Toon posts:

2 AP's in repeater mode, geen internet bij AP2

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers!

Weten jullie raad met onderstaand probleem?

Gebruikte hardware:
* Router/modem/wifi: USRobotics USR5461
* AP 1: Senao ECB-3220
* AP 2: Senao ECB-3220

Doel:
In en om het huis een degelijk draadloos netwerk aanleggen met een volledig dekkend bereik (2 verdiepingen + tuin etc.). De ingebouwde WIFI functie van de USR voldeed daar niet aan. Vandaar de later aangeschafte Senao AP.

Instellingen:
* WIFI functie van Router/modem is uitgezet
* AP 1 is middels LAN aan de Router/modem gehangen
* Router regelt DHCP, aangezien er aan de router ook nog een PC + LAN-printer verbonden zit
* AP 1 is in AP mode gezet + WPA2 geactiveerd
* AP 2 is in AP mode gezet + WPA2 geactiveerd + universal repeater mode is geactiveerd (SSID van AP 1 is ingevoerd). WDS is niet actief als gevolg van universal repeater mode.
* alle clients maken gebruik van de standaard Win/Mac firewall en beveiligingen van anti-virus zijn minimaal.

Probleem:
* AP 2 'ziet' AP 1 en kan connectie maken met AP 1 ('connected' in status)
* alle clients kunnen connectie maken met zowel AP 1 als AP 2 en krijgen de melding 'verbonden met lokaal en internet'
* via AP 1 én router krijgen clients volledige toegang tot internet.
* via AP 2 krijgt mijn Mac Mini wél volledige toegang tot internet, maar met de overige clients cq laptops (Win7/WinVista) niet. Google werkt overigens wel, maar veel websites/MSN/Youtube niet.

Is dit een bekend probleem en wie weet een mogelijke oplossing. Nu zat ik zelf te denken aan problemen met bepaalde internetprotocols of het uitgeven van IP-adressen (DHCP), maar ik kan het probleem niet isoleren tot een pc of ap. De manual van Senao geeft ook geen oplossing. Wie weet raad?

Verwijderd

Via AP2 krijg je wel sommige sites maar niet alle sites? Dat is maf.
Kan het zijn dat de performance via AP2 dusdanig triest is dat er time-outs optreden? Wat heen-en-weer pingen vanaf en naar een client aan AP2 en zowel vanaf AP1 als vanaf AP2 een bezoekje aan speedtest.nl kunnen je daar uitsluitsel over geven.

Is het overigens een optie om AP2 ook met een kabeltje aan je router te knopen? Daar los je in elk geval het repeateren mee op.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 09 december 2009 @ 15:36:
Via AP2 krijg je wel sommige sites maar niet alle sites? Dat is maf.
Kan het zijn dat de performance via AP2 dusdanig triest is dat er time-outs optreden? Wat heen-en-weer pingen vanaf en naar een client aan AP2 en zowel vanaf AP1 als vanaf AP2 een bezoekje aan speedtest.nl kunnen je daar uitsluitsel over geven.

Is het overigens een optie om AP2 ook met een kabeltje aan je router te knopen? Daar los je in elk geval het repeateren mee op.
Ik denk dat je gelijk hebt en dat het inderdaad met time outs te maken heeft. Ik zal de ontvangst van beide AP's eens controleren. Vandaag leek het in ieder geval goed te gaan. Bij veel traffic over AP 2 krijgt hij alleen wel moeite. Dus audio/video streamen + 2 laptops op internet via AP 2 wordt lastig. Ik had eerlijk gezegd wel verwacht dat dit mogelijk zou zijn met een degelijke 54Mbit W-LAN.