wat is een goed begin als programmeertaal..

Pagina: 1
Acties:
  • 469 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahsalti
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-09 11:30
Beste Tweakers,

ik zit al een hele tijd na te denken wat zou een aanwinst zijn om te leren als programmeertaal. je hebt er tegenwoordig zoveel, c++, java, php/mysql, asp/.net, visual basic. Elk met een eigen doel en nut.

Nou heb ik zelf niet echt een programmeer achtergrond en ik wil toch in de wereld komen van het programmeren.. Ben eigenlijk alleen maar bezig geweest met Operating systems, netwerken en hardware. Nooit echt iets gedaan met programmeer talen.

Nou vroeg ik mij dus af wat zijn jullie ervaringen hier met programmeer talen. En wat is voor mij aan te raden voor iemand die niet weet waar hij naartoe wilt maar wel extra gereedschap en uiteraard kennis.

Graag jullie ervaringen en meningen over programmeer talen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Erikje_
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17-09 12:57

_Erikje_

Tweaker in Spanje

hier zijn echt al tig topics over geweest, maar goed

het ligt totaal aan wat je wilt gaan programmeren. wil je PIC microcontrollers gaan programmeren gebruik dan asm, wil je RIA's gaan maken kies dan actionscript...

utfs...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaesve
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-05 03:04
volgens mij hangt het er ook van af wat je ermee wilt doen.. ik kan uit eigen ervaring in iederigeval zeggen dat c# en java erg goed te doen zijn. als je games wilt proberen te maken kan ik je c# met het xna-framework aanraden, dat best makkelijk is om te begrijpen en te leren..

als je een nog minder stijle leercurve wilt kun je kijken naar talen als PHP, al vinden veel mensen dat je daar ook teveel slechte gewoontes aanleert die later moeilijk af te leren zouden zijn..

maar wat mij betreft belangerijker is dan het kiezen van een taal: koop een goed boek over de taal die je wilt leren. uit mijn ervaring is het veel makkelijker om dingen te leren uit een gestructureerde lange 'tutorial' dan honderden losstaande tutorials van het internet geplukt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenikke
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17-09 00:00
Een boeiend topic:
Jongeren leren programmeren

Het hangt heel erg af van jezelf: Wat wil je doen: Vlug een resultaat met kleine programmaatjes die wel een degelijk nut hebben? Of ben je echt van plan er heel wat tijd in te steken?

Java is een schitterende programmeertaal, maar je moet dan echt de moed hebben om de basis te leren. Zorg er voor dat je de basis-OO-principes onder de knie hebt. Als je gewoon code knipt en plakt om er wat van te leren, zal je wat later erg gefrustreerd raken.

PHP is dan eerder wel geschikt om in kleine stapjes te beginnen, terwijl die kleine stapjes wel al een nut kunnen hebben. Een DB connectie openen is echt niet moeilijk, dus een site waar je je kan inschrijven voor een lokale activiteit moet ook wel lukken binnen een redelijke tijdspanne.

Begrijp mij niet verkeerd, Java is niet ongelofelijk moeilijk, maar ik vind echt dat je er tijd in moet steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ieperlingetje
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Als je de principes van programmeren wil leren (zoals OOP) dan zijn talen als visual basic en java zeer geschikt.

Tijdmachine | Nieuws trends

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahsalti
Bedankt voor jullie reacties..

ik zat eerlijk gezegd al te kijken in de richting van java, hier lees ik online ook veel over dat mensen java programmeurs zoeken. Plus als ik het goed begrepen heb is dit cross platform. dus als ik in java iets maak in windows, zal dit ook waarneembaar zijn op een mac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahsalti
ieperlingetje schreef op woensdag 09 december 2009 @ 21:27:
Als je de principes van programmeren wil leren (zoals OOP) dan zijn talen als visual basic en java zeer geschikt.
is het echt belangrijk om je te richten op OOP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17-09 18:39

Matis

Rubber Rocket

Ik raad je als programmeertaal om te beginnen Java of C# aan.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaesve
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-05 03:04
mahsalti schreef op woensdag 09 december 2009 @ 21:29:
[...]

niet percee, maar het is een van de belangerijkste principes (of paradigma's) in programmeer-land. veel grote talen in de industrie zijn gericht op OOP. kijk maar naar C++, C#, Java en Python.
andere niet-OOP talen zoals PHP en Perl ondersteunen het nu ook (gedeeltelijk)..

je kan ook meer in de richting van Functional programming op gaan, zoals in Haskell.. hier heb ik alleen geen ervaring mee en volgens mij is er minder vraag naar op de markt :0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ieperlingetje
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
[...]

Als je begint met programmeren, is het vooral belangrijk dat je de principes snapt, en dan is het beter dat je leert over hoe men het tegenwoordig doet, en niet op een verouderde manier.

Tijdmachine | Nieuws trends

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-09 20:13
Mijn advies:
Microcontroller: C
Website: PHP, alhoewel ik de strong typing een beetje mis in PHP
Windows specifiek met GUI e.d.: C#
Overig op de PC: java
Ja, oop wordt heel waardevol als je met dingen werkt die je als een object kun zien, je houdt de dingen bijelkaar die bijelkaar horen en je kunt ze als een geheel doorgeven. Bijvoorbeeld: een persoon heeft een naam, adres etc daaar maak je een persoonsobject van. Vervolgens heb je iets als een agenda, daarin staan afspraken. Zowel van de agenda als de afspraken maak je een object. Als je dan aan je persoonsobject een link naar een agendaobject maakt kun je een agenda makkelijk aan een persoon koppelen.

Als je dat niet-object-georienteerd op wil lossen dan zijn zulk soort dingen een stuk minder vanzelfsprekend en het maken ervan is een stuk ingewikkelder en foutgevoeliger.

Zorg in ieder geval dat je begrijpt hoe het in elkaar zit. Voor een "hello world"-ding heb je het niet nodig, maar als je iets serieuzer wordt wordt het snel handiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahsalti
ieperlingetje schreef op woensdag 09 december 2009 @ 21:36:
[...]

Als je begint met programmeren, is het vooral belangrijk dat je de principes snapt, en dan is het beter dat je leert over hoe men het tegenwoordig doet, en niet op een verouderde manier.
kaesve schreef op woensdag 09 december 2009 @ 21:35:
[...]

niet percee, maar het is een van de belangerijkste principes (of paradigma's) in programmeer-land. veel grote talen in de industrie zijn gericht op OOP. kijk maar naar C++, C#, Java en Python.
andere niet-OOP talen zoals PHP en Perl ondersteunen het nu ook (gedeeltelijk)..

je kan ook meer in de richting van Functional programming op gaan, zoals in Haskell.. hier heb ik alleen geen ervaring mee en volgens mij is er minder vraag naar op de markt :0
Ik ga jullie adviezen opnemen en beginnen met OOP op java, nu even de bronnen vinden hierover en eventuele tools..

tips en suggesties zijn welkom ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-09 09:15

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Dit onderwerp is al vele malen langs gekomen. De topicstart is de topicstart ook niet dermate afwijkend van de vorige keren dat het een bestaansrecht op zichzelf zou hebben (dat heeft bijvoorbeeld het topic Jeroenikke aanhaalt wel).

Het is dan ook handiger om in PRG te zoeken naar "welke taal leren" en dat eens door te nemen.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.