dus de tijd daar om een andere server te gaan gebruiken.
het probleem is alleen dat er ook bepaalde database programma's draaien en dat ik niet alle instellingen voor de volle 100% ken. ik ben destijds begonnen aan een documentatie, maar deze is schat ik maar voor 80% compleet. de mensen waarvoor ik toen werkten( ik werk op freelance basis), vonden dit toen geldverspilling etc en moest ik er maar mee ophouden. ik heb ze toen nog wel het nut proberen uit te leggen, maar te ver geefs.
ik had dus graag alles over gezet, zodat ik later nog die documentatie compleet kan maken, of bijwerken etc.
het is misschien in deze stuatie echter toch beter om alles vers te installeren.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:08
Kun je 'm niet eerst virtualiseren op de nieuwe server, en dan eventueel stukje bij beetje dingen opnieuw gaan opbouwen/overzetten?

• DJ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:18

DJ

Nielson schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 22:58:
Kun je 'm niet eerst virtualiseren op de nieuwe server, en dan eventueel stukje bij beetje dingen opnieuw gaan opbouwen/overzetten?
Dat is misschien wel de beste optie!
DOwnload (gratis) VMware ESXi. Installeer dat (middels een USB stick desnoods) op de nieuwe server. Zorg dat dat draait en start dan op een vrijdag avond een VMware converter (of zaterdag ochtend) en blijf erbij tot die klaar is. Als die klaar is dan de 'nieuwe' machine checken (IP gegevens etc.) en de oude machine netwerk kabels uit trekken (NIET DOWN brengen of vernietigen!). Dan kun je in ieder geval nog terug.

Ik heb dit al eens met een SBS2003 machine gedaan. Ook naar een ESX machine (toen ESX 3.5 en geen ESXi, maar dat maakt niet uit). De oude machine kon ook niet down in verband met (niet gedocumenteerde) oude software die wel moest doordraaien.

Piece of cake ;)

Als er geen Religie's zouden zijn, dan waren we allemaal gewoon mensen geweest

Verwijderd

Topicstarter
DJ schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 23:04:
[...]

Dat is misschien wel de beste optie!
DOwnload (gratis) VMware ESXi. Installeer dat (middels een USB stick desnoods) op de nieuwe server. Zorg dat dat draait en start dan op een vrijdag avond een VMware converter (of zaterdag ochtend) en blijf erbij tot die klaar is. Als die klaar is dan de 'nieuwe' machine checken (IP gegevens etc.) en de oude machine netwerk kabels uit trekken (NIET DOWN brengen of vernietigen!). Dan kun je in ieder geval nog terug.

Ik heb dit al eens met een SBS2003 machine gedaan. Ook naar een ESX machine (toen ESX 3.5 en geen ESXi, maar dat maakt niet uit). De oude machine kon ook niet down in verband met (niet gedocumenteerde) oude software die wel moest doordraaien.

Piece of cake ;)
dankjewel ik ga dit eens proberen en ik laat nog weten of dit gelukt is.
klinkt in ieder geval wel als een goede optie. heb wel niet veel ervaring met virtualiseren, maar er zal genoeg over op google gevonden kunnen worden.

Verwijderd

Als je met Acronis gaat restoren dan werkt dit prima

Bij HP bijv: Smartstart cd + PSP software draaien en het gaat als een tierelier.

Hou wel rekening met niet gebruikte device drivers die jemogelijk handmatig eruit halen / deinstalleren.
Pagina: 1