Helderheid aanpassen, script gezocht (dimmen) in Ubuntu

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReBr
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Heb op dit moment Ubuntu 9.04 op een imac 24 inch geïnstalleerd staan, en heb alles goed werkend,

Het enigste wat mij maar niet wil lukken, is om de helderheid van het scherm lager te krijgen, zodat het wat rustiger voor de ogen is (met MacOs en WinXp heb ik de helderheid op de laagste stand staan)

Nu lees ik al langere tijd alles hier door op GoT en weet me te herinneren dat er een forumlid is, die een script heeft gemaakt om de helderheid aan te kunnen passen op een imac. (bericht van hoogstens een maand of 4 geleden)

Heb de zoekfunctie van het forum al gebruikt, maar weet niet het overeenkomend bericht - te vinden.

Bij schermeigenschappen, display drivers, en energiebeheerd zie ik geen mogelijkheid tot dimmen, zie ik iets over het hoofd, of zijn er nog andere opties?
(smartdimmer werkt ook niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tags NL
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09-09 13:09

Tags NL

Harmful or Harmless?

Je kunt dit niet in de Power Options instellen?

https://powershellisfun.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stereohead
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:21
Rechtermuisknop op panel > "Add to Panel" > "Brightness Applet"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReBr
  • Niet online
-={Fred_Perry}=- schreef op woensdag 09 december 2009 @ 18:41:
Je kunt dit niet in de Power Options instellen?
Nee, dat is het vreemde, kan alleen instellen, wanneer het scherm op zwart moet gaan (scherm gaat dan ook wel op zwart, maar de backlight blijft branden, eigenlijk nutteloos naar mijn mening) en wanneer het complete systeem in slaapstand mag gaan.

In de console kan ik wel smartdimmer uitvoeren, maar elke actie die je daar uitvoert eindigt met Fail.
(is ook bestemd voor Nvida geloof ik, in mijn imac zit een Ati Radeon HD4850, hiervoor zijn hulpmiddelen verkrijgbaar, maar daarin is geen optie voor Brightness)

edit

@stereohead,

Bedankt, heb hem nu toegevoegd, maar hij kan de helderheid niet opvragen / aanpassen

[ Voor 7% gewijzigd door ReBr op 09-12-2009 19:15 ]

• ReBr
  • Niet online
Uiteindelijk is het gelukt,

De nieuwste ATI Radeon driver voor linux downloaden bij ATI (van nov 2009)

Deze levert uiteindelijk na installatie een extra menu optie op ( ATI Control Center) waarin ook eindelijk het contrast, en helderheid ingesteld kan worden.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

[stijn@hermes ~]$ cat /sys/class/backlight/acpi_video0/actual_brightness 
6
[stijn@hermes ~]$ cat /sys/class/backlight/acpi_video0/max_brightness 
8

Als alles goed is zou je ook zo iets moeten hebben, met wat bash scripting kan je de waarden wijzigien in het eerste bestand, wat je helderheid bijstuurt. Als dat werkt kan je de knop die onder OS X het scherm dimt aan dat script linken :*)

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Pagina: 1