Acer Easystore NAS - gigantische rommel

Pagina: 1
Acties:

• Pluppie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-09-2021
Eind september kwam ik tekort met mijn 2 Conceptronic CH3SNAS nasboxen. Ze stonden hier al 2 jaar leuk te draaien, maar ik vond het een beetje overdreven om nog een derde te kopen. Ik dacht, waarom koop ik mij niet ineens 2 NAS'en voor 4 schijven; bespaart aan stroom en plaats.
Na wat rondsurfen kwam ik de Acer Easystore NAS tegen; 4xSATA, Gigabit, UPNP, RAID5. Leek me een ideaal ding: niet al te duur en RAID5 ondersteuning. Het gaat dus over deze easystore, niet de H340;
pricewatch: Acer Aspire easyStore 2TB

Na 4 maand weet ik wel beter. Dit is de grootste, correctie ALLERgrootste rommel die ik ooit gekocht heb.
De eerste 2 weken configureer ik beide NAS'en in RAID5. Na 2 weken, eerste nas crasht. Alle data weg, RAID5 zelfs niet meer te heropbouwen in Linux.
Na wat rondgesurf, nog een heel aantal gebruikers die door hun RAID5 alle data waren kwijt geraakt. Ik dus snel mijn ene nas geherconfigureerd zonder enige raid mode en de data overgekopieerd van de andere nas. Deze ook geherconfigureerd zonder raid. Alles gaat goed, tot ik een firmware upgrade deed; schijven worden niet meer herkend. Via Linux ben dan toch aan alle data geraakt, nas geherformatteerd en terug overgekopieerd.
Sinds enkele weken merkte ik af en toe merk dat er heel raar bestanden verdwijnen.
Vandaag heb ik gemerkt dat ik dus 50% van mijn bestanden opeens kwijt ben op die rommel.
Ik meld dit aan Acer en krijg een mail dat dataverlies hun verantwoordelijkheid niet is, zelfs al zou het over een fout in de firmware gaan.
Wie maakt nu zo'n dingen en verkoopt dat??? Sorry, ALLERALLERALLERlaatste keer dat er nog ooit Acer op mijn werk en in mijn thuis komt. NOOIT meer. Vanaf vandaag staat de rommel te koop. Ik koop me wel een Atom bordje met SATA controller.
Nog iemand met zo'n problemen met dat ding?

Verwijderd

Pluppie schreef op woensdag 09 december 2009 @ 13:39:
Eind september kwam ik tekort met mijn 2 Conceptronic CH3SNAS nasboxen. Ze stonden hier al 2 jaar leuk te draaien, maar ik vond het een beetje overdreven om nog een derde te kopen. Ik dacht, waarom koop ik mij niet ineens 2 NAS'en voor 4 schijven; bespaart aan stroom en plaats.
Na wat rondsurfen kwam ik de Acer Easystore NAS tegen; 4xSATA, Gigabit, UPNP, RAID5. Leek me een ideaal ding: niet al te duur en RAID5 ondersteuning. Het gaat dus over deze easystore, niet de H340;
pricewatch: Acer Aspire easyStore 2TB

Na 4 maand weet ik wel beter. Dit is de grootste, correctie ALLERgrootste rommel die ik ooit gekocht heb.
De eerste 2 weken configureer ik beide NAS'en in RAID5. Na 2 weken, eerste nas crasht. Alle data weg, RAID5 zelfs niet meer te heropbouwen in Linux.
Na wat rondgesurf, nog een heel aantal gebruikers die door hun RAID5 alle data waren kwijt geraakt. Ik dus snel mijn ene nas geherconfigureerd zonder enige raid mode en de data overgekopieerd van de andere nas. Deze ook geherconfigureerd zonder raid. Alles gaat goed, tot ik een firmware upgrade deed; schijven worden niet meer herkend. Via Linux ben dan toch aan alle data geraakt, nas geherformatteerd en terug overgekopieerd.
Sinds enkele weken merkte ik af en toe merk dat er heel raar bestanden verdwijnen.
Vandaag heb ik gemerkt dat ik dus 50% van mijn bestanden opeens kwijt ben op die rommel.
Ik meld dit aan Acer en krijg een mail dat dataverlies hun verantwoordelijkheid niet is, zelfs al zou het over een fout in de firmware gaan.
Wie maakt nu zo'n dingen en verkoopt dat??? Sorry, ALLERALLERALLERlaatste keer dat er nog ooit Acer op mijn werk en in mijn thuis komt. NOOIT meer. Vanaf vandaag staat de rommel te koop. Ik koop me wel een Atom bordje met SATA controller.
Nog iemand met zo'n problemen met dat ding?
Waarom een NAS gekocht?, waarom geen servertje met WHS erop kun je alles mee wat je met je NAS kon en nog veel meer en als je de juiste komponenten kiest is het zeker geen troep.
Als je nagaat hoeveel je aan je NASsen hebt uitgegeven dan had je daarvoor een leuke server voor kunnen kopen met veel minder gezeik dan je nu hebt gehad, altijd achteraf gelul natuurlijk maar ik snap werkelijk niet waarom mensen zoveel geld aan een NAS uitgeven. Qua verbruik hoef je het ook niet te laten als je zuinige CPU neemt en wat zuinige schijven hoeft het verbruik in Idle (wat meestal het geval zal zijn) niet boven de 40/50 watt uit te komen.
Mijn servertje staat de hele dag te downloaden, heeft 6Tb (3Tb backup) vol met video's en CD's blu ray's en al mijn clients zijn erop gebackuped, verder kan ik dit ding up to date houden door wat sneller CPU's er in te kwakken, wat meer geheugen, HD's uitwisselen voor grotere exemplaren, you name it. Kun je met je NAS wel vergeten.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2009 15:25 ]

• Pluppie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-09-2021
Dat ga ik vanaf nu ook doen.
Alleen, als je een RAID5 wil met 8 disks...
Welk mobo heb je? Ik was aan het zoeken naar een Atom, maar je vindt geen enkele met 2 x pci.
Ik ben dus op zoek naar een echt low power mobo met 2x pci (voor 2x SATA controllers in RAID5).
Ofwel heb je 1x pci of pciexpress, ofwel zit je al direct aan de Intel dualcores en AMD dualcores met hoog verbruik.

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 12:18

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

Pluppie schreef op woensdag 09 december 2009 @ 16:09:
Dat ga ik vanaf nu ook doen.
Alleen, als je een RAID5 wil met 8 disks...
Welk mobo heb je? Ik was aan het zoeken naar een Atom, maar je vindt geen enkele met 2 x pci.
Ik ben dus op zoek naar een echt low power mobo met 2x pci (voor 2x SATA controllers in RAID5).
Ofwel heb je 1x pci of pciexpress, ofwel zit je al direct aan de Intel dualcores en AMD dualcores met hoog verbruik.
Supermicro heeft een Atom bordje (linkje) met 1 (x8) PCI-E, 1 (x4) PCI-E (in x8) en een 32-bit 33MHz PCI slot.
Aangezien de Atom niet echt een power house is zul je voor een toegewijde RAID5 controller moeten gaan of voor lief nemen dat de HDD transfer rates van je R5 array niet super zullen zijn. Daarbij komt dat de gebruikte chipset de Intel 945GC is die zelf alles behalve zuinig is. Een evt. ander interresant bordje is de Point of View ION-MB330. In t aanwezige PCIe x16 slot zal ook wel een RAID controller passen.

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Verwijderd

Ik heb zelf een Gigabyte 780G boardje en gebruik de onboard Sata aansluitingen (6* 1 TB), Raid5 heb je niet nodig als je backups van data wilt kun je zelf aangeven welke folders je wilt dupliceren WHS bepaald dan zelf op welke HD's de backups worden gezet, je kunt ook natuurlijk externe HD's eraan hangen voor backups. Ik gebruik een AMD X2 4850 (45W max) type. Toaal gebruikt dit 70Watt met 6 (WD black discs, dus niet de zuinigste schijven), als de 2TB schijven rond de 100 euro zitten ga ik die 6 schijven vervangen door 2Tb exemplaren want met Blu Ray gaat het redelijk hard qua schijfruimte. Die Atom boardjes zullen wel nog wat zuiniger zijn, maar ik ben een AMD fan dus voor mij geen Atom bovendien heb ik wat meer reserve Power voor het geval dat ik hem misschien naar een 2008 SBS server ga ombouwen.
Anyway bekijk het WHS topic eens (onder window servers), daar kun je alles over WHS lezen.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2009 07:52 ]