Access point probleem: D-Link DAP-1353

Pagina: 1
Acties:

• melwasul
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22-02 15:54
Hallo,

Ik heb volgend probleem met de wireless access points in de school waar ik werk.

Wij hebben 6 access points: D-Link DAP-1353 (één op elke verdieping; 5 verdiepingen). Momenteel hebben elk van deze access points een verschillende SSID. Op elk van de access points staat WPA2 aan. De access points ondersteunen IEEE 802.11 b/g/n.
De channels zijn als volgt ingesteld, om interferentie zo veel mogelijk te voorkomen:
  • Gelijkvloers: 1
  • 1e verdiep: 6
  • 2e verdiep: 11
  • 3e verdiep: 1
  • 4e verdiep: 6
  • 5e verdiep: 11
Om één of andere reden lijken de access points na verloop van tijd (enkele uren of dagen) "vast" te lopen. Laptops kunnen aanvankelijk probleemloos hun draadloze verbinding opzetten en krijgen een IP adres van de NAT router, maar na een tijdje lukt dit niet meer (de laptops zien wel het netwerk, maar wanneer ze proberen verbinding te maken krijgen ze geen IP adres).
De access points zelf blijven wel bereikbaar via de ethernet kabel. Met andere woorden ik kan via het bedraad netwerk inloggen op de access points via de webbrowser en zo de access points rebooten. Na de reboot werken ze terug, maar na een tijdje krijgen we dezelfde symptomen.

Ik heb al geprobeerd het netwerk terug te schakelen op 802.11 b/g ipv b/g/n maar dit hielp niet.

Een tweede vraag die ik heb:
Kan/mag ik de SSID's van de 6 access points gelijk zetten zodat we één (groot) wireless netwerk hebben (ipv 6 verschillende)? Bedoeling is dat de gebruikers op deze manier slechts 1 maal moeten inloggen voor het ganse gebouw.

Dank alvast!

Experience the mountains!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

1 groot netwerk verdeeld over die AP's kun je creëren door WDS aan te zetten, maar ik weet niet of jouw type AP dat kan.

Voor de rest kun je even kijken of die AP's de laatste firmware hebben. Voor hetzelfde geld is dat 'vastlopen' een bug in de huidige firmware....

• melwasul
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22-02 15:54
Ivm WDS lees ik op Wikipedia:
It allows a wireless network to be expanded using multiple access points without the need for a wired backbone to link them, as is traditionally required.

Onze access points zijn allemaal verbonden met hetzelfde wired netwerk. Ik weet niet of WDS dan nodig is?
Ik kan blijkbaar wel de access points op WDS of WDS with AP zetten.

Wat betreft de firmware: ik heb deze reeds geupdate met de laatste versie beschikbaar op de website, maar zonder resultaat. Ik heb het vermoeden dat het probleem (sneller) voorkomt wanneer "veel" clients tegelijk actief zijn op hetzelfde wireless netwerk.

Experience the mountains!