[Error 500] Zware problemen ISAPI Filters IIS7 / ActiveSync

Pagina: 1
Acties:

• Sa1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 30-01 18:07
Heren, eerst even een noodkreet, jullie zijn waarschijnlijk m'n laatste hoop :)

* Inleiding

Bij een klant op zijn nieuwe server met Server 2008 x64 met Exchange 2007, hebben we FileMaker Server 10 geinstalleerd.

Na deze installatie zijn er een aantal fouten ontstaan mbt owa / activesync. Beide geven een foutmelding 500

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Server Error in Application "DEFAULT WEB SITE"Internet Information Services 7.0

Error Summary
HTTP Error 500.0 - Internal Server Error
Calling LoadLibraryEx on ISAPI filter "C:\Program Files\Microsoft\Exchange Server\ClientAccess\owa\auth\owaauth.dll" failed

Module IIS Web Core
Notification Unknown
Handler StaticFile
Error Code 0x800700c1
Requested URL https://localhost:443/
Physical Path C:\inetpub\wwwroot
Logon Method Not yet determined
Logon User Not yet determined

* Weg naar de oplossing?

Na veel leeswerk ben ik er achter gekomen dat FileMakerServer alleen 32bit doet. Ik heb bij C:\Windows\System32\inetsrv\config in het bestand ApplicationHost.config een aantal wijzigingen doorgevoerd.

code:
1
2
<filter name="Exchange OWA Cookie Authentication ISAPI Filter" path="C:\Program Files\Microsoft\Exchange Server\ClientAccess\owa\auth\owaauth.dll" enabled="true" preCondition="bitness64" />
                <filter name="Exchange ActiveSync ISAPI Filter" path="C:\Program Files\Microsoft\Exchange Server\ClientAccess\sync\bin\AirFilter.dll" enabled="true" preCondition="bitness64" />

Bij deze ISAPI filters heb ik de term preCondition="bitness64" toegevoegd.

Toen kwam ik al iets verder.

De volgende foutmelding verscheen: The request filtering module is configured to deny a path in the URL that contains a hiddenSegment section.

Dit heb ik opgezocht en kwam uit in hetzelfde bestand dat ik daar bij de hiddensegements het volgende weg moest halen: <add segment="web.config" />

Daarna heb ik bij request filtering nog <add fileExtension=".config" allowed="false" /> moeten weghalen.

Volgende foutmelding was gebasseerd op FileMakerServer in de map wwwroot. Hier heeft de setup een bestandje web.config neergezet en staat
code:
1
<filter name="FM Web Publishing" path="C:\Program Files (x86)\FileMaker\FileMaker Server\Web Publishing\publishing-engine\web-server-support\iis\isapi_redirect.dll" enabled="true" preCondition="bitness32" />
in. Hier heb ik dus het preCondition="bitness32" toegevoegd.

Hoppla!!! Owa werkt weer!

In eerste instantie was ik dus klaar.

Echter kreeg ik na het weekend een telefoontje dat men geen mail meer kreeg op hun telefoon's. Dus ik naar webmail.adres.nl/Microsoft-Server-ActiveSync. Ik krijg hier wel een inlog scherm. Echter als ik hier inlog krijg ik het volgende voorgeschoteld.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
HTTP Error 500.0 - Internal Server Error
The page cannot be displayed because an internal server error has occurred. Detailed Error InformationModule IsapiModule 
Notification ExecuteRequestHandler 
Handler AboMapperCustom-68938394 
Error Code 0x800700c1 
Requested URL https://127.0.0.1:443/Microsoft-Server-ActiveSync 
Physical Path C:\Program Files\Microsoft\Exchange Server\ClientAccess\sync 
Logon Method Basic 
Logon User admin

Zoals je kunt zien staat hier verder geen DLL bij dus kan niet echt gaan zoeken. Dacht dat het iets met airfilter.dll te maken heeft, maar wat ik ook wijzig hieraan, dan krijg ik een melding over deze dll, alleen als ik die op precondition bitness64 laat staan dan krijg ik deze melding.

Alles werkt dus nu, behalve die Microsoft-Server-ActiveSync map, en die verzorgd dus de sync naar mobile telefoons :s
Filemaker server zelf werkt ook gewoon goed.

* Wat heb ik al geprobeerd.

Volgens mij heb ik werkelijkwaar alle fora afgezocht hiernaar maar kan echt niets vinden. Op http://forums.iis.net/p/1163198/1927372.aspx heb ik ook een thread gestart. Alleen vinden zij dat het een OWA probleem is en niet een IIS probleem.

Heb filemaker zelf gebeld, maar die geven aan dat ik FileMaker maar op een andere server moet installeren of dat het een poort conflict is (filemaker draait op 16000 en owa 443 dus is niet echt logisch), alleen lost dat natuurlijk mijn probleem niet op. Zij vinden ook dat FileMaker zelf draait dus dat het verder hun probleem niet is.

Verder heb ik echt geen flauw idee meer, maw Help!

• Sa1
geen IIS experts hier? jammer heur!

Verwijderd

Niet dat dit ook maar iets bijdraagt, maar waarom installeer je dat soort meuk op een exchange server?

Als ik op die site kijk is het eerst dat ik zie dat je eht op een dedicated server moet instaleren.

Verder denk ik dat je veel te diep in IIS gaat. Ik zou zelf de CAS rol opnieuw instaleren en anders de hele server restoren. Je wil sowieso niet van die vage geschiedenis op een server hebben. 's avond even een backup trekken van de databases en een disaster recovery install doen. Afhankelijk van hoe groot je databases zijn is dat redelijk snel gedaan.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2009 15:09 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 10 december 2009 @ 15:07:
's avond even een backup trekken van de databases en een disaster recovery install doen. Afhankelijk van hoe groot je databases zijn is dat redelijk snel gedaan.
Mijn idee, makkelijk zeker en het snelste

• Sa1
Dat snap ik, maar goed het kwaad is al geschiet en daarbij, niet iedereen heeft zin om een nieuwe server aan te schaffen voor een pakket, dan wel virtueel te draaien. Aangezien het pakket zelf compleet gewoon goed installeerde had ik ook niet het idee dat het mis zou gaan, geen errors / waarschuwingen niets tijdens de installatie.

Waarom zou MS zaken als die bitness64 ingebouwd hebben als zijnde mogelijkheid als iedereen zegt dat je het niet moet gebruiken, ik heb gewoon het idee dat het zou moeten werken. Zou alleen iets meer debug info willen zien... maar geen errors niets in het eventlog.

• e_var
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 26-05-2021
Ik denk dat je oplossing in deze richting moet worden gezocht: The ASP.NET state service (Aspnet_state.exe) is not installed when you install the 32-bit version of ASP.NET 2.0 on a 64-bit computer

bijv: cscript.exe adsutil.vbs set W3SVC/AppPools/Enable32BitAppOnWin64 true

Om de 32 bits scripts / applicatie te runnen binnen IIS.

• Sa1
e_var schreef op donderdag 10 december 2009 @ 17:07:
Ik denk dat je oplossing in deze richting moet worden gezocht: The ASP.NET state service (Aspnet_state.exe) is not installed when you install the 32-bit version of ASP.NET 2.0 on a 64-bit computer

bijv: cscript.exe adsutil.vbs set W3SVC/AppPools/Enable32BitAppOnWin64 true

Om de 32 bits scripts / applicatie te runnen binnen IIS.
staat reeds op true ;

Verwijderd

Sa1 schreef op donderdag 10 december 2009 @ 16:03:
Dat snap ik, maar goed het kwaad is al geschiet en daarbij, niet iedereen heeft zin om een nieuwe server aan te schaffen voor een pakket, dan wel virtueel te draaien. Aangezien het pakket zelf compleet gewoon goed installeerde had ik ook niet het idee dat het mis zou gaan, geen errors / waarschuwingen niets tijdens de installatie.

Waarom zou MS zaken als die bitness64 ingebouwd hebben als zijnde mogelijkheid als iedereen zegt dat je het niet moet gebruiken, ik heb gewoon het idee dat het zou moeten werken. Zou alleen iets meer debug info willen zien... maar geen errors niets in het eventlog.
Uiteraard installeerd het goed, en past vervolgens voor Exchange belangrijke zaken binnen IIS ook prima aan met als gevolg dat Exchange niet meer goed werkt. Mijn conclusie zou direct zijn dat dit dus niet gaat werken. Daarnaast zou ik als beheerder never ever zo'n config laten draaien. Stel je krijgt het werkend.. en dan? Dan heb je een draak van een config die wellicht bij updates of upgrades zich onvoorspelbaar zal gedragen.

Dus mijn tip, don't do it. En als je het toch doet, test het dan eerst!!

Virtueel maken is niet eens zo'n gek idee opzich.

• Sa1
Verwijderd schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 14:40:
[...]

Uiteraard installeerd het goed, en past vervolgens voor Exchange belangrijke zaken binnen IIS ook prima aan met als gevolg dat Exchange niet meer goed werkt. Mijn conclusie zou direct zijn dat dit dus niet gaat werken. Daarnaast zou ik als beheerder never ever zo'n config laten draaien. Stel je krijgt het werkend.. en dan? Dan heb je een draak van een config die wellicht bij updates of upgrades zich onvoorspelbaar zal gedragen.

Dus mijn tip, don't do it. En als je het toch doet, test het dan eerst!!

Virtueel maken is niet eens zo'n gek idee opzich.
uiteraard ben ik het echt 100% met je eens. Maar heb eigenlijk ook echt geen zin om weer alles opnieuw te installeren, ben alleen bang dat ik er niet echt onderuit kom...ruk pakketten... jammer weer. Zou wel chill zijn als het eerst gewoon ff draait en dat ik ergens begin volgend jaar het opnieuw kan installeren... zou tijd technicsch heel ontspannen zijn.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Waarom? Daar heeft je klant de tijd tussen kerst en oud/nieuw voor gereserveerd.
of dacht je nou echt dat je die dit keer vrij zou hebben? :P

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Verwijderd schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 14:40:
[...]

Uiteraard installeerd het goed, en past vervolgens voor Exchange belangrijke zaken binnen IIS ook prima aan met als gevolg dat Exchange niet meer goed werkt. Mijn conclusie zou direct zijn dat dit dus niet gaat werken.
Precies, en waarschijnlijk zal dat andere pakket dus ook stoppen met werken als je nu Exchange repareert.

Beter dus om gewoon te virtualiseren (de eerste goede reden om dat niet te doen moet ik nog tegenkomen), zodat je twee servers hebt. Als twee pakketten bijten wil je die zoals Fewture zegt niet op een server hebben, want dan begint het gejengel bij de eerstvolgende update opnieuw.

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Sa1
alt-92 schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 16:13:
Waarom? Daar heeft je klant de tijd tussen kerst en oud/nieuw voor gereserveerd.
of dacht je nou echt dat je die dit keer vrij zou hebben? :P
nee, zit al vol :) en vrij veel van m'n aankomende weekenden ook... daar komt nog is bij dat m'n vriendin hoogzwanger is.. dus tjah he..

• Sa1
Zo, dit is ook weer opgelost. Heb uiteindelijk het algehele advies opgevolgd en de boel los getrokken. Klant geadviseerd om een nieuwe 2008 licentie te kopen van 700 (open license) euro en een dag arbeid.

Wad nog best wel een zwaar verhaal.

Hyper-V geinstalleerd, 2008 der op, uiteraard zonder problemen. FileMaker der op was natuurlijk weer lastig aangezien het een ontzettend inflexibel pakket is.

Maar goed, alles draait nu weer, moest nog ff IIS op 64bit modus zetten toen werkte alles.
Pagina: 1