5.1 speakers gekocht... wat nu

Pagina: 1
Acties:

• jessetaverne
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-02-2025
Beste mensen, eerste post hier, hoop dat ik het goed doe.
Ik kon verder in de rest van de topics geen antwoord vinden dus dan maar zo.

q: heb net 5.1 speakerset gekocht (Logitech X-540) en toen ik de aansluiting zag vreesde ik het ergste.
Ik, zijnde een behoorlijke leek vergeleken met het gros van de members op dit forum, heb dus naar mijn vermoeden een geluidskaart nodig.
Het enige wat ik op dit moment aan Audio hardware heb is een onboard soundcard op mijn ASUS M2A-VM mobo.

Het enige waar ik de speakers voor wil gebruiken is films, games en wat muziek, ben dus niet een DJ of iets in die trant. (obv.)

Ik heb mij laten vertellen dat wat dit betreft Creative wel fijn is omdat dat de enige zou zijn die goed gebruikt maakt van dolby digital in games.

Verder is het zo dat ik even rond heb geneusd in de winkel en de prijzen gaan van 20 tot 100 euro.

Graag advies! wat denken jullie dat ik nodig heb en/of raden jullie me aan?

groeten, Jesse - Utrecht

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
http://www.hardware.info/...AVM_HDMI_90MIB1M0G0EAY0K/

Je hebt al een 5.1 kanaals onboard. Realtek ALC883.

[ Voor 74% gewijzigd door Lethalis op 09-12-2009 16:59 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 06-02 14:55

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Ehhhhmmm.... welke aansluiting wil je gebruiken dan? Oh wacht, je bedoelt waarschijnlijk dat je een stekkertje voor front, eentje voor rear en eentje voor subwoofer/center hebt? En je onboard sound heeft maar 1 output?

Tja... dan wordt het inderdaad een andere geluidskaart, óf je moet een digitale aansluiting op je mobo hebben. Dan heb je aan 1 stekkertje/snoertje voldoende. Sowieso zou je set het moeten doen als je alleen je front speakers aansluiting gebruikt.

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Eerste hit op google:

On the audio section, this motherboard has eight channels provided by the chipset together with a Realtek ALC883 codec. While this codec provides a good output quality (95 dB signal-to-noise ratio and 192 KHz sampling rate), it does not provide a good input quality for today’s standards (85 dB signal-to-noise ratio and 96 KHz sampling rate). Thus this motherboard isn’t recommended for professionally capturing analog audio. For this kind of application look for a motherboard with at least 95 dB SNR on its input.

Another drawback of the on-board audio from this motherboard is that this board provides only three analog connectors, as you can see on Figure 3. Thus if you have analog speakers you can only setup a 5.1 audio system. You won’t be able to assemble a 7.1 audio system with this motherboard, because it does not provide the two extra analog outputs and also does not have an on-board SPDIF output – SPDIF output is available only on the add-on card that comes with M2A-VM HDMI model. On this motherboard you would need a SPDIF bracket, which doesn’t come with the board. Also, since this motherboard does not have separated connectors for the rear and center/subwoofer channels, you will need to manually plug and unplug connectors if you have an analog 5.1 speaker system and need to use the line in and/or the mic in inputs.

• [Roland]
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Zo te zien heb je een onboard geluidskaart, die zou je wellicht kunnen gebruiken, kijk even in je moederbord boekje (of download die), of je moederbord 5.1 ondersteunt.

• thon
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-02 17:02
je kan de kabels gewoon in de onboard geluidskaart doen. je hebt op je moederbord 3 aansluitingen waar ze in kunnen en die kan je op de bovenste 3 van je speaker set doen. als je vervolgens instelt in het programma wat bij je geluidskaart hoort werkt het gewoon met surround.

EDIT: en om het nog makkelijker te maken:

groen moet op groen
blauw moet op zwart
roze moet op oranje

[ Voor 16% gewijzigd door thon op 09-12-2009 17:01 ]

• jessetaverne
bedankt! ik voel me een beetje dom, maargoed. rest nu nog het vinden van de goede driver aangezien de driver CD die ik bij mn mobo kreeg alleen op XP/Vista werkt...

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 00:25
Het is de moeite waard het eerst eens te proberen zonder drivers, vanuit het (Windows) Configuratiescherm > Geluid kun je ook al een hoop doen.
En welk besturingssysteem draai je dan? Een Linux distro of Windows 7?

[ Voor 20% gewijzigd door ShitHappens op 09-12-2009 17:23 ]

• jessetaverne
ik draai op w7 64bit ultimate. heb even in het geluid menu gekeken, maar werd daar niet veel wijzer van.
probleem is dat ik nog helemaal geen audio driver heb geinstalleerd, deed het voorheen echter wel met een 2.1 systeem. ben nu de laatste realtek driver aan het downloaden, aangezien mn mobomanual zegt dat ik in de realtek application de jacks goed kan instellen (aangezien ik nu alleen front right en center speaker krijg (ook geen woofer)

• Manuel
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:52
Dit wat je hierboven zegt klopt wel, ik heb bijna dezelfde (X-530 :+) alleen had ik het probleem dat je nooit 5.1 geluid had, wat je dan wel weer in Linux had door hun driver. Het enige wat je hieraan kan doen is in je Realtek Control Panel de configuratie naar 7.1 zetten en dan heb je wel geluid over alle boxen.

Natuurlijk niet even hard maar dit is de simpelste softwarematige oplossing, een andere oplossing zou het blokje zijn die je erbij kreeg. Waar 3 stekkers ingaan en dan als 2 tulp (female) uitkomen zetten. Dan heb je altijd geluid over alle boxen wat dan ook even hard is. (Dan wordt het automatisch stereo :+)

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 00:25
Zul je even in Configuratiescherm > Hardware en geluiden moeten kijken. Dan op "Audioapparaten beheren". Dan zie je een scherm "Geluid" met een lijstje van afspeelapparaten, Ik verwacht dat er 1 staat. Klik daarop met rechtermuisknop en kies voor "Luidsprekers configureren". In het scherm wat je dan krijgt staat een lijstje met configuraties (naar mijn verwachting met 'Stereo' '4.0' '5.1' oid [bij mij alleen stereo, hem maar 1 uitgang in de laptop]). Selecteer daar dan eens 5.1 en dan Toepassen.

Ga een potje gamen/film kijken en luister of er verandering is.

• xPhantom
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Zoals ShitHappens al zegt, Control panel > Hardware and Sound > Manage audio devices > Playback(tab 1) > Speakers > Configure > Hier heb je 2x 5.1 Surround sound, staan je rear speakers, achter je of langs je? Hier dus de goede kiezen ;) > next (alles goed invullen natuurlijk) en klaar.. voor de zekerheid nog ff testen met dat configure schermpje door op het speakertje te klikken.

Luister geen normale muziek om te testen, meestal is muziek 2.1.
Het beste kan je denk ik een DVD in je computer doen en een stukje film kijken.

Succes ;)
Pagina: 1