Hallo allen,
Inmiddels hebben wij thuis de beslissing genomen om van het relatief dure XS4ALL Lite, naar het veel goedkopere en snellere UPC Alles in 1 te gaan. Nu zitten we thuis echter met een probleem. We hebben:
- Smalle kabelbuizen in de muur (lees UTP aansluiting is te dik, kabel past wel)
- Telefooncontactdoos, zit aan de andere kant van de kamer t.o.v. de coax aansluiting.
Desondanks heb ik het volgende "plan" bedacht om e.e.a. toch uitvoerbaar te maken:
Beneden
Coax ingang -> UPC Splitter op het tv kanaal -> Modem UPC in TV Kast
Coax ingang -> UPC Splitter op het tv kanaal -> Digitale TV decoder UPC
Modem UPC in TV Kast -> ethernet RJ45 -> Linksys WRT54GL in TV Kast
Modem UPC in TV Kast -> Telefoon
Linksys WRT54G -> ethernet RJ45 -> Synology NAS in TV Kast
Linksys WRT54G -> ethernet RJ45 (*) -> door de muur naar iMac op 1e verdieping
Linksys WRT54G -> wireless naar 2 laptops (Windows) en Mac Mini (op zolder)
Daarnaast eventueel in de toekomst:
Linksys WRT54G -> WD Media Live ding -> ethernet RJ45 -> NAS
(*): Kabel is kant en klaar met aansluitingen. 1 knip ik af, waarna ik er met de hand een nieuwe aanzet, waarna hij zijn reis door het huis heeft voltooid.
Wat betreft de temperatuur in de TV Kast er komt in te staan (in 1 deelcompartiment):
- DVD Speler
- NAS met 7200rpm schijf
- Linksys WRT54G
- UPC modem
- Sony Home Theater receiver
- UPC Decoder (plankje hoger dan bovenstaande)
Probleemstelling
Nu is mijn vraag, is dit technisch mogelijk doordat ik veel verhalen op internet lees van MAC adressen die door UPC worden gelogd etc. Daarnaast zal het een Fiber Power 30 abonnement betreffen, zal deze zich in de huidige opstelling waar kunnen maken? En zijn er nog instellingen welke ik moet wijzigen in de Linksys WRT54G om hem werkend te krijgen met de UPC instellingen (heb een nog een Speedtouch Router liggen, heeft echter geen RJ45 WAN poort)? Of werkt het als volgt (zo stel ik het me voor):
1. Aansluiten diverse c.f. handleiding UPC
2. Ethernet kabel bij eerste keer opstarten aansluiten op Windows laptop t.b.v. test internet (blijft UPC)
3. Modem etc. uitschakelen
4. Aansluiten Speedtouch Router (incl DHCP)
5. Opstarten in volgorde UPC Modem -> Linksys WRT54G
6. Inloggen a.h.v. http://192.168.1.1/
7. Controleren/aanpassen instellingen?
8. Aansluiten iMac/NAS etc.
9. Speedtest
Mocht ik nog belangrijke dingen missen, alvast bedankt!
Inmiddels hebben wij thuis de beslissing genomen om van het relatief dure XS4ALL Lite, naar het veel goedkopere en snellere UPC Alles in 1 te gaan. Nu zitten we thuis echter met een probleem. We hebben:
- Smalle kabelbuizen in de muur (lees UTP aansluiting is te dik, kabel past wel)
- Telefooncontactdoos, zit aan de andere kant van de kamer t.o.v. de coax aansluiting.
Desondanks heb ik het volgende "plan" bedacht om e.e.a. toch uitvoerbaar te maken:
Beneden
Coax ingang -> UPC Splitter op het tv kanaal -> Modem UPC in TV Kast
Coax ingang -> UPC Splitter op het tv kanaal -> Digitale TV decoder UPC
Modem UPC in TV Kast -> ethernet RJ45 -> Linksys WRT54GL in TV Kast
Modem UPC in TV Kast -> Telefoon
Linksys WRT54G -> ethernet RJ45 -> Synology NAS in TV Kast
Linksys WRT54G -> ethernet RJ45 (*) -> door de muur naar iMac op 1e verdieping
Linksys WRT54G -> wireless naar 2 laptops (Windows) en Mac Mini (op zolder)
Daarnaast eventueel in de toekomst:
Linksys WRT54G -> WD Media Live ding -> ethernet RJ45 -> NAS
(*): Kabel is kant en klaar met aansluitingen. 1 knip ik af, waarna ik er met de hand een nieuwe aanzet, waarna hij zijn reis door het huis heeft voltooid.
Wat betreft de temperatuur in de TV Kast er komt in te staan (in 1 deelcompartiment):
- DVD Speler
- NAS met 7200rpm schijf
- Linksys WRT54G
- UPC modem
- Sony Home Theater receiver
- UPC Decoder (plankje hoger dan bovenstaande)
Probleemstelling
Nu is mijn vraag, is dit technisch mogelijk doordat ik veel verhalen op internet lees van MAC adressen die door UPC worden gelogd etc. Daarnaast zal het een Fiber Power 30 abonnement betreffen, zal deze zich in de huidige opstelling waar kunnen maken? En zijn er nog instellingen welke ik moet wijzigen in de Linksys WRT54G om hem werkend te krijgen met de UPC instellingen (heb een nog een Speedtouch Router liggen, heeft echter geen RJ45 WAN poort)? Of werkt het als volgt (zo stel ik het me voor):
1. Aansluiten diverse c.f. handleiding UPC
2. Ethernet kabel bij eerste keer opstarten aansluiten op Windows laptop t.b.v. test internet (blijft UPC)
3. Modem etc. uitschakelen
4. Aansluiten Speedtouch Router (incl DHCP)
5. Opstarten in volgorde UPC Modem -> Linksys WRT54G
6. Inloggen a.h.v. http://192.168.1.1/
7. Controleren/aanpassen instellingen?
8. Aansluiten iMac/NAS etc.
9. Speedtest
Mocht ik nog belangrijke dingen missen, alvast bedankt!