Op dinsdag 06 maart 2001 22:21 schreef timotheebastin het volgende:
B&W en JBL zijn ook niet echt mijn favouriten...klinken veel te dof. Bose is idd niet ieders smaak en ik was er voordat ik ze zelf had ook behoorlijk sceptisch over, maar het ligt echt aan waar je ze plaatst. Ze zijn duur (idd te duur) maar ze klinken wel heel goed. Op die Yamaha versterker ga je echt geen 8 ohm speakers aansluiten man! Ga dus maar voor 4 ohm versies. Ik zou niet zo'n pruts dolby setje nemen. Je kunt veel beter vier zuilspeakers nemen en dan een boekenplank speakertje als center gebruiken. Dan heb je super geluid overal en doordat je al bass genoeg hebt, heb je ook geen act. subwoofer meer nodig

B&W dof:? B&W's komen uit Engeland en zijn gemaakt op de Engelse akoustiek: veel zware gordijnen en veel zacht meubilair. Dus een tweeter die net ff boven de rest uitsteekt, absoluut niet dof dus. Ik vind het juist een bezwaar van mijn B&Ws, aangezien ik een kamer heb met weinig zachte materialen (bewust) klinken ze niet lekker meer op hoge volumes (>90 dB).
Bose vind ik persoonlijk een van de slechtste merken op aarde, serieus. Zowel de HiFi als PA (auw hoog). Ze hebben de ziekelijke neiging om speakers te maken en ook nog eens heel duur. Wanneer begrijpen ze het nou eens, speakers kunnen gewoon niet klein.
Die opmerking van de 8 ohm en 4 ohm vat ik niet helemaal. Ik zou niet weten waarom je 4 ohm zou willen ipv 8 ohm (iig niet vanwege de 2dB hogere output van de versterker).
En als laatste, een sub is niet zozeer voor meer bass, ook al wordt ie daarvoor wel vaak gebruikt, maar voor een groter frequentiebereik van het systeem. Een sub begint dan ook waar de fronts ophouden als het goed is (of liever ze vullen als het goed is elkaar aan tot een vlakke response).
Jag