Degelijke RAID0 controller

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theblindman
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11-09 19:23
Hallo Tweakers,

Toen m'n oude datadisk er een tijdje geleden mee stopte, werd het tijd voor een nieuwe HDD (configuratie).
RAID leek me heel practisch, vooral door de performance winst.
Toen kwam al snel de vraag: welke RAID controller?
Een niet al te dure, degelijke RAID controller die 2 à 3 disks in RAID0 kan voeden.
Ik heb gezocht in de BBG's, maar kon daar niet veel vinden, verder heb ik nog even op GoT gezocht, maar daar kon ik 't ook niet vinden.

Helaas heb ik zelf helemaal geen verstand van Storage Controllers, dus vandaar deze vraag. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met dit vraagstuk.

theblindman.

Als zo'n topic als dit al bestaat, hoor ik het graag...

• dvl-2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16-06 15:10
Wil je in de toekomst je raid0 array uit kunnen breiden naar een raid5 (of 6) of zal het altijd bij een raid0 blijven. Weet wel dat je bij raid0 waarin 1 schijf kapot gaat je alle data over de array kwijt bent. (voorbeeld: 3 disks van 1TB in raid0, 1 kapot = 3TB dataverlies).

Mocht je hiermee kunnen leven dan zou ik, als je een wat nieuwer moederbord hebt, gewoon op de onboard controller een raid0 array aanmaken. Mocht je moederbord dit hebben dan zou je eens kunnen kijken naar een simpel Highpoint of Promise kaartje, al zal je toch al snel voor een raid5 functionaliteit gaan betalen.

Zorg er wel voor dat je een pci-e (of pci-x) controller koopt, een controller op de oude pci sloten is echt niet vooruit te branden en leverd totaal geen performancewinst op tov losse disks.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Welke controllers heb je zelf al gevonden?
En wil je echt hardwareRAID of zou firmwareRAID ook al afdoende zijn?

Begin eens met het zoeken naar de controllers, er is meer dan zat over te vinden namelijk.

• theblindman
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11-09 19:23
Het gaat geen RAID5 array worden, want er komt binenkort een homeserver deze kant op, dus alle (belangrijke) data gaat daar heen. Het gaat me puur om de performance van RAID0.
Ik heb inderdaad nog een (relatief) oud bordje, zonder onboard RAID controller.
Het scheelt me niet zo veel of het software/firmware of hardware RAID is, processorkracht genoeg....

Ik zat zelf te denken aan iets als deze:
pricewatch: Dawicontrol DC-300e RAID (2x SATA300 RAID, PCI-e x1)

Alleen jammer dat er "maar" 2 poorten op zitten...

Kun je op zo'n kaart ook je OS installeren? dat is eigenlijk wel de bedoeling namelijk :P....
Het moet trouwens wel een PCI-e x1 kaartje zijn zie ik net... m'n x16 slot zit al vol met grafka.

Verwijderd

een OS hoort nog steeds op de harde schijven, die je mbv je RAID(kaart) hebt gebundeld. Dit moet dus gewoon kunnen, al kunnen er soms kleine (software) problemen komen als je richting de RAID5 of hoger komt.

Maar als je een redelijk oud moederbord hebt, geeft dit dan wel zoveel performance winst? vooral in verhouding tot de verhoogde kans op dataverlies is RAID0 niet aan te raden als je het niet nodig hebt.

*edit op de reactie van TERW_DAN:
gebaseerd op persoonlijke ervaring.. maar dit was alsnog wel op te lossen, ook al heb er een maat bij moeten halen.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2009 21:35 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op donderdag 10 december 2009 @ 21:26:
een OS hoort nog steeds op de harde schijven, die je mbv je RAID(kaart) hebt gebundeld. Dit moet dus gewoon kunnen, al kunnen er soms kleine (software) problemen komen als je richting de RAID5 of hoger komt.
Waarom zou het met RAID5 of hogere levels problemen geven maar daaronder niet?

Als de controller bootable is en als je OS er drivers voor heeft moet het in de regel zonder problemen kunnen.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:16

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

TERW_DAN schreef op donderdag 10 december 2009 @ 21:27:
[...]
Waarom zou het met RAID5 of hogere levels problemen geven maar daaronder niet?

Als de controller bootable is en als je OS er drivers voor heeft moet het in de regel zonder problemen kunnen.
Zoals TERW_DAN hier al aangeeft is he geen enkelprobleem om met RAID5 of hoger RAID level to booten vanaf een externe RAID controller. Ik heb twee systemen draaien, de een met een PCI-X RAID5 controller en de ander met ee PCI-e 8x RAID controller. Je moet alleen er voor zorgen da bij de setup van het OS de controller herkent wordt of tijdens desetup de juiste drivers laden.

Verder de vraag van de TS, voor RAID0 ben je geen ingewikkelde controller nodig, RAID0 geeft eigenlijk geen extra belasting op het systeem.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op donderdag 10 december 2009 @ 21:26:
*edit op de reactie van TERW_DAN:
gebaseerd op persoonlijke ervaring.. maar dit was alsnog wel op te lossen, ook al heb er een maat bij moeten halen.
Kun je misschien iets meer vertellen over de situatie. Ik geloof graag dat je tegen een probleem bent aangelopen, maar kan me niet voorstellen dat het lag aan het feit dat het RAID5 was en niet een lager level.

• KC_Kaas
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Is het niet beter om te kijken naar een leuk SSDtje? Die zijn veel sneller dan een RAID set. En wanneer je toch de meeste data op een homeserver gaat zetten is capaciteit ook geen probleem. Anders gewoon een TB HD bijplaatsen.

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-09 17:43

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Sweex heeft leuke RAID 0 kaartjes. Wel 2 aansluitingen, dat wel.
http://www.sweex.com/nl/a...nectivity/pci-cards/PU103

plaatje:
http://www.sweex.com/imag.../Pres/PU103_img_pro_a.jpg

Pas wel even op, voordat je het weet heb je een PCIe kaartje te pakken. Heb er hier op de kast ook één liggen. Moest een PCI hebben. Heb deze later alsnog gehaald en de PCIe hou ik achter de hand :)

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Pagina: 1