192 hrz 24 bit d/a converter

Pagina: 1
Acties:

• OLVG
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-06-2025
Dag Tweakers,

192 hrz 24 bit d/a converter

Vaak zie ik deze term voorbij komen op receivers (onder andere die van mijzelf).
Ik heb me al een tijdje gek gezocht op google om er achter te komen wat dit nou precies inhoud en doet.
Helaas kan ik het niet vinden en hoop ik dat iemand hier mij dit kan uitleggen.

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:43

Indoubt

Always be indoubt until sure

Digitaal naar analoog converter die geschikt is voor een bitdiepte van 24 bij een frequentie van 192 kHz(kilo herz)

Ter vergelijk: een (echte) cd heeft 16 bits en 44 kHz

In principe is meer beter (theoretisch dan) maar vaak hangt het goed of uitstekend functioneren van een apparaat veel meer af van hele andere factoren.

Ik kan me bijna niet voorstellen dat je hier niets over kunt vinden

• OLVG
Dank je! Nee zoals jij dat nu omschreven hebt kom je dat (in het nederlands) niet tegen. Alleen verhalen van fabrikanten die die hiermee pochen.Misschien een domme vraag verder maar kun je een voorbeeld geven van wat er dan van digitaal naar analoog geconverteerd word en waarom?

• 3V3RT
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-02 16:55
een cd is digitaal (er zitten putjes op een cd die een binaire 1 of 0 voorstellen). Die worden gelezen en (afhankelijk van de codering) worden deze enen en nullen omgezet in een analoog signaal. Dat wou je weten?

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05-02 22:21

mr.paaJ

generatie cmd+z

het wordt ook weer op verschillende manieren gebruikt, maar bijvoorbeeld DVD-A (de 'mislukte opvolger' van de CD) kan op 24bit/96khz een signaal naar zo'n DAC sturen, die ondersteunt dat dan.

Soms geeft het ook aan dat de DAC intern het signaal opwaardeert naar 24bit/192khz om een betere kwaliteit geluid te kunnen geven. 24bit kan nauwkeuriger zijn dan 16bit, en met een hoger aantal Hz kunnen hogere frequenties worden weergegeven.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

• OLVG
Nogmaals bedankt, ik snap t nu!

Verwijderd

mr.paaJ schreef op woensdag 09 december 2009 @ 16:14:
het wordt ook weer op verschillende manieren gebruikt, maar bijvoorbeeld DVD-A (de 'mislukte opvolger' van de CD) kan op 24bit/96khz een signaal naar zo'n DAC sturen, die ondersteunt dat dan.

Soms geeft het ook aan dat de DAC intern het signaal opwaardeert naar 24bit/192khz om een betere kwaliteit geluid te kunnen geven. 24bit kan nauwkeuriger zijn dan 16bit, en met een hoger aantal Hz kunnen hogere frequenties worden weergegeven.
Aantal bits heeft betrekking tot de dynamiek. Oftwel, het verschil tussen het hardste en het zachtste geluid. Hogere sample rate zorgt ervoor dat er inderdaad hogere frequencties kunnen worden weergegeven, maar het zorgt er vooral voor dat er meer detail in het geluid zit (er worden meer samples genomen). Of je dat ook echt duidelijk hoort is natuurlijk de vraag ;).

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:40

voodooless

Sound is no voodoo!

Allemaal leuk en aardig, maar het is heel vaak zo dat men bijvoorbeeld op een CD-speler ook 24bit/96Khz DAC schrijft. Het chipje kan het dan heus wel, wil echter nog niet zeggen dat het er ook daadwerkelijk in gaat.

Kortom: wees voorzichtig met dit soort termen. Over het algemeen is het vooral een marketing term en zegt het helemaal niets over kwaliteit.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

voodooless schreef op woensdag 09 december 2009 @ 19:44:
Allemaal leuk en aardig, maar het is heel vaak zo dat men bijvoorbeeld op een CD-speler ook 24bit/96Khz DAC schrijft. Het chipje kan het dan heus wel, wil echter nog niet zeggen dat het er ook daadwerkelijk in gaat.

Kortom: wees voorzichtig met dit soort termen. Over het algemeen is het vooral een marketing term en zegt het helemaal niets over kwaliteit.
En dan rest ook nog de vraag of oversampling wel gewenst is (in het geval van niet native 24/96 bronnen)

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:35
Verwijderd schreef op woensdag 09 december 2009 @ 18:23:
[...]

Aantal bits heeft betrekking tot de dynamiek. Oftwel, het verschil tussen het hardste en het zachtste geluid. Hogere sample rate zorgt ervoor dat er inderdaad hogere frequencties kunnen worden weergegeven, maar het zorgt er vooral voor dat er meer detail in het geluid zit (er worden meer samples genomen). Of je dat ook echt duidelijk hoort is natuurlijk de vraag ;).
Niet om te mieren neuken, maar......

Het aantal bits geeft enkel de resolutie aan. Dat dit een verbetering oplevert in de dynamiek is een gevolg.

De hogere sample rate (192KHz) maakt het niet mogelijk dat er hogere frequenties kunnen worden weergegeven. Daar heeft het totaal niets mee te maken. Een sample rate geeft enkel weer hoe vaak er per seconden een sample wordt genomen van een signaal. In dit geval worden er dus 192.000 keer per seconde een sample genomen. Hoe vaker er een sample wordt genomen hoe nauwkeuriger het eind resultaat.

Voor beide geld, meer is beter. Of je het kan horen is een tweede.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op woensdag 09 december 2009 @ 19:46:
En dan rest ook nog de vraag of oversampling wel gewenst is (in het geval van niet native 24/96 bronnen)
Laten we aub over upsampling praten, en niet over oversampling. Meer dan 99% van alle audio DAC's zijn oversampling DAC's ;)
TLer schreef op woensdag 09 december 2009 @ 19:51:
De hogere sample rate (192KHz) maakt het niet mogelijk dat er hogere frequenties kunnen worden weergegeven.
Maximaal samplebare frequentie is fs/2 (en een beetje minder vanwege het filter). Hogere samplerate resulteert dus in een groter frequentiebereik.

Dan ga ik er wel vanuit dat er ook al in deze frequentie is opgenomen. Als we het hebben over upsampling, zal een geupsampled signaal nooit meer frequenties bevatten als het origineel.

[ Voor 44% gewijzigd door voodooless op 09-12-2009 20:02 ]

Verwijderd

voodooless schreef op woensdag 09 december 2009 @ 19:56:

Laten we aub over upsampling praten, en niet over oversampling. Meer dan 99% van alle audio DAC's zijn oversampling DAC's ;)
Instinkertje: Wat is dan het verschil tussen upsampling en oversampling?

Verwijderd

TLer schreef op woensdag 09 december 2009 @ 19:51:
[...]

Niet om te mieren neuken, maar......

Het aantal bits geeft enkel de resolutie aan. Dat dit een verbetering oplevert in de dynamiek is een gevolg.

De hogere sample rate (192KHz) maakt het niet mogelijk dat er hogere frequenties kunnen worden weergegeven. Daar heeft het totaal niets mee te maken. Een sample rate geeft enkel weer hoe vaak er per seconden een sample wordt genomen van een signaal. In dit geval worden er dus 192.000 keer per seconde een sample genomen. Hoe vaker er een sample wordt genomen hoe nauwkeuriger het eind resultaat.

Voor beide geld, meer is beter. Of je het kan horen is een tweede.
192Khz maakt dat jij wel mogelijk, je kan met 44.1khz toch geen 30khz weergeven of wel? Zo technisch ben ik nou ook niet onderlegd. Voor de rest heb je natuurlijk gewoon gelijk. (zie dat voodooless dat ook al zei :P)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op woensdag 09 december 2009 @ 20:14:
Instinkertje: Wat is dan het verschil tussen upsampling en oversampling?
Eigenlijk werelden...

Upsampling is het resampelen van een signaal naar een andere bit en/of samplerate. Meestal is dat ook nog asynchroon, dus van bijvoorbeeld 44.1 Khz naar 96 Khz. 44.1 past niet geheel in 96 Khz. Omdat goed te doen moet je dus heel wat moeilijke dingen uithalen.

Oversampling doet men in een DAC om deze veel eenvoudiger te maken. De meeste DAC's zijn 1 bitters. En om dat goed te laten werken heb je een heel hoge samplerate nodig. Dit wordt met oversampling gedaan. Vaak is dit 8 tot 64 keer de samplerate van de ingang. Maar dus slechts 1 bit en niet de oorspronkelijke 16 of 24.

Verwijderd

Dus dan is oversampling ook upsampling. Op mijn uit 1994 stammende CD spelert staat: 20 bits 8 times oversampling. Dus er wordt upsampling toegepast van 44.1 naar 352.8.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op woensdag 09 december 2009 @ 20:47:
Dus dan is oversampling ook upsampling. Op mijn uit 1994 stammende CD spelert staat: 20 bits 8 times oversampling. Dus er wordt upsampling toegepast van 44.1 naar 352.8.
Nee, dit is gewoon oversampling. 20 bits slaat erop dat de DAC in staat is 20 bits te verwerken als input, dat wil echter niet zeggen dat het er ook in gaat (hoogstwaarschijnlijk niet). Dat is nu precies de marketingongein van dit soort onzin: Gooien met specs die totaal niet relevant zijn.

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 29-01 21:25
Verwijderd schreef op woensdag 09 december 2009 @ 20:27:
[...]

192khz maakt dat jij wel mogelijk, je kan met 44.1khz toch geen 30khz weergeven of wel? Zo technisch ben ik nou ook niet onderlegd. Voor de rest heb je natuurlijk gewoon gelijk. (zie dat voodooless dat ook al zei :P)
Sampling theorema van Nyquist zeggen dat de sample-freq minstens 2x hoogst audiocomponent moet zijn.
Met een 44.1khz "sampler" kan je inderdaad geen 30khz audio bron samplen.

22050Hz is het hoogste audiofreq dat je op de klassiek CD gaat terugvinden, op een DAT (48kHz) zou tot 24kHz "audio" kunnen staan

Een 192kHz sampler zou een stuk hogere audiosignalen kunnen samplen, maar je moet realistisch blijven.
96kHz lijkt me zowat het max voor audio, hoger heeft geen nut, met een 96kHz sampler kan je toch al audio opnemen met een spectrum tot 48kHz.

Wat de bits betreft, je ziet soms op een CD-speler "1bit DAC" en zoals aangegeven moet de samplingfreq dan wel een pak hoger liggen om tot eenzelfde resultaat/resolutie te komen zodat het analoge uitgangssignaal (spanning) een accuraat golfverloop heeft zoals de bron.
Pagina: 1